petersantiago2019.reismee.nl

Warmenhuizen - Santiago de Compostela vanaf Sluis naar Reims

Dag 13. 20 april. Sluis - Brugge 23,5 km

Vannacht geslapen in Boerenhol, in tuinhuisje bij VvdF, prima ! Van te voren ontbijt besteld, ik denk dat hij pas gescheiden is en dat zijn vrouw dat altijd deed. Bij het ontbijt geen boter, is niet zo erg, alleen bij de hagelslag.... Er zit nog (oude) koffie in het apparaat. Niet zo erg, ik drink toch geen koffie s morgenvroeg of s avonds. En zo zijn er nog wel een paar dingetjes. Het ontbijt komt rond acht uur, nadat ik mij met een klingel aan de gong aan het huis had gemeld. Nog een kleine km lopen naar de bus om naar Sluis te gaan. Daar wil ik pinnen, maar waar is zo’n apparaat ? Natuurlijk gelukt. Iets voor elf u ga ik dan op pad. Vandaag ook een groot stuk langs de Damse vaart, soms er iets van af, maar steeds kom ik er weer terug. Deze vaart is gegraven door Napoleon (niet zelf hoor).  Na 5 km loop ik Belgie in en meteen maar een terras opgezocht. 

Het is vandaag weer een mooie tocht, kom door Hoeke, Oostkerke en zeker ook Damme is mooi. In Hoeke de st. Jacobskerk bezocht, 500 m van de route af maar zeker de moeite waard. Een kaarsje opgestoken voor een medepassagier in de bus naar Sluis. Zij verontschuldigde zich omdat zij steeds zat te bellen. Dat kwam omdat deze week bleek dat haar kleinkind van 11 jaar leukemie heeft en in het ziekenhuis ligt. Ik vertelde dat ik het niet erg vind en dat ik voor haar een kaarsje ga branden. Dan zou het misschien wel goed komen met haar kleinkind. De tranen komen bij oma.... Zij is er heel blij mee.

Damme is de geboorteplaats van Tijl Uilenspiegel. Het is een mooi dorp met een grote kerk die in betere tijden nog een keer zo groot was, de ruine staat er nog als bewijs. Ook in Damme veel overstromingen, veel oorlogsgeweld en plunderingen.

Brugge binnenstad is geheel werelderfgoed. Er is ook veel moois te zien, te veel voor een paar uurtjes. De 14e eeuw was de Gouden Eeuw van Brugge. Heeft ook veel bezettingen gekend door Spanjaarden, Fransen, Oostenrijkers, Duitsers en Nederlanders. Ook in Brugge is een St Jacobskerk, die ik morgen ga bezoeken. Maar dat is morgen, nu eerst lekker slapen bij VvdF.

Morgen naar mijn nicht Rita en haar man Johan in Lichtervelde. Kijk er naar uit de familie te begroeten.

Dag 14. 21 April. Brugge - Lichtervelde 5 km

Ja je leest het goed, 5 km. Wandelen gaat even niet meer. Reden is dat mijn schoenen kapot zijn, heb namelijk met een steentje in mijn schoen gelopen, binnenkant is kapot en heb blaren opgelopen. En vandaag en morgen zijn de winkels dicht om nieuwe schoenen te kopen. Het is niet anders, ik ga met de trein naar Lichtervelde.

Zeer goed VvdF adres. Heel bijzonder, als je ‘s avonds uit eten gaat neem je een sleutel mee en als je terug komt leg je de sleutel in de gang op de grond op een papiertje met jouw naam er op. Dan weten ze dat op een gegeven moment iedereen weer thuis is. ‘s Morgens een perfect ontbijt met de Duisburgse gasten op de trek-fiets, die ik al eerder heb ontmoet. Mag mijn rugzak laten staan en ga Brugge in. Zo rond 9.30 u is het nog rustig in de stad, ga er van genieten, maak foto’s en bezoek de St Jacobskerk. Is een heel mooie kerk met schilderwerk van Jos Gossaert, krijg ook nog een stempel  van een suppoost waar ik bijna niet af kom.... snel wordt het drukker en ga ik richting het station, maar eerst natuurlijk de rugzak ophalen en de sleutel op het papiertje leggen.... Nog een broodje eten, een kusje en op pad. Als ik Brugge verlaat komen er hordes en hordes mensen aan, je moet er nu niet zijn. Met de trein dus naar Lichtenvelde. Maar...... eenmaal daar druk ik op de knop, maar de deur gaat niet open ! De trein rijdt al weer, blijkt dat ik op een verkeerde knop heb gedrukt en de trein wacht niet, die gaat na een minuut al weer verder. In Roeselare stap ik wel uit, de knop zit midden op de deur... weet ik ook weer. 

Mijn nicht Rita en haar zoon Thijs halen mij op. Ook tante Margriet is aanwezig, zij is niet op de hoogte van mijn komst en is dan ook zeer verrast als ik binnen kom. Heerlijk met haar en de overige gasten gepraat en naar de Amstel Gold Race gekeken, met een ongelooflijk mooie overwinning van Mathieu van der Poel. Later Thijs en zijn vrouw op weg geholpen die naar Polen vertrekken. Dat is niet gelukt, zij komen terug vanwege de drukte op het vliegveld. Barbecue gereed gemaakt en zitten nog tot negen uur buiten. Heerlijk eten, en gezellig bijpraten. Slaap bij Rita en Johan.

Morgen naar Roeselare

Dag 15. 22 april. Lichtervelde - Roeselare. 5 km

Vandaag een heel rustige dag, ontbijt bij Rita, Johan en Thijs zijn op pad om de vrouw van Thijs op het vliegtuig te krijgen richting Polen. Weer niet wandelen dus, want ik heb nog geen nieuwe schoenen, en de blaren zijn ook nog niet geheeld. We zitten heerlijk in de tuin, drinken koffie en ik lees de krant van zaterdag. Zie dat Patrick Sercu is overleden, een wielerlegende. ‘s Middags naar een ijsboerderij  (ga nog aankomen...) en doe ook een poging de Jacobskerk in Lichtervelde te bezoeken, dat lukt ! Ook nog een stempel gekregen ! En.... maak ik nog een mooie rit rondom Lichtervelde, waar Johan en Thijs mooi over kunnen vertellen. Eet nog lekker pizza met roseetje bij Rita en Johan, en ijs toe. Wat zijn het toch gastvrije mensen ! Hartelijk bedankt daarvoor. Ook belt zus Lia, heel leuk, ook voor Rita en Johan. Later op de avond brengen zij mij bij vvdF. Ook weer een mooi gesprek gevoerd met hen. Ga mij snel slaapklaar maken, mensen hier moeten al weer groep op om aan het werk te gaan.

Zo kom ik wel tot rust ! Morgen naar tante Margriet in Roeselare en doe een poging om nieuwe schoenen te kopen. Hoop dat het lukt. Voeten doen nog wel zeer, hopelijk gaat het de komende dagen beter.

Dag 16. 23 april. 0 km

Vanmorgen staat een heerlijk ontbijt klaar bij VvdF, de bewoners zijn al naar hun werk. Ik word opgehaald door Rita, we gaan naar een buitensportzaak. Daar koop ik een paar half hoge Meindls. Als het goed is kunnen ze 2000 km mee....Dan door naar tante Margriet. Koop onderweg  voor zowel Rita als tante Margriet bloemen. Het is toch fantastisch dat ik zo een paar dagen met de familie kan doorbrengen. Er komt direct een Belgisch borreltje op tafel. Tussen de middag sla, kip en patatjes gegeten, heerlijk. We zitten lekker te keuvelen, mijn voeten, en ook ik zelf, komen tot rust, de blaren lijken al te helen. Tante Margriet vindt dat ik er magertjes uit zie en verwent mij met van alles!

Morgen neem ik afscheid van de familie en loop naar Menen, 18 km.

Dag 17. 24 april.  Roeselare - Menen. 20,5 km

Om 6 u hoor ik tante Margriet al weer naar beneden gaan, om 8 u volg ik haar en ontbijten we samen, met koffie toe. Tante Margriet, Rita en Johan nog als dank voor zoveel hartelijkheid en gastvrijheid !

Met de nieuwe schoenen op pad ! Ik verlaat Roeselare en kom door Rumbeke en kom dan op het bedevaartpad naar Menen. Dat is in de meimaand een druk belopen pad.

Tijdens een plaspauze tussen de bomen struikel ik over een paar stoppels, die je door het hoge gras niet ziet. Daardoor val ik met mijn heup op een grote stoppel. Zal je net zien, gaan het goed met mijn voeten, krijg ik een pijnlijke heup met bloeduitstorting. Maar ja, zal ook wel weer over gaan. Morgen de laatste dag in belgie en ga ik naar Frankrijk.

Er staat vandaag een harde, zuidelijke wind. Daarom geen makkelijke dag, ook met de pijnlijke heup natuurlijk. Kom op tijd aan in het apart-hotel in Menen. Na mijn heup-verhaal krijg ik een kamer op de begane grond, met bad ! Ik vind niet echt een eetgelegenheid en belandt in een snackbar dat net tussen een restaurant en patattent in zit. 

Ik hoop dat het morgen met mijn heup wat beter gaat, wandel naar Estaimbourg, plm 20-21 km.

Oh ja Marian reist sinds zaterdag door Georgie. We spreken elkaar elke avond even, zij heeft het ook haar haar zin, komt maandag de 29e april weer naar huis. Plan is dat zij op donderdag 2 mei mij komt opzoeken. Kijk er wel weer naar uit !

Dag 18. 25 april.  Menen - Estaimbourg. 31 km

Gelukkig heb ik redelijk geslapen met die pijnlijke heup, alleen draaien ging moeilijk. Weer een prima ontbijt met een Duits-Turks gezinnetje. Zij hebben het te druk om er een gesprek mee te voeren. Ik ga al voor half tien op pad. En dat is achteraf maar goed ook want het zou een lange dag gaan worden.

Het wandelen gaat vandaag wonderbaarlijk goed. Alleen als ik even heb gezeten moet ik weer op gang komen. Loop de stad uit en volg  een zgn. jaagpad. Vervolgens loop ik een behoorlijk stuk omhoog, en voor de rest van de dag blijft het heuvelachtig. Dat is best wennen, na 2 1/2 week vlak te hebben gelopen. De route loopt steeds om de dorpen heen. Ik krijg trek in koffie en loop van de route af een dorpje in.  Al snel vind ik een klein cafeetje met Nederlands sprekende mensen, ook weer bijzonder. Zij kunnen zich niet voorstellen dat ik helemaal uit Nederland ben komen wandelen, wel weer een mooi gesprek. De route is vandaag ruim 20 km, daardoor dacht ik halverwege te zijn..... Het zouden er ruim 30 worden. Goed dat je niet alles van te voren weet !

De tweede helft van de route heb ik in lichte regen gelopen, met een zuid-westen (tegen)wind. De route loopt over boerenlandpaden, verhard en onverhard. Ik word niet echt nat van de regen en loop langs prachtige boerenplaatsen. Enkelen daarvan zijn echt oud, die hebben het oorlogsgeweld overleefd. Ook staan er heel veel kapelletjes onderweg. Rond 17 u kom ik aan bij het hotelletje. Een mooie plek met een kasteel en een manege. Vandaag eet ik filet american, met sla en patat. Ik sta er aan vast ! En vind het ook lastig om iets te bestellen wat je denkt lekker te vinden.....

Ook een overnachting in Doornik (Tournai) geregeld voor morgen. Niet teveel km (14), dan kan ik namelijk de rugzak wegbrengen en de stad bekijken. Dan zie ik overmorgen wel weer verder, dat lijkt een natte dag te worden.

P.s. Wat ik  lastig vind is dat het aantal km in mijn routeboekje nogal afwijkt van de daadwerkelijke km. Vandaag bijvoorbeeld stond er 21 km in het boekje, ik heb 1 km omgelopen voor de koffie en het hotelletje ligt nagenoeg aan de route. En loop vervolgens 10 km meer. Ga Google Maps er maar eens naast leggen...

Dag 19. 26 april. Estaimbourg - Doornik/Tournai 16 km.

Vanmorgen gewekt door heel veel hanen uit de omgeving. Een redelijk (Frans) ontbijt. Om 9.45 u start ik richting Pecq, loop vandaag grotendeels langs de Schelde. In Esquelmes bezoek ik een van de oudste kerken van Europa, toegewijd aan de heilig Eleutherius, gestorven in 531, dat is al een tijdje geleden. Hier maar weer eens een kaarsje opgestoken. Want st. Jacob moet weer eens wakker worden na enige narigheid de laatste dagen van  kapotte schoenen, blaren en blauwe heup. Maar..... ik wandel weer en hoop daar voorlopig vrij van te blijven.... Eenmaal in Doornik ga ik naar het overnachtingsadres . Praatje gemaakt (gelukkig spreken ze er Nederlands...). Rugzak naar de kamer gebracht 2-hoog... Prima. Daarna het stadje ingelopen, mooi ! Het is een oud stadje, op Tongeren na de oudste van Belgie, met den heel mooie kathedraal. Deze staat grotendeels in de steigers, ze gaan ook diep de grond in. Er is veel te zien, ik blijf hier nog een dagje, ga onder andere de stadsroute lopen en de St Jacobskerk bezoeken.

Morgen Tournai - Tournai

Dag 20. 27 april. Koningsdag ! 6-7 km

Verwachting was dat het een natte dag gaat worden, nou dat is ook zo. Stevige buien en droge perioden waarin je weer kon opdrogen. Het ziet er voor morgen niet veel beter uit. Aan het ontbijt zit ik met een Belgische mevrouw die een weekendje deze regio aandoet. Zij spreekt nauwelijks Frans, dat kan dus ook nog in Belgie...

Met een boekje over Doornik in de hand loop ik een stadswandeling, vanaf de kathedraal en het Belfort verder de stad in. Zo ga ik ook richting de Jacobskerk. Doornik was een belangrijke etappeplaats op weg naar Santiago. In de kerk staat waar ik een stempel kan halen en dat lukt. Doornik heeft vele kerken, waarvan er eentje is die helemaal in verval is geraakt. De stad is ook in handen geweest van de Engelse koning Henry VIII, de koningen van Frankrijk François de 1e - Karel de 5e - Lodewijk de XIV. Maar ook van de Oostenrijkse Marie Theraise en in de Hollandse periode Willem I. Vanaf 1830 behoort de stad tot Belgie. Dus er is veel gebeurd in deze stad, en laat dat ook zien.

De rondwandeling is 6-7 km. Zo tussen de buien door gaan er aardig wat uurtjes in zitten. Ga lunchen in een restaurant, dat kan tot 14 u. Ik kom 5 minuten later en.... nou nou het kan nog net. Wat ik eet weet ik niet, denk orgaanvlees, maar het smaakt goed ! Met sla een patat en een Leffe, ik ben weer klaar voor vandaag. Om half vijf  ben ik weer op de slaapplaats, werk mijn dagboek bij en ga in de ruststand.

Oh ja ik heb de km opgeteld en kom op 470 km (ex Friesland). Gemiddeld 23,5 km per dag. Volgens de route, die Willem op mijn GPS heeft gezet, zou dat 400 km moeten zijn. Dus..... aardig wat km van de route af gelopen. Je zou zeggen meer de route volgen, dat ga ik ook wel doen. Maar zo kom ik er ook....

Misschien valt het je op maar ik zit al weer een paar dagen in Belgie. Maar morgen ga ik definitief naar Frankrijk en slaap in Auberge du Bord des Eau, Montagne du Nord, Saint-Amand-les-Eau.

Dag 21. 28 april. Tournai - Montagne du Nord 18 km

Vandaag een natte dag in het vooruitzicht. Dus na het ontbijt het regenpak aan. Van een heel klein beetje tot heel veel regen dat met bakken uit de lucht komt. Antoing is het eerste plaatsje dat ik tegen kom. Is van oorsprong Romeins. Van een kasteel uit de Middeleeuwen resteert alleen nog een muur. Antoing is vooral bekend van de kalkindustrie met 4 grote kalkovens en honderden werknemers. Dit is achterhaald door de komst van de cementindustrie en is in de vergetelheid geraakt. Nu is er amper nog een cafe om koffie te drinken.

Ik loop vandaag langs de Schelde met af en toe een dorpje, stukjes door het bos en zie ook soms ook een vrachtboot. Geen lange tocht vandaag, geen weer om rond te kijken of foto’s te maken. Om half twee ben ik dan ook al in de Auberge. Om te eten moet ik 7 km lopen, en ook weer terug, dat wordt een beetje te veel. Uiteindelijk word ik gebeld door de eigenaar: hij gaat voor mij koken ! Dus toch weer jofel van die man. Wel had hij mij een verkeerde kamer gegeven. Hij wil graag dat ik een positieve review geef, daarom krijg ik nu een mooiere kamer....

Morgen naar Vicq !

Dag 22. 29 april. Montagne du Nord - Vicq. 22 km

Het was een nogal gehorig onderkomen, het lijkt wel of de muren van board-karton zijn.... Gelukkig blijf ik maar 1 nacht, maar..... het ontbijt is weer prima ! Kwart voor tien ga ik in de mist van start en loop voor de laatste keer langs en om en nabij de Schelde. Vervelen doet het echt niet, dan weer een dorpje, dan weer bos of meertjes. In die meertjes staat een aantal jagershutjes. Waar op wordt gejaagd weet ik niet, maar het zijn zeker bijzondere hutjes. Ook loop ik over zompige stukken, het blijft prachtig. De regen is gelukkig (voorlopig) voorbij, ook de mist verdwijnt en de zon komt tevoorschijn. In Vieux Conde kom ik langs een Lidl waar ik inkopen doe: nootjes en fruit voor de noodgevallen. Die heb ik in Vicq niet nodig. Kom om kwart voor drie aan, word naar mijn kamer verwezen en een kwartier later wordt op de deur geklopt. Niet te geloven, maar er wordt een uitgebreide lunch geserveerd: lasagne, stukjes verpakte gekoelde vis, stokbrood en nog wat beleg. GROTE fles water, yoghurt. Niet om gevraagd, maar wel heerlijk ! Ik geniet van mijn fantastische kamer, met een aquarium in de vloer ! En wat denk je ? Om half acht wordt er weer op de deur geklopt... met een diner ! Heerlijk, ik kan wel wat extra calorieĂ«n gebruiken.

Het is weer een mooie dag met als toetje een bijzonder onderkomen met verrassingen. Morgen naar Locquinol. Slaapplaatsen zijn lastig te vinden in het noorden van Frankrijk. Dat betekent dat ik naar verwachting morgen meer dan 30 km ga lopen.

Dag 23. Vicq - Locquinol. 36 km.

Vroeg opgestaan omdat ik verwacht dat het een lange dag gaat worden. Het Franse ontbijt is prima ! Alleen een eitje ontbreekt.... Om half tien ga ik op stap. Het eerste dorpje dat ik tegenkom is Quarouble. Dat ligt al weer een paar km verder dan gedacht. De route gaat steeds meer op en neer, verder loop ik door kleine dorpjes waar weinig tot niets te krijgen is. Sebourg is wel weer een leuke plaats, met een waterval, een watermolen, maar een cafe niet gezien?

De temperatuur is prima om te wandelen, 12-15 gr. maar het is wel grotendeels bewolkt. Na Frasnoy gaat de route het bos in, met heel smalle, natte, hobbelige paadjes. In de beschrijving werd er al voor gewaarschuwd. Nou... dat komt uit ! Dat valt best tegen na zo’n lange wandeldag. De naam van het bos: Foret de Mormal. Er zouden herten en reeen te zien zijn, ik heb ze niet gezien, maar wel de zwijnenstal die ze er van gemaakt hebben ?. Ben ik eindelijk in Locquinol blijkt dat ik nog 1,5 km verder moet lopen om bij de chambre d’hotes te komen....  Daar aangekomen blijkt dat ik er niet kan eten, ook niet in het dorp 1,5 km terug. En ja, overal is een oplossing voor, zo ook deze keer. Er wordt iets speciaal voor mij klaargemaakt. Zit nu lekker buiten mijn blog bij te werken. En ga uitrusten van 7 1/2 uur wandelen.

1 ding is zeker, morgen ga ik dat bos niet meer in. Ik vind wel een betere route naar Prisches. Naar verwachting 20 km. Tot morgen !

Dag 24. 1 mei.  Nationale feestdag in Frankrijk. Locquignol - Prisches 22 km

Een echt Frans ontbijt, voldoende brood met 7 soorten jam. Verder een prima, rustige plek in het bos. De gastvrouwen zijn heel hartelijk, met de dochter spreek ik Engels, met haar kan ik mij tenminste verstaanbaar maken.

Vandaag een mooie wandeldag, loop in zweethemd en korte broek. Na 1 km besluit ik toch weer het bos in te trekken, dat valt ten opzichte van gisteren eigenlijk wel mee, al loop ik niet de echte route. En... ik zie een hertje, en hij mij ook..... Zo rond 12 u kom ik aan in Maroilles. Daar is het een en ander te doen met muziek en nogal uitgedoste mensen met vreemde hoeden die sinaasappels in het publiek gooien. Ik ga het eerste de beste restaurant binnen, terwijl ik net zit stroomt het restaurant vol. Ben dus net op tijd. Ik bestel iets waarvan ik niet weet wat ik ga krijgen. En wat komt er ? Een entrecote, patat, stokbrood, salade. Heerlijk hoor. Hier moet ik het mee doen want in het plaatsje  Prisches zal niets te krijgen zijn in verband met de 1 mei-viering. Er is een hardloopwedstrijd in Maroilles waar plm 4000 atleten aan mee doen, afstand 20 km. Ik krijg de kriebels om mee te doen ! Kan voor 2 euro een shirt kopen, maar mijn maat is niet voorradig. De start is om 15 uur, te laat voor mij. Ik bezoek nog wel de kerk, is vroeger een abdij geweest. In de kerk hangt een schilderij waarop de onthoofding van St Jacob te zien is. Na een wandeling door de kerk steek ik nog een kaarsje op en ga ik weer verder. Ik zie dat de wedstrijd goed georganiseerd is, bijvoorbeeld op de post 10 km krijgen de lopers een flesje water en om de 100 m staan bakken voor lege flesjes en dat wel 1 km lang. Ook ik krijg een flesje, erg leuk. Mijn route is dezelfde als die van de lopers, maar uiteindelijk ga ik verder en de lopers halen mij niet meer in.

Het blijft op en neer gaan en als ik in Prisches aankom blijkt dat de slaapplek 2 km buiten het dorp ligt. Dus vol goede moed deze laatste km lopen. Het blijft een mooi landschap met veel boerderijen waar de boeren aan het grassen zijn. Dus af en toe een zeer grote tractor langs je heen.

Morgen zie ik Marian, kijk er naar uit. Doe voorzichtig en dan zien wij elkaar morgen !

Dag 25. 2 Mei. Prisches - Le Boujon. 23 km

‘s Morgens om 8.30 u staat er iemand voor de deur met een ontbijtmandje. Prima voor mekaar, alleen.... geen kaas. Maar wel 2 soorten zelfgemaakte jam, stokbrood, sneetjes brood, een grote zoete bol, yoghurt, water, thee en jus d’orange. Ik neem voor de zekerheid nog een paar broodjes jam mee. De eigenaar wil graag nog een foto maken van de vertrekkende pelgrim. Ik hoop dat hij mij die toestuurt, dan kan ik die op deze site zetten.

Ik vertrek uiteindelijk, na een ferme handdruk, toch nog rond kwart voor tien. Vooralsnog is het warm en zonnig, maar dat verandert gedurende de dag. Het wordt kouder en kouder en om 13 u begint het ook nog te miezeren. Regenjas aan en hoes over de rugzak. Het landschap doet Limburgs aan, op en neer. Ik kom ook door dorpjes waar je geen kip tegenkomt, alleen wel heel veel blaffende honden (gelukkig achter hekken). Ik loop langs prachtig bloeiende koolzaadvelden. Ohhhh ik kom ook nog een dode putter tegen, die midden op mijn pad ligt. In de dorpen staan veel oude, niet meer bewoonde huizen en boerderijen. Maar er zijn ook prachtig verzorgde tuinen en bermen. Ik loop naar Le Boujon. Daar ga ik Marian ontmoeten. Door verkeersdrukte komt zij bijna een uur later aan. Geeft niet, ben blij dat ze er is.

Samen rijden we naar Vervins, daar slapen we in een ietwat gedateerd kasteel: Chateau La Tour du Roy. We hebben echt de royal kamer, inclusief torentje. Hebben samen heerlijk genoten van een 4 gangen diner. Dat is weer eens wat anders dan een pelgrim-diner. Alhoewel ik daar ook altijd blij mee ben. We maken nog een wandelingetje door de stad. We zitten hier 4 dagen, ook fijn. Ik ga de komende dagen met een kleine rugzak op pad. Marian brengt mij steeds naar de route, wandelt mee of komt mij tegemoet lopen. Het is even lux pelgrimeren voor een paar dagen. Ik vind het voor een paar dagen prima !

P.s. Dorpsgenoot Klaas Wortel is een paar dagen geleden, de 28e april, ook van huis uit haar Santiago vertrokken. Maar dan op de fiets. Mocht je dit lezen Klaas, ik wens je een mooie reis, met bijzondere ontmoetingen en geniet van de mooie natuur. Als ik het goed heb zitten we ongeveer op dezelfde hoogte, maar dan wel een flink eind uit elkaar.

Dag 26. Le Boujon - L’Arbre Joli 24 km.

Wat is het warm geweest op de kamer vannacht. Verwarming staat nog aan en we hebben een heel dik dekbed. Dat moet anders vannacht ! Na een heerlijk ontbijt met de auto naar startplek van vandaag, de kerk van Le Boujon. We starten om kwart voor tien richting Lerzy. Ik loop nu met een kleine rugzak omdat we 4 dagen in Vervins blijven. Het weer is boven verwachting mooi, Marian loopt drie kwartier met mij mee, gezellig hoor. Dan gaat zij weer terug, de auto ophalen. We lopen over heel rustige wegen door een bos, de vogels hebben het hoogste woord. In Lerzy is de in 2014 verbrande kerk weer prachtig opgeknapt (aan de buitenkant). In deze streek deden de kerken ook dienst als verdedigingsbolwerk. Heel dikke muren en torens, hier en daar nog een gracht er om heen. Dergelijke kerken worden ‘versterkte kerken’ genoemd. Ook zijn de schietgaten hier en daar zichtbaar. Het zijn prachtige, multifunctionele gebouwen, waar de bevolking kon schuilen. In deze streek zijn wel 70 van dergelijke kerken, dus zal ik er nog wel meer tegen komen.

In Etreaupont ontmoet ik Marian weer, tegenover de kerk drinken we koffie, Marian haalt bij de patisserie lekkere taartjes. Hmmm. De kerk is gewijd aan St Maarten, dat is te zien aan de beeltenis op de kerk. Verder is ‘ie niet bijzonder. Marian loopt weer drie kwartier mee, gaat weer terug om de auto op te halen. Ik loop door en kom in La Bouteille, bij ook weer bij een versterkte kerk, de Onze Lieve Vrouwenkerk, die open is. Sober, maar wel heel mooi van binnen.

Uiteindelijk stop ik na 24 km in L’Arbre Joli. Krijg net nog een buitje, Marian rijdt mij tegemoet. Een geweldig mooie dag, heel licht bewolkt met regelmatig zon, prachtige route ! Veel gezien en lekker samen gelopen.

Terug gereden naar onze slaapplek, plm 5 km. Lekker in bad gedobberd, wat een luxe ! Heerlijk gegeten in restaurant in het dorp, wel iets anders dan het 4-gangen diner van gisteren. Maar ook prima ! Nu werk ik de website bij en is het alweer bedtijd ! Tot morgen !

Dag 27. 4 mei. L’Arbre Joli - Parfondeval. 25 km.

Vanmorgen rond 6 uur lijkt het wel winter, het sneeuwt ?? En de temperatuur is -2 gr. Om half tien start ik en is de temperatuur opgelopen tot +3 gr. Ik wandel nog steeds door het gebied ThiĂ©rache met de versterkte kerken. In die tijd (rond 1700) moest men afrekenen met rondtrekkende huurlingen, plunderaars, bendes. De kerken werden omgevormd zodat er zoveel mogelijk mensen in konden die verdedigd moesten worden. In een van deze kerken was een Nederlandse schilder actief (Charles van Eck 1879-1983). Hij kreeg een opdracht voor een paar vierkante meter muurschilderingen . Dat werden er uiteindelijk 400 m2 in 1962. Voor de kenners: in een stijl die aan Chagall en Modigliani doet denken. 

Vlak voor Plomion komen we bij een herdenkingsplaats waar 14 Fransen zijn geëxecuteerd aan het eind van WO II. Heel indrukwekkend op deze 4e mei. Koffie is nog steeds lastig te krijgen, en bankjes zijn ook zeer schaars, zeg maar ze zijn er niet ! Marian vraagt in haar beste Frans aan een boerin of we in de tuin mogen zitten met onze thermoskan. Dat mag en..... na 10 minuten begint het ineens te waaien ! Stoelen vliegen alle kanten op, het hagelt met grote stenen. Gelukkig staat de auto in de buurt. Na 15 minuten in de auto wordt het langzaam beter en komt de zon weer tevoorschijn. Het is wel nog steeds koud, zeker met de noorden wind. Nog enigszins angstig ga ik weer op pad door het open veld. In een volgend plaatsje Cuiry-lÚs-Iviers spreken we Nederlanders bij hun huis. We worden uitgenodigd voor de koffie, maar ik loop liever de laatste 8 km door. Je weet maar nooit met die buien.... dat begrijpen ze. Eindpunt voor vandaag is Parfondeval , leuk plaatsje met een prachtig gerestaureerde versterkte kerk. Goede uitleg en diapresentatie in de kerk.

We besluiten om met de auto terug te gaan naar de Nederlanders in Cuiry-lĂšs-Iviers. De ontvangst door Will en Ellen is heel hartelijk, we krijgen koffie en koek. Wat deze ontmoeting bijzonder maakt is dat Will 2x op de fiets haar Santiago is geweest. Beiden kunnen mooi over de belevenissen vertellen. In het dorp wonen 32 mensen, Will heeft goed contact met de burgemeester. En dat is fijn, want naast dit ambt is die ook hovenier en snoeit de heggen van Will en Ellen.? We worden ook uitgenodigd om op de terugweg uit Spanje langs te komen.

Kortom, het was weer een mooie dag met sneeuw, hagel, zon, prachtige luchten (veelal blauw) en een bijzondere ontmoeting!

Dag 28. 5 mei. Parfondeval - Saint-Fergeux. 27 km.

Om in Parfondeval te komen rijden we een uurtje door het mooie Franse landschap. Het is mooi weer, maar koud ! Als ik start is het maar 3 gr, de wind komt uit het noorden. Dan is dan weer fijn als je naar het zuiden loopt ?, met de zon in je gezicht. Vandaag loop ik het departement Picardië uit en Ardennes de France in. Het gaat behoorlijk op en neer, fietsers zie je hier dan ook nauwelijks. Vandaag 2, eentje loopt er naast omdat het te steil is en de ander in een stadje.

Marian rijdt steeds een stukje vooruit en loopt mij dan weer tegemoet. Wat opvalt is dat er steeds meer bankjes langs de route staan, maar koffie.... nee daar hebben we thermoskan voor nodig. Het landschap is dus heuvelachtig en nu met al dat koolzaad is dat prachtig ! Ik loop veel over onverharde (boeren)paden waardoor het lijkt alsof je alleen in Frankrijk wandelt...

Na een uurtje rijden zijn we terug in het hotel, de laatste keer. Morgen slapen we een stukje zuidelijker, richting Reims. Naar verwachting kom ik daar over een paar dagen aan.

Marian heeft uit Nederland kaas meegenomen, hmmmm lekker ! Vanmiddag hebben we er allebei trek in en pak het uit het de fouragedoos. Blijkt dat de muizen er zich ook tegoed aan hebben gedaan ! Jammer, we snijden er stukken van af en nemen toch maar een paar blokjes. Alle eetbare spullen direct in de auto gelegd.

Tot morgen. 

Dag 29. 6 mei. Saint-Fergeux - L’Ecaille. 21 km.

Ik begin nu in de buurt van Reims te komen. Na een autorit van bijna een uur start ik rond 10 u in Saint-Fergeux. De afstand valt vandaag mee omdat ik anders te vlug in Reims ben. Marian heeft de overnachtingen voor ons samen geboekt, en heeft er rekening mee gehouden dat ik minder kilometers zou lopen per dag. Ik loop echter wat makkelijker, zo zonder zware rugzak. En dus automatisch meer kilometers. We verlaten vandaag de verblijfplek Vervins en slapen de komende drie dagen in Rozoy-sur-Serre. In een soort Auberge, bij Nederlanders. Leuke plek, die te koop staat (wie o wie heeft interesse ?). Zelf wil hij een Chambre d’Hotes beginnen voor plm. 10 personen, dus iets kleinschaliger.

Het is weer prima wandelweer, maar nog wel fris voor de tijd van het jaar. Bij de start was het 6 gr. Dat is al wat beter dan gisteren met 3 gr. !. Over de route van vandaag kan ik kort zijn. Behoorlijk wat asfalt, dus eigenlijk een beetje saai, ik zie/hoor zelfs geen honden ! Nog wel steeds op en neer natuurlijk. Marian loopt mij regelmatig tegemoet, zorgt voor koffie met taart, soep, prima voor elkaar dus ! Dat moet ik straks allemaal weer alleen doen. Dus..... de komende dagen maar van genieten !

Dag 30. l’Ecaille - Reims. 28 km.

De starttemperatuur loopt steeds meer op, nu 8 gr. !  Bij het vertrek loopt een pelgrim mij achterop, de eerste tijdens mijn tocht. Het is een Duitser (Frits) uit de buurt van DĂŒsseldorf. Ik loop vandaag min of meer met hem op. Hij moet (van zichzelf) 30 km per dag lopen. Dat komt omdat hij zijn tocht 3 weken heeft moeten onderbreken en hij zijn terugreis voor juli al heeft geboekt. Hij heeft dus een deadline, vandaar de 30 km per dag. Ik moet er niet aan denken ! Niet handig om de terugvlucht te boeken. We lopen gezellig met elkaar op, tot de koffie, want hij wil snel door... na de koffie loop ik hem weer achterop. Hij heeft bij de bakker iets lekkers gekocht. Marian en ik lopen elkaar daarna mis, daarom loopt Frits weer door. Voor de derde keer kom ik hem tegen in de cathedraal van Reims bij het halen van een stempel. Het zal wel de laatste keer zijn, want Frits moet door en ik blijf morgen samen met Marian nog een dagje in Reims . Over de route kan ik maar 1ding zeggen : Saai, heel saai. Maar het was weer prima wandelweer en dat is ook wat waard. Na Reims zal de route naar verwachting mooier worden (minder saai hoop ik ) We hebben weer heerlijk gegeten in ons onderkomen Entre Nous, een aanrader als je in de buurt bent !

Ik ben nu 30 dagen onderweg. Totaal 690 km gelopen, 1 dag 0 km, 2 dagen van 5 km en 1 dag van 7 km. Morgen zullen het er ook niet veel worden...

Dit is het laatste verslag in deel 2. Morgen start ik met deel 3 van mijn reis.

Reacties

Reacties

Nettie Meester

Je bent goed op weg.
Ik hoop dat je met plezier loopt.

stendert

peter, wat maak je wat avonturen mee, zo op je reis naar Santiago de Compostella.
prachtige verslagen schrijf je .
je beleef dit in een prachtige omgeving en goed weer.
genieten doe je zeker dat lezen we in de berichtgeving en prachtige foto's.

Bert Groen en Betsy

Ik heb de eerste verhalen gemist, wel de 1e dag op de site gekeken maar me toen niet aangemeld.
Annie Hopman wil heel graag weten hoe het met je gaat, dus nu het laatste nieuws maar even goed doornemen. Ik zal haar straks even bijpraten. Het weer is wellicht te mooi om te wandelen, maar er zullen wel slechtere dagen komen. Succes met de nieuwe schoenen aankomende week en veel plezier onderweg.

Atie

Peter ik kijk uit naar je verhaal iedere dag.
Het lijkt wel of ik een boek lees, hartstikke mooi al die verhalen.
Ik wens je veel succes, hartelijke groetjes vanuit Warmenhuizen

Karin

Wat een mooie verhalen Peter. En superleuke foto's. We genieten op deze manier heel fijn mee. Denk wel goed om jezelf hoor. Zonder die brokken kom je wel verder. Komt vast wel goed!! Succes verder?❀

Matthijs

Heel veel loop plezier. Leuk om te lezen hoe je geniet. Heel veel gezonde kilometers toegewenst!

Dick en Annke

We lopen, lezen en leven met je mee. Ze missen je op de novaochtend maar jij beleeft veel meer onderweg. Succes voor je verdere tocht en heerlijk dat je Marian straks weer ziet. Liefs en goede reis

alie pronk

wat een belevenisen Peter prachtige verhalen zo beleef je nog wat en prachtige fotoos sterkte met je blessures tot de volgende keer

Rita

Hallo Peter. Vandaag liep jij dus vanuit Frankrijk terug België, Wallonië, binnen om Doornik (Tournai) te bereiken... Hopelijk gaat het verder goed met voet en heup !!!
Zorg voor jezelf.
Johan en Rita

Willem de Maaré

Sommige slaapadressen liggen niet aan de route en dan loop je inderdaad meer kilometers. Ik weet niet waar je eerste adres in Frankrijk was maar Montagne-du-Nord ligt wel mooi aan de route. Voor mijn gevoel lopen we een beetje met je mee als ik naar de mooie foto's kijk. Geniet verder en blijf heel.

Willem de Maaré

Joop en Jose

Prachtig verhalen Peter, mooie foto's kortom voor jou en voor genieten!!

Jan Houtenbos

Je bent een goed verteller, Peter. Ik reis echt met je mee. want ook ik sliep in Tournai, alvorens Frankrijk binnen te gaan. Veel succes maar weer en zie uit naar je volgend verhaal

Rene peters

Hoi Peter, je maakt zo wat mee, ontmoet mensen en soms ongemakken om te overwinnen. Wij leren ook wat over de historie van de omgeving waar je door loopt leuk. Succes verder en houdt in de gaten waar je loopt.

Hans

Dankjewel voor je indrukwekkende verslag Peter. Het ga je goed verder.
Groetjes en tot later ?

Lisette Blankendaal

Hallo Peter,
Ik vind dat je je belevenissen heel leuk vertelt, ik begin helemaal met je mee te reizen. Ik heb net de geschiedenis en route even opgezocht. En dan die mooie foto's!!!
Succes met je nieuwe schoenen en belevenissen.
groeten, Lisette

Jan en Wil

Hoi Peter
Weer erg genoten van al je verhalen! Wat beleef en zie je toch veel. En nu ben je al in Frankrijk, ongelofelijk!
Veel plezier verder hoor! Groeten Jan en Wil

Jan en Henny de Groot

Bijna drie weken onderweg en wat beleef je veel. Dankzij de levendige verhalen reizen we mee hoor, geniet vooral van al het moois onderweg. Een warme groet, Jan en Henny

Sil Groenveld

Wat weer leuk om te lezen. Wel wat tegenslag, maar met je nieuwe stappers kom je vast weer goed uit de voeten.
Veel wandelplezier verder.
Groetjes Nico en Sil

Ada Jonker

Wat leuk om zo met je mee te wandelen mooi verslag veel succes
Verder.
hartelijke groet Ada Jonker

Nel Kramer

Onwijs leuk om zo mee te kunnen genieten van je mooie verhalen en foto's.
Groetjes Nel

Hans Teijgeler

Hi Peter,
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.journaldunet.com/management/ville/ - winkels e.d. per Franse stad (kijk bij "Entreprises")
http://www.pagesjaunes.fr/ - Gele en Witte Gids van Frankrijk
http://ma.location.free.fr/ - locations de vacances, hÎtels, gites, caravanes, mobil-home, emplacement camping-car, camping, villages vacances et résidence de tourisme
http://www.tourisme.fr/gite/ - gĂźtes in Frankrijk
http://www.gite-etape.com/ - gĂźtes in Frankrijk
http://www.info-chambres.net/ - le guide des chambres d'hĂŽtes et gĂźtes
http://www.les-chambres-d-hotes.net/ - chambres d'hĂŽtes in Frankrijk
http://www.chambresdhotes.nl/nl/index.htm - chambres d'hĂŽtes in Frankrijk
http://www.chambresdhotesenfrance.fr/ - chambres d'hĂŽtes in Frankrijk
http://www.bed-and-breakfast.la-france.org/departementen.php - bed and breakfast in Frankrijk
http://www.sites-hotels.com/ - hotels in Frankrijk
Goede reis!
Hans

Willem de Maaré

Fijn dat je in Vieux Conde zo goed verzorgd ben. Kan je wel gebruiken. Hopelijk speelt je heup niet zo op.
Jammer dat de reacties altijd een dag te laat zijn. Vandaag ben je op weg gegaan naar Locquinol. Geen slaapplaats hier denk ik. Wel 10 km verder in Maroilles, een Chambres D'hĂŽtes. Aan deze gegevens heb je natuurlijk niet zo veel. Hopelijk eb je wat gevonden.
Groet, Willem

Gert Jan

Wij zijn net terug van vakantie en hebben je avonturen op de voet gevolgd(via de Laptop). Het is bewonderenswaardig wat jij allemaal presteert. Petje af, Peter. Heel veel sterkte en moed voor de komende tijd.
Lieve groet van Gert jan en Tineke.

SiemJan en Dirma

Wat gaat het goed! En wat zie je veel! Jammer dat je wel es zoeken moet naar een slaapplaats, maar het lukt steeds weer gelukkig!
Wat heerlijk dat Marian komt! Nou geniet ervan en van elkaar, dan genieten wij weer mee! Groetjes van ons!

Ingrid Desplenter

Boeiend ,prettig en mooi reisverslag.Ik geniet ervan.!

Jan en Wil

Fijn dat Marian er even is. Zo krijgt ze ook een indruk van de wandelingen. Gister op tv toevallig droomhuis gezocht in Spanje aan een pelgrimsroute, bijzonder! Geniet samen!!

Klaas Wortel

Hoi Peter, net even gekeken waar jij zit t.o.v. mijn positie. Ik heb je al ingehaald en zit nu in Noyon. Een kilometertje of 94 uit elkaar. Het weer zit nog niet mee. Gisteren drijfnat in Cambrai aangekomen. Voor het weekend zijn de vooruitzichten slecht, vooral koud. Ook ik was in de Sint Jacobskerk in Tournai. Daar heb ik ook geslapen.

Gurie en Leo

Hoi Peter
We genieten van je reisverslagen.
Prachtig zeg. Wat een avontuur.Nog veel wandelplezier
En de hartelijke groeten van ons.

Rita Lindeboom

Hallo
Peter en Marian!
Jullie hebben de laatste dagen weer heel wat beleefd !
Ja het is eventjes weerom winter hé!
De jongste uit het gezin van Elke en Dave heeft vandaag haar eerste communie gedaan. We hadden mijn moeder eerst opgehaald in Roeselare. Het was een heel mooie viering! Het feest daarna in “ Nachtegalen Park” in Antwerpen, was ook heel leuk. Oma Lindeboom heeft er echt van genoten.
Hopelijk krijgen we nu toch gauw een beetje lenteweer...ik verlang om de bloemetjes buiten te zetten...letterlijk !!!

Jan en Lia

Wat heerlijk om zo met z'n tweeën op pad te gaan, en af en toe een kop koffie, soep en meer van al dat lekkers.
Laat het je allemaal maar smaken. Geniet er verder maar van en hopelijk werkt het weer en temperatuur om verder op pad te gaan. Liefs van ons.

Marian

Wens jullie mooie culturele dag in Reims.

Webmast@avnova.nl

Hoi Peter, leuk al je verhalen te lezen.
By the way, je verhalen zijn ook te lezen op de Nova website.
www.avnova.nl > wandelen > Santiago de Compostela

Jack en conny

Wat genieten we weer van je mooie reisverslagen veel loop plezier en succes

John

Hai Peter,

Wat een pracht foto’s maak je toch met je ïŁż-tje.
De meest gezien, allemaal toppertjes.
Geniet nog even van je samen zijn.

En nag een Goeje RoĂźs!

Willem de Maaré

Je bent een maand onderweg Peter en volgens mij gaat het prima. Straks weer alleen dus zonder Marian. Hopelijk wordt de route minder saai en dat het eindelijk eens echt voorjaar wordt. Na Reims nog 1970 km te gaan. Doe je best en het ga je goed.

Groet, Willem

Jan Houtenbos

Over 14 dagen heb je de eerste 1000 km er alweer op zitten, mooie mijlpaal zou dat zijn.
Geweldig hé, zo een paar dagen met je maatje optrekken ?

Sil Groenveld

Wat een fantastisch reisverslag. We genieten op deze manier met je mee. Fijn dat Marian een paar dagen bij je was. Succes met het vervolg van je wandeltocht. Geniet ervan. Groetjes Nico en Sil.

Agaath

Weer een heel mooi verslag,heerlijk om weer even samen te zijn.
Een goede mooie wandeling verder,kijk uit naar de volgende verhalen

Piet en Nel

Momenteel hier is het ook slecht, regen en wind. Voorlopig geloof ik nog geen goede vooruitzichten.
Maar als je bezig bent heb je er minder erg in. En jij bent goed bezig, de paden op de lanen in.
Veel plezier en geniet ervan.

Myriam

Wat weer een prachtige verhalen ?vooral die van die kaas??succes

Marja Schenk

Peter, het is echt genieten van je verhalen, wat schrijf je bijzonder leuk !
En heerlijk dat Marian je een paar dagen vergezelt, dat is toch ook wel super .
Het lopen gaat goed begrijp ik, ik vind het nog steeds erg mans van je.
Succes weer verder

Jaap

Je bent goed bezig Peter. Zo'n weekje samen vliegt voorbij he. Vanavond nog samen Ajax kijken en morgen allebei weer een andere kant op. Zal weer even wennen zijn. Veel plezier vanavond.
De heilige Jacobus uit Warmenhuizen wenst jullie beiden weer een hele goede reis.

Dora Bruin

Het is genieten om jouw mooi beschreven wandeldagen te lezen.Heel knap dat je al zover bent. Ik wens je nog heel veel fijne wandeldagen toe en kijk weer uit naar het volgende verslag. Veel succes.

Karin Hofman

Je schrijft: "En ja, overal is een oplossing voor, zo ook deze keer."
Mooi!!
Lees niks over je nieuwe schoenen? Geen nieuws=goed nieuws=lopen prima?

Frank Langeveld

Door toeval op dit verslag terechtgekomen en daarbij gestuit (dag 27) op een Nederlandse schilder, Charles van Eck, die maar liefst 104 jaar zou zijn geworden. Naspeuringen hebben mij geleerd dat er een verwisseling van cijfers in het geboortejaar heeft plaatsgevonden en dat de schilder Charles Eijck heet. In het kader van de pelgrimstocht volmaakt onbelangrijk, maar een correcte weergave zou ik wel passend vinden bij dit oeuvre.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!