petersantiago2019.reismee.nl

Warmenhuizen - Santiago de Compostela. Deel 3. Van Reims naar Vezelay

Dag 31. Bezoek aan Reims. 5 km.

Vandaag Nationale Bevrijdingsdag in Frankrijk. Er wordt regen verwacht.

Na een goede nacht en heerlijk ontbijt rijden we met af en toe wat regen in een klein uurtje naar Reims. De auto kunnen we dichtbij de kathedraal Notre Dame kwijt. Gratis parkeren, want de parkeerwachters hebben ook vrij. Het is totaal niet druk, reden is dat de winkels bijna allemaal dicht zijn en er regen wordt verwacht. Wij bezoeken eerst de kathedraal Notre Dame. Deze is een van de grootste gotische bouwwerken uit 13e eeuw. Er zijn 25 koninklijke kroningen in gehouden en is uniek door zijn eenvoudige stijl, indrukwekkende beeldhouwwerken en gebrandschilderde ramen. Mooi om er in alle rust van te genieten. Koffie drinken past niet echt in de Franse cultuur.... we kopen lekkere taartjes bij de Patiserie, nemen ze mee naar een cafe, bestellen daar koffie. Lekker hoor ???. Het wordt een mooie fotodag, weinig mensen op de been en het is droog. Na de koffie maken we een stadswandeling. We verlaten de stad weer rond twee uur, we hebben het wel gezien in Reims. En.... het begint direct te regenen. St. Jacob is ons goed gezind. Eenmaal op de kamer lekker relaxen, rugzak uitpakken, wat kan mee naar Nederland ? En weer inpakken. Komende dagen is aardig wat regen voorspeld, daar bereid ik mij nu op voor. Marian brengt mij morgen weer naar Reims waar ik bij de kathedraal weer begin. En Marian weer naar Warmenhuizen gaat. Maar....... vanavond eerst nog Ajax !

Excuses, per abuis 2x mail gestuurd dat er een nieuw verhaal is geplaatst. 

Dag 32. Reims - Germaine. 28 km. Slecht weer voorspeld.....

Oh oh dat Ajax, wat ontzettend jammer ! Maar ja, zij moeten door, en wij ook !

We nemen afscheid van onze mooie Auberge Entre Nous en rijden naar het centrum van Reims. Daar is het afscheid toch wel weer emotioneel. Afijn, Marian gaat noordwaarts en ik naar het zuiden. Ik start mijn route om 10.30 u en wandel al snel langs het water Reims uit. Voordat ik Reims echt uit ben begint het meer en meer te regenen, dat zal de hele dag zo blijven. Ik kom in een heel ander gebied, er zijn veel druiven-hellingen. Deze omgeving kenmerkt zich door de productie van champagne, hmmm, maar nu in de regen niet ! Ik wandel nog door een paar dorpjes en een bosgebied. Met deze regen is het niet echt prettig, ben ook nog verkeerd gelopen. Ik volg namelijk mijn gps, die route loopt echter vast op een snelweg. Maar teruggelopen en daar zie ik pijlen, die een andere kant op wijzen. In het vervolg maar beter op de pijlen letten ! Tot slot krijg ik toch een flink bergje voor de kiezen, zeg maar berg. Lastig op de gaan met die regen, maar naar beneden was het een goed pad. De afstand staat in het boekje op 19,2 km. Het worden er 28....  Eenmaal in Germaine ga ik op zoek naar de gite. Niet te vinden ! 4g werkt niet dus kan ik Google Maps ook niet gebruiken. Met behulp van Google Maps van het thuisfront vind ik het huisnummer waar ik moet zijn. Niets lijkt er op dat het een gite is. En wat blijkt ? Aan de binnenkant van het hek hangt de jacobsschelp. Dus.... slaapadres gevonden. De gite is wel heel simpel, handdoeken zijn er niet, ga slapen op een bankbed. En warm is het er ook niet, en beddengoed kan ik ook niet vinden. De gite heet ‘Le Petit Plesses’. Ik vind het behoorlijk ‘petit’ ! De eigenaar komt het eten brengen, soep (smaakt eigenlijk nergens naar) aardappelen, iets met een kaassausje, brood, toetje. Ik vraag naar handdoeken, beddengoed. Mompelt wat, ben benieuwd of ik nog iets daarvan krijg. Het ontbijt staat al in de koelkast, jam, yoghurt, brood. Wel moet ik morgenochtend zelf nog even afwassen voor ik vertrek.

Hoop morgen op een betere dag ! Wel te rusten.

Ps als je de foto’s bekijkt zou je niet zeggen dat ik vandaag veel regen heb gehad. Maar als het droog was dan maakte ik snel een foto......

Dag 33. 10 mei. Germaine - Moussy. 21 km.

Ontbijt is al in huis, heb van niemand afscheid genomen. Wel heb ik 2 auto’s zien wegrijden. Ik vind het wel heel onpersoonlijk, maar dat zal wel aan mij liggen.... In Germaine loop ik gelijk het bos weer in. Ze zijn er ook aan het werk, bomen kappen. Samen met de nattigheid van gisteren worden de paden er niet beter op, dat weten we van het bosgebied in Schoorl ! En zo ploeter ik 5 km door de prut. Het is in ieder geval nu droog, dus ga ik het zeker overleven. Ik loop vervolgens langs het plaatsje Champillon en door het heel leuke plaatsje Hautvillers. Het is een bijzonder plaatsje waar de champagne is uitgevonden door een Benedictijner monnik. Er zijn veel heel grote bedrijven op het gebied van champagne. Ze nodigen je allemaal uit om te komen proeven. Nou, nu maar even niet.... Het dorp heeft leuke straatjes en steegjes en ook een heel mooie kerk, die gelukkig open is. Het dorpje is ook bekend om zijn vele uithangborden, die een beroep, hobby of anekdote uitbeelden. Het zijn allemaal unieke stukken, die door regionale smeden gemaakt zijn. Ik zit nu op plm. 250 m. en zak door de wijnvelden naar beneden, maar ook weer omhoog naar Mardeuil. En loop nog verder omhoog. In de diepte ligt de grotere plaats Épernay. Het blijft steeds op en neer gaan. In diepte ligt ook het plaatsje Pierry. Uiteindelijk zak ik af naar Moussy en sta direct voor mijn hotelletje voor 1 nacht. De receptioniste spreekt perfect Engels, dat is dan weer lekker. Ik ga nog even Moussy bekijken (zonder rugzak...) Ook hier is een mooie, bijzondere kerk, verder niet zoveel bijzonders te zien. Wel zijn ze bij het hotelletje een muziekpodium aan het opbouwen met allemaal tenten er omheen. Ik slaap gelukkig aan de andere kant..... om 19 u ga ik iets eten, dat kan gelukkig in dit hotel. Tot morgen maar weer !

Dag 34, 11 Mei. Moussy - Montmort-Lucy . 20 km

Het heeft de hele nacht behoorlijk geplensd. Ik ga om half tien op pad, had nog de hoop dat het iets minder hard zou regenen of misschien droog zou worden. Dat is niet zo. Dus vertrek ik met wel heel veel regen.... mensen kijken je vol medelijden na ! Ik loop het dorp uit en direct gaat de route behoorlijk omhoog. Het water op straat/pad gutst naar beneden. Ik loop het bos in en kom daar vandaag nauwelijks meer uit. Het is glad met heel veel water op de paden. Dus..... verstand vandaag maar op nul, heb het heuptasje met daarin telefoon/fototoestel opgeborgen in de rugzak zodat er niet veel nat kan worden. Ben niemand tegen gekomen, wel een paar hertjes en fazanten gezien. Om 12 u is het nagenoeg droog en om 13 u telefoon/fototoestel tevoorschijn gehaald bij een kasteel wat vroeger een abdij is geweest. Is nu privé bezit. Dan doemt in de verte Montmort-Lucy op. Via een omweggetje eerst nog langs de kerk het plaatsje in. Die ligt langs de route met een bepalend, middeleeuws kasteel, dat in de 16e is omgebouwd naar een renaissance stijl. Om 14 u aangekomen in hotelletje, wasje gedraaid. Wil nog even naar buiten gaan, maar.... het regent weer. Het goede nieuws is dat het de komende dagen beter weer lijkt te worden.

Dag 35. Montmort-Lucy - Baye. 12 km.

Hotelletje is prima, lig alleen op een 3-persoons-kamer. Vandaag wel een matig ontbijt.... Omdat de planning is dat ik vandaag plm. 11 km ga lopen heb ik het vertrek een beetje lopen rekken. Na het dorp loop ik al snel op een heel lang graspad, ook de koolzaadvelden zijn er weer! De laatste drie km loop ik weer door een bos, met af en toe een open stuk. Bij Baye even goed opletten : na een oud spoor-stations-huis moet ik van de route af en rechtsaf naar Baye. Ik kom gelijk uit bij het hotelletje. Maar...... is nog gesloten ! Eerst maar een rondje lopen door het dorp. Ahhh een boulanger is open, stokbroodje met ham en kaas gekocht, hmmm heerlijk en rustig opgegeten op een bankje. Nog even in het oude kasteel van Baye gekeken, de ‘Foyer de Charite’, is zetel van liefdadigheid. Het is een gemeenschap van mannen en vrouwen, die naar het voorbeeld van de eerste Christenen hun materiële, geestelijke en sprirtuele goederen gemeenschappelijk maken. Ze ontvangen ook pelgrims, maar ik vandaag maar niet. Ben bang dat zij mij daar houden.....

Het hotelletje is nog steeds niet open, uiteindelijk moet ik nog 2 uur wachten voordat er iemand komt. Het is inmiddels 16.15 uur. In de tussentijd komt er nog een pelgrim aanlopen. Het is de pelgrim waar Der Fritz het over had: de man met voet(blaar)problemen. Hij had open wonden die langzaam dicht gaan. Dan mag ik niet mopperen..... Hij komt uit Breda, dus praten we lekker in de eigen taal. En.... er komt nog een pelgrim aan ! Deze man komt uit Nijverdal. Dus zitten we met z’n drieën aan tafel in een verder leeg restaurant. Een fles rode wijn en de soep staan al klaar, daarna stukje varkensvlees, salade en gebakken aardappelen. Stukje kaas en yoghurt toe. We hebben een leuk gesprek met elkaar en de eigenaar. Een van de pelgrims spreekt goed Frans. Beide mannen hebben wel problemen met de voeten, zij wassen hun sokken maar eens in de 14 dagen ! Lijkt mij niet echt goed. En...... morgen willen ze meer dan 30 km lopen ! Nou ze doen maar, ik vind 21 km genoeg.

Het is vandaag fris, met een zonnetje. Prima wandelweer ! Morgen naar Sezanne. Welterusten maar weer.

Dag 36. 13 mei. Baye - Sezanne. 22 km

Het ontbijt bestaat uit 5 stukjes stokbrood, met jam voor amper 4 stukjes. Maar.... het diner gisteravond was heerlijk en ik krijg een prima lunchpakket mee. Dit alles tegen een zeer redelijke prijs. De pelgrim uit Nijverdal is al vroeg opgestaan en als ik ga ontbijten staat hij op het punt te vertrekken. Zelf ga ik rond 9 uur op pad. Ik loop door een paar plaatsjes waar werkelijk niets te doen is en.... ook geen cafe dus. Onderweg heel veel gras- en bospaden tussen koren- en koolzaadvelden door. Dus eigenlijk weer een beetje saai. Het weer is prima, een paar graden warmer dan gisteren. Het lunchpakket rond 12.30 u opgegeten op de eerste plek waar dit vandaag kan, namelijk op een stapeltje boomstammen. In Sezanne een behoorlijk deftig onderkomen in vergelijking met gisteren..... Bijvoorbeeld lig ik nu op een boxspring (!), gisteren op een lattenbodem met een zeer matig matras...Vandaag een sleutel, gisteren een deurschuifje. Wie weet wat ik nog aan overnachtingsadressen krijg ! Alles moet je meemaken, toch ? Ik ben er op tijd en wandel nog door Sezanne. Het is een mooi, groen plaatsje met een prachtige kerk.

Ik heb even gekeken of ik morgen ergens iets kan kopen onderweg. Voor zover ik kan zien: nee hoor, weer niets. Maar kijken of ik morgen weer een lunchpakket mee kan krijgen. Er is een hotelletje in de volgende etappeplaats Anglure. Bellen, bellen, bellen, er wordt niet opgenomen. Terwijl volgens hun website het hotel open is. Niets is minder waar... Gesloten, voor altijd. Ga morgen nu slapen in Bagneux, bij de Franse VvdF, 3 km voorbij Anglure.

Dag 37. 14 mei. Sezanne - Bagneux. 31 km

Het hotelletje is prima, maar over de eigenaresse ben ik wat minder te spreken... Gisteravond deed ze ook al moeilijk over een lunchpakket en vanmorgen wil ik een paar boodschappen doen en mijn rugzak even laten staan. Diepe zucht, want ze gaat om 10.15 u dicht. Nou, ook goed... dan neem ik mijn rugzak wel mee naar de Lidl. Zo rond 10.15 uur loop ik op de route. Wel veel van hetzelfde, maar loop wel langs een oude spoorlijn. Het is de bedoeling dat dit een toeristentrekker moet worden, maar wanneer staat er niet bij..... Ik loop er een groot deel van de dag langs/overheen, niet echt bijzonder hoor, zo’n roestige spoorbaan. Om nog door een dorpje te komen loop ik plm 1 km om en kom in Saint-Le-Verger. Helemaal verlaten, veel huizen in verval, jammer hoor. Verderop kom ik in Anglure, dat is wel weer een leuk plaatsje. Er is ook een mooi verhaal over de kerk daar:

Een van de graven van Anglure vertrok op kruistocht om in het Heilige Land te strijden. Volgens de legende werd hij na een langdurig en moedig gevecht gevangen genomen door Sultan Saladin, die hem uiteindelijk weer liet gaan met een aantal voorwaarden. Hij moest de naam Saladin aan zijn eigen naam toevoegen, de halve maan toevoegen op zijn wapenschild. Dat laatste is nog steeds aanwezig in het stadswapen. Ook moest hij een moskee bouwen, daardoor krijg je een bijzondere kerk. Die heb ik jammergenoeg niet gevonden heb.

Doorgelopen naar Bagneux, ik slaap bij particuliere mensen waar ik pas om 18.45 u word verwacht. Zij zijn heel aardig, we ‘praten’ wat af met elkaar ( met behulp van handen, voeten en Google Translate ). Zo spreken we onder andere over de leegloop van het Franse platteland. Het zijn mensen van onze leeftijd, 47 jaar getrouwd, 3 kinderen en 7 kleinkinderen, waarvan de oudste 16 jaar is en de jongste 1.  Zij kookt vanavond heerlijk voor mij. Zo dan weet je weer wat van de mensen uit Bagneux...

Het is vandaag weer prima wandelweer geweest met behoorlijk wat frisse (voor de) wind, maar om te wandelen prima !

Planning was vandaag 26,5 km. En ik kom uit op 31 km. Dat is eigenlijk te veel, maar ja de slaapplaatsen he.. In Anglure was een hotelletje, maar al langere tijd gesloten. En ook nog een particulier adres, maar de bewoners waren ziek. En ja dan moet je door !

Morgen slaap ik in Payns, wel iets van de route af. Ik weet al dat ik zelf moet gaan koken, bij de eerste beste gelegenheid maar inkopen doen !

Dag 38. 15 mei. Bagneux - Payns. 27 km

Om 8.20 u loop ik Bagneux weer uit. Vandaag gaat de route langs het kanaal Haute Seine. Er is geen beroeps-vaart meer, men wil het kanaal gaan gebruiken voor het toerisme. Aan de ene kant loopt een prachtig nieuw fietspad en aan de andere kant een graspad. Als ik het graspad zat ben loop ik een stukje over het fietspad. (Moet er wel een bruggetje zijn...).

In Mery-sur-Seine koffie met taartje !!! En paar boodschappen gedaan , o.a. omdat ik vanavond voor mijn eigen eten ga zorgen. Volgens de informatie kom ik verder niets meer tegen, en de bakker in Payns is vandaag gesloten. Maar kan er morgen natuurlijk wel een taartje scoren. 

Onverwachts kom ik toch een eetgelegenheid tegen waar nog een Hollands pelgrim-stel zit. Ik sluit bij hen aan en eet gezellig mee. Zij overnachten in Savières en ik een dorpje verder. Misschien komen we elkaar in Troyes nog tegen.

Ik zit vanavond in een heel mooie B&B ‘La Grange de Payns’. Ben de enige gast en ben heel leuk ontvangen. Eigenlijk is de B&B gesloten vanwege een huwelijk als ik het goed heb begrepen. Maar voor een pelgrim maakt hij een uitzondering, nou daar profiteer ik maar van.

Morgen een relatief korte etappe naar Troyes, daar heb ik voor twee nachten een studio gehuurd in het centrum. Troyes lijkt namelijk een mooie stad te zijn, daarom blijf ik er een extra dag.

Vandaag weer de wekelijkse mail gestuurd, maar als je mij wat vaker wilt volgen kan dat want ik werk de site wel elke dag bij....

Dag 39. 16 mei. Payns - Troyes. 17 km

Het is vandaag prachtig weer, daarom wandel ik in korte broek en zweethemdje. Ik loop de eerste 8-9 km nog langs het kanaal. Het blijft erg mooi daar langs de Haute Seine. Er lopen wat meer mensen op het pad, een teken dat ik de stad Troyes nader.

Als ik in het centrum kom ben ik al dicht bij de kathedraal, ohhh jammer, gaat net dicht. Ga nu eerst maar wat eten. Daarna ga ik er weer naar toe en haal er ook een stempel. Het blijft altijd bijzonder, zo’n enorm gebouw midden in de stad. Is bijna niet in zijn geheel op de foto te zetten. Eenmaal binnen geniet ik enorm van al het moois dat ik zie!  Er zijn trouwens wel 10 kerken, waaronder de basiliek St. urbain en kathedraal St. Pierre-St.Paul. Verder zijn er veel musea en heel veel vakwerkhuizen in nauwe steegjes. Maar overal merk je dat er heel veel achterstallig onderhoud is.

Het is wel grappig, de plattegrond van het centrum heeft de vorm van een champagne-kurk....

Ik heb gelukkig nog een dag om Troyes te bekijken !

Heb sinds vanavond nog wel een probleempje met mijn duim.... Met stokbrood snijden schiet het mes uit, mijn duim in. Het blijft lang bloeden, zit nog steeds met een doekje er om heen. Zal vast wel een keer stoppen met bloeden....

Ik heb vandaag veel (mooie !) foto’s gemaakt. Aangezien ik morgen weer de stad in ga maak ik morgenavond een selectie die ik op de website ga plaatsen.

Dag 40. 17 mei. Troyes - Troyes. 7 km

Vandaag de stad bekeken, eigenlijk was gistermiddag en -avond al genoeg. De kans dat ik in herhaling val is aanwezig. Zoals ik vermeldde, Troyes kent een kop-hals indeling. Kop is het oude gedeelte en Hals is het nieuwere deel. De stad is ook bekender en groter geworden door de twee jaarmarkten die beiden 14 dagen duren. De warme markt is in juni en de koude in oktober. Dit gebeurt al vanaf het jaar 1140. Op nog 4 verschillende plekken in de provincie worden dergelijke markten ook gehouden.

De vakwerkhuizen staan in het oudste gedeelte. Aan kerken en oude huizen moet nodig iets gebeuren aan achterstallig onderhoud. In de Hals is in de 16e eeuw vooral nieuwe industrie gekomen zoals textiel en leerlooierijen en later ook papierfabrieken. En in de 19e eeuw werd nog meer industrie aangetrokken op brei- en kousengebied. En.... Troyes is de zusterstad van Alkmaar ! 

Zo, ik heb de stad nu wel gezien en ga morgen graag weer aan de wandel. Het wordt spannend, want ik heb een slaapadres gevonden op 7 km van de route af. De mevrouw van de B&B gaat mij oppikken in Sommeval. Ik heb tussen 16.30 en 17 uur met haar afgesproken bij de kerk (hoe kan het ook anders...). Tot morgen !

Oh ja de foto’s , het zijn er heel veel geworden van Troyes, want het is en blijft een prachtige stad ! Ik maak een selectie en zal er summier iets bij vermelden.

Dag 41. 18 mei. Troyes - Sommeval. 23 km. Met de auto naar Assenay, 7 km verderop.

In Troyes trek ik de deur achter mij dicht en loop rond 8.30 u in de stad. Stokbroodje met beleg gekocht en de route opgezocht. Rond 9 uur loop ik de stad uit. Al snel loop ik door een parkachtig landschap, langs het riviertje Voi Verte des Vannes. Ik kom in La  Riviera de Corpes. En... ik had hier zelfs boodschappen kunnen doen ! Niet gedaan, want alles weegt... Ik loop het plaatsje uit op een onverharde weg en kom daar Jan uit Belgie tegen die het rustig aan doet vanwege wat koorts de laatste dagen. Een stuk verder kom ik in Lépine de Nederlanders van een paar dagen geleden tegen. Op een bankje (er staan er wel 3!) het stokbroodje opgegeten. Jan komt ondertussen ook aan. Heb nog foto’s gemaakt van de ruïnes van de kerk St. Pierre-es-Lines uit de 16e eeuw.Ik loop nog een stuk van 4-5 km door een bos naar een hoogte van ruim 300 m.

In Sommeval bij de kerk, hoe kan het ook anders, word ik opgehaald door de mevrouw van de gite in Assenay, deze ligt 7 km van de route. Morgen zet zij mij hier weer af. De gite en het terrein zien er bijzonder uit. Hoe krijg je toch zo veel spullen bij elkaar, het staat werkelijk overal vol. EN er is ook een grote hond aanwezig.

Het eten smaakt werkelijk heerlijk. Een klein diner, zoals ze dat zegt. 4 (!) gangen, met een wijntje er bij. Hier kom ik weer een beetje van aan !

Dag 42. 19 mei. Sommeval - Ervy-Le-Chatel. 18 km.

Ik ben al om 6.45 u op want ik heb toch afgesproken dat het ontbijt om 7.45 u is ? Dat blijkt niet zo te zijn want het is om 8.30 u. Volgens de verwachting gaat het om 13 u regenen. Elk uur eerder vertrekken is immers mooi meegenomen. Het is een voortreffelijk ontbijt. Ook het lunchpakket is zeer uitgebreid, ik sla een aantal dingen af, want ik moet het toch allemaal meenemen in de rugzak. De gite-dame brengt mij weer naar Sommeval. Nu start ik pas om 9.45 u en... het regent al. Ik kom in het bos pelgrim Jan zo rond 11.30 u tegen in een schuilhut. Hij zit al aan zijn lunch, voor mij iets te vroeg. Rond 13 u wordt het droog en kan het fototoestel/de telefoon weer voor de dag gehaald worden. Ik zie vandaag verschillende prachtige orchideeen. Maar geen foto’s deze keer. De andere pelgrims Peter en Anne zitten tegen een gevel van een huis aan hun broodje op te eten. Ga bij hen zitten. Krijg mijn lunchpakket niet helemaal op, houd dus nog iets over voor morgen. Na verloop van tijd worden we uitgenodigd voor een kopje koffie. St. Jacob zegt altijd: nooit afslaan ! Dus even later zitten we achter hun huis in een prachtige tuin. Anne spreekt Frans, dat is weer fijn voor de conversatie ! Zij zijn gepensioneerd en willen veel weten over de route, er hebben zeker weinig mensen tegen hun huis aan gezeten. Een heel lieve Duitse herder loopt er ook rond. Zij hebben er veel bewondering voor dat zo’n man in zijn eentje uit Nederland komt aanwandelen, leuk.

Uiteindelijk toch maar weer op pad want we moeten toch nog 3 km wandelen. Dat blijkt een eitje te zijn. De route is namelijk zo goed aangegeven dat je eigenlijk zonder boekje/gps kan lopen. Op het punt, dat de route is gewijzigd, is dat heel goed aangegeven.

Bij de B&B worden we uiterst hartelijk ontvangen, Anne, Peter en Jan slapen er ook. We krijgen direct koffie / Leffe. En de wijn voor het diner wordt al klaar gezet. Ook deze B&B-eigenaren zijn pensionado’s. Ik slaap met Peter en Jan slaapt voor de deur op de overloop. Anne slaapt beneden. Zo komt alles voor iedereen weer goed.

Hoop dat het morgen beter weer is. Maar.....straks eerst met z’n vieren lekker eten met een wijntje.  

Tot morgen !

Dag 43. 20 mei. Evry-Le-Chatel - Roffey. 27 km

Prima geslapen, met Peter op de kamer, gelukkig snurkt hij niet ! Met z’n vieren ontbijten we, heel gezellig. De gastouders studderen maar een beetje om ons heen. Om half negen naar buiten en met z’n allen op de foto. Het is een ontzettend aardig stel mensen, ze stralen van voor tot achter. Als ik net weg ben mis ik mijn bodywarmer (denk ik). Loop toch maar even terug. Niet te vinden, zit waarschijnlijk toch wel in mijn rugzak. En..... de B&B-meneer wil mij weer bij de andere pelgrims brengen, ik kom er niet onderuit. Kom ik bij hen aan staan ze toch een partij te lachen !! 

Verder is er over vandaag niet veel te vertellen. Het is de hele dag droog, en dat is al weer heel wat.... We lopen door een paar grote stukken bos.  Hertjes gezien en terwijl we een broodje eten in een bushokje een paar hoppen, ook weer leuk. Vandaag weinig hoogteverschil, en veel asfalt, dus dat schiet wel op. In La Chapelle nemen we de lange route omdat we dan een paar winkels zouden tegen komen. Nou.... mooi geen winkels of ze zijn niet open. Wel lopen we 5-6 km langer.

Het laatste stuk lopen we langs het Canal de Bourgondië waar ook nog bootjes door heen kunnen. Het kanaal is 242 km lang en telt 189 sluizen. Maar wij stoppen na 27 km in Roffey. Bij de B&B Clos du Trait wordt niet gereageerd op mijn belgerinkel. Bel haar op, zij komt zo snel mogelijk. Dat lukt, binnen een kwartier is zij er. Zij komt direct met van alles aan.....Het is een prachtige B&B, heb een slaapkamer, douche-wc, en een heel grote kamer waar je gezellig kunt zitten. Ook is er een zwembad en jacuzzi. Daar moet ik met deze temperatuur toch niet aan denken. Ik ben blij dat de verwarming aan is. Snel een wasje gedaan en dan komt ze binnen met het diner. Nou daar kan ik wel 3x van eten. Misschien eet ik later op de avond nog wel iets op.

De naam van de B&B ‘Le Clos du Trait’  betekent ‘De gesloten lijn’ . Als ik het goed heb begrepen heeft dat  te maken met al de verbouwingen die ze met tussenpozen hebben gedaan van 1973 - 2006. Met als resultaat dit paradijsje. Jammer is dat haar man dermate ziek is dat hij niet meer voor zich zelf kan zorgen......Het is niet anders.

Morgen naar Chablis !

Dag 44. 21 mei. Roffey - Chablis. 27 km

In vergelijking met de vorige B&B is deze wat kil, niemand aanwezig bij aankomst, het eten voor s’avonds en s’morgens op tafel en in de koelkast gezet. Komt rond 9 u binnen om af te rekenen. Het is allemaal goed, maar de hartelijkheid mis ik een beetje. En ik snap het wel hoor gezien de huiselijke situatie. Maar de B&B is werkelijk fantastisch ! 

Om 9 u loop ik Roffey uit, er is af en toe een zonnetje. Ik loop langs en door akkers met ik denk bonen of zo, en ook weer heel veel druiven. Chablis-streek, dan heb je dat. Het gaat vandaag ook weer aardig omhoog , af en toe naar ruim 300 m. In Bernouil staat een bijzonder kerkje met een toren in het midden, en er omheen wel vier rondingen. In hetzelfde plaatsje liggen veel gekapte bomen. Ik loop vandaag met Jan, hij is een echte ‘natuurman’. Hij weet te vertellen dat er in de bomen teveel ijzer zit. Je kunt dat zien doordat ze ‘happen’  uit de bomen hebben gehaald. We zien vandaag ook heel mooie orchideeën. Ook komen we langs een vrij nieuwe balenmachine, maar die staat er al een tijdje, want er zit nog een baal hooi in en het gras groeit al in de baal....

Jan spreekt Frans en raakt in gesprek met een bio-wijnboer. Zij schoffelen met een machine, 2 messen voor en 2 achter en daarachter weer 2 mensen voor de laatste schoffel. Zo kom je nog weer het een en ander aan de weet.

Ahh, we krijgen Chablis in het vizier, een redelijk groot plaatsje. Maar dat weten we van de wijnen (peperduur !) Jan, Peter en Anne slapen in de pelgrimsherberg. Heel sober, slappe matrassen op de grond. Ik slaap in hotel de la Poste. Dan denk je hotel.... het is niet veel beter dan in de herberg. Voor de douche en toilet hangt een oud gordijntje, er zitten gaten in de vloerbedekking. Nu is soberheid niet erg, maar vriendelijkheid doet ook wat. Nou die is er niet. Ik kan er ook eten, dat doe ik maar niet en ga het dorp in waar ik mijn mede-pelgrims Jan, Anne en Peter weer tegen kom. Dus.... gaan we samen eten. Was weer gezellig. Oh ja, we zitten natuurlijk in de Chablis-wijnstreek. Nou, een wijntje kost bijna net evenveel als de hele maaltijd. Gelukkig is er ook een betaalbaar Chablis-biertje ! Jan betaalt alles met zijn betaalkaart en krijg van ons contant wel heel veel munten. Kan hij voorlopig weer kaarsjes opsteken in de kerken. En wij wat minder....

Ik loop nog een rondje door het mooie stadje. Zie een kat op op een raamkozijn, hij kijkt mij na van voor tot achter. Je moet het maar net zien.... De deur van de kerk van de Heilige Martinus is geheel bedekt met hoefijzers. Deze Martinus is de patroon van de ruiters. De hoefijzers komen van reizigers, pelgrims en kruisridders.

Wel te rusten !

Dag 45. 22 mei. Chablis - Cravant. 23 km.

Gisteren afspraak gemaakt dat ik om 8 u kan ontbijten. Kom ik daar om iets over acht uur, niemand aanwezig, het is er donker.... Vijf minuten later komt hij binnen met een stokbrood onder de arm. Zegt niets en loopt naar achteren. Komt terug, zegt waar ik moet gaan zitten en zet een bakje op tafel met daarin een paar hompen brood.... Zo kan ik het ook ! Ik krijg nog wel thee. Hij gaat met zijn rug naar mij toe de krant lezen aan de bar. Ik denk niet dat ik hier ooit nog terug kom. Maar ja, je moet alles meemaken, toch ?

Ik loop nog even naar de boulanger om iets voor onderweg te kopen en loop om 9 u Chablis uit. Al snel loop ik door de wijngaarden waar hard gewerkt wordt aan de druivenranken. Onderweg nog een adder gezien die is aangereden, leeft nog wel. 

Het is een mooie, warme dag, met veel op en neer. Ik loop door een aantal dorpjes waar je helemaal niks kan krijgen. Wij vieren komen elkaar regelmatig tegen en lopen dan weer een stukje met elkaar op. In Cravant komen we uiteindelijk samen in 1 chalet. Ik slaap op de bed-bank in de kamer. Al om 18 u samen in Cravant gegeten, lekker vroeg. We hebben een ruime avond ! Tot morgen maar weer.

Dag 46. 23 mei. Cravant - La Jarrie. 26 km.

Anne loopt al om 6 u door het chalet, de rest slaapt nog, of doet alsof. Om 7 u ben ik ook maar opgestaan. Ontbijt wordt in het chalet gebracht en om 8.30 u ga ik op pad. Cravant is een leuk plaatsje, dus maak ik nog een paar mooie foto’s. Eenmaal uit het dorp direct een steile helling op. We zitten in de Morvan en dat zullen we weten, want aan het eind van de dag hebben we 600 hoogtemeters te pakken. Op en Neer, en steil !!

Accolay is bekend om zijn keramiek. Dat zie je al aan het begin van het dorp, daar staat een enorm grote vaas ! Dat is pas vanaf 1945 toen 4 pottenbakkers zich hier vestigden en hun werk beroemd werd over de hele wereld.

In Arcy sur Cure (Cure is de rivier) en Saint Møre zijn grotten die voor de pelgrims net even te ver van de route liggen. Enkele van deze grotten werden al 2000 jaar voor de jaartelling bewoond.

In de plaatsjes waar we doorheen lopen zijn veel bijzondere huisjes en mooie smalle steegjes.

Onderweg heb ik afscheid genomen van Peter en Anne. Zo ontmoet je mensen en zo moet je ze weer laten gaan. Maar.... ze blijven mij volgen !

En..... vandaag ben ik de 1000 km gepasseerd, sta vandaag op 1018 km. En als ik de route St. Jacobiparochie er bij tel kom ik boven de 1100 km uit.

Dag 47. 24 mei. La Jarrie - Vezelay. 15 km

Ik heb vannacht niets gemerkt van twee grote groepen jongeren die ook bij ons onderkomen verblijven. Het is een groep van rond de 15 jarigen en een groep basisschool-leerlingen uit Ion. Zij worden begeleid door een animatieteam. Om 8 uur zitten we met z’n allen te ontbijten en dat gaat zeer gedisciplineerd. Bewondering hoe dat allemaal gaat, tot het in de bus stappen aan toe. Nog een leuk gesprek gehad met het animatieteam. Voornamelijk door Jan, die Frans spreekt en deze nacht ook hier slaapt. Rond 9 uur vertrek ik. Bij een jachthut trui uit en zonnebrand smeren, want de temperatuur loopt flink op. Ik kom door Asquins, een leuk plaatsje. Tijd genomen om foto’s te maken en koffie met een taartje scoor voor 5 euro.

Vlak voor Vezelay ben ik nog bij monniken beland. Die zijn in een kapelletje heel mooi aan het zingen (5 man). Maar even wachten voordat ik naar binnen ga. Een van hen loopt op mij af en haalt mij naar binnen. Zelf gaan ze naar buiten en daar zit ik dan, helemaal alleen. Ik vind het een heel mooie, bijzondere ervaring.

Rond 13 u kom ik aan in Vezelay bij de basiliek, daar ontmoet ik twee fietsers, ook onderweg naar Santiago, een Nederlander en een Belg, altijd leuk, pelgrims onder elkaar. In de basiliek ben ik net te laat voor een stempel, dat doe ik maar later op de dag. 

Het is de basiliek Ste Marie- Madeleine. Hij is indrukwekkend groot, 120 m lang en 18 m hoog. Eén toren staat in de steigers, de ander is net klaar. Is werkelijk een prachtige basiliek ! Aan eén kant 5 verschillende kapellen en nog een vleugel voor monniken. In een aparte kripte worden de relieken van de heilige Marie-Madeleine bewaard. Dit is zo’n beetje het verhaal van de basiliek, die boven op een heuvel staat. Het uitzicht daar vandaan is prachtig. Verder is er 1 straat die naar beneden loopt. Het is net De Dijk in Volendam, als je die gezien hebt heb je heel Volendam ook gezien....... Heel toeristisch, morgen maar weer verder wandelen. Ook heb ik Jan nog ontmoet. Hij heeft gekozen voor de route langs Le Puy en Velay. Dus neem ik afscheid van hem, wel hebben we samen nog gegeten, gezellig. Zo komen pelgrims in je leven en zo verdwijnen ze weer.

Dit verhaal schrijf ik in hotel Le Compostelle, heel toepasselijk. Morgen een lange dag. De slaapplaats na 23 km is vol, dus loop ik nog 7 km verder. Deze gite ligt 1-2 km van de route af.

Dit is het laatste verhaal van deel 3. Morgen begin ik met deel 4.

Reacties

Reacties

Hans

Succes maar weer Peter op je reis.
Groet.

Albert

Hoi Peter,
Wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt. En echt boeiend zijn je verhalen. Het inspireert mij om ook weer trektochten te gaan maken. En als ik dat zo zie moet ik niet in Nederland blijven wandelen. Ook al heb je af en toe slecht weer, je hebt voldoende mooie momenten zo te zien en wat fijn dat je steeds aardige mensen onderweg tegenkomt, niet in de laatste plaats de gastgevers. En wat leuk dat Marian geweest is. Dat zal jullie beiden een goed gevoel geven.
Ga zo door en blijf vooral genieten van al het moois onderweg, Ik blijf je volgen.
Warme groet, ook aan Marian.
Albert

Marian

Wat jammer van al die regen en het teveel aan kilometers. Dan wil je even lekker doorwarmen en een goede maaltijd. Ga maar vroeg onder de wol en ? dat het morgen beter is. Succes en voor zo ??

Ans

Peter ,wat zie je toch veel zo onderweg en met je verhaal erbij loop je vanuit warmenhuizen mee in jou spoor. Gaaf om te zien .succes.

Jan en Lia

Hoi Peter wat een belevenissen. Maar dat hoort er bij. Als het maar afwisselend blijft en niet aldoor regen ofzo. Leuke verhalen ga zo door en veel plezier. liefs van ons beiden.

Klaas Wortel

Dag Peter, dappere pelgrim. Je reisverslag gelezen en ook jij hebt je portie slecht weer en tegenslag gehad. Maar altijd is er weer een voorval dat je weer zin en kracht geeft om door te gaan. Vandaag geniet ik van een rustdag in de buurt van Royan. Gisteren was ik in Fenioux en bezocht de Laterne des Morts. Daar liep ook het voetpad langs en toen dacht ik, als ik deze tocht nog eens maak dan te voet. Eerst maar eens zorgen er op de fiets te komen. Voor jou, bon courage zoals de Fransen mij ook altijd wensen.

Peter Robert

Jij ook hoor Klaas, ik lees met plezier je belevenissen !

Karin en Bas

Superleuke verhalen weer Peter. Mooie foto's man. Bedankt voor het meegenieten, jammer van de regen en veel succes verder

Magda

Wat een mooie verhalen en foto’s, en wat een avontuur, nog veel succes en plezier, tot de volgende keer, groetjes uit Warmenhuizen?

Sam en Bea Schipper

Wat een mooie belevenissen, en je schrijf het héél leuk, goeie reis verder!,

Anja en Nico

Peter wat een avontuur tot nu toe, de manier waarop je je belevenissen beschrijft is zo heerlijk West-Fries nuchter, we genieten daarvan, maar zijn toch ook wel blij dat we zelf niet dat hele end moeten lopen hoor!?
Hou je taai!

Leo en Gurie

Peter wat een belevenis, je komt veel tegen en leuk om andere pelgrims te ontmoeten, we blijven je volgen veel plezier verder.

Els Stoop de Wit

hallo Peter
petje af hoor ,wat een onderneming en wat heerlijk om al je belevenissen te lezen en te mogen volgen,
we hopen dat het weer een beetje beter zal worden en het zonnetje zijn warmte zal gaan brengen,heel veel succes en plezier op je verdere reis!!

alie pronk

hallo Peter we volgen je op de voet en het zijn hele bijzondere verhalen en prachtige fotoos !!!!!!
Marian heeft weer lekker met ons meegefietst op haar superbike en had ook genoten op je reis
geniet van alles groete alie en Jan

Jack en conny

Wat maak je wat mee onderweg knap hoor veel plezier nog en geniet ervan

Rita

Weer prachtige verhalen Peter !!! Ik kan mij vele plaatsen zó voor de geest halen. Wij hebben de Champagnestreek meermaals afgeschuimd...kleine dorpjes incluis...Geniet ervan !!!

Agaath

Wat weer mooie verhalen foto,s heb net een boek gelezen,Camino een roman.
Leuk o.m nu ook jou verhaal te lezen , wat dan veel overeen komt.
Wandel lekker ,zie weer uit naar je belevenissen

Marian

Een welverdiend 4 gangen diner heerlijk!!

Maud

Hey Peter, wanneer je een paar dagen even niet hebt gelezen, dan wil je in één keer alles lezen. Je schrijft zo beeldend dat je de foto's al hebt 'gezien' voordat je ze hebt aangeklikt. Dank je wel voor het meelopen en veel succes op je pad! Hartelijke groet, Gerard en Maud

Jan en Henny

Stoere, genietende, wandelende doorzetter Peter. Wat beleef je veel, bedankt voor de prachtige verhalen en foto's! Warme groet

Jan en Lia

Hoi Peter we hebben weer genoten van de foto's en verhalen. Heerlijk om het een ander samen met jou mee te maken. Top

Jan Houtenbos

Geweldig die ontmoetingen met andere pelgrims, denk je later vaak aan terug.
Gaat goed zo

Miranda Schenk

Ik was even op achter geraakt, maar nu weer bij! Erg leuk om te lezen allemaal, en de foto's te bekijken, klinkt goed en ziet er prachtig uit daar. Hopelijk voorlopig lekker wandelweer!

Willem de Maaré

Mooie mijlpaal Peter, voorbij de 1000 km. Waar je nu loopt is het vast afwisselend, niet zo saai als het vlakke land en fijn dat je zo veel mensen ontmoet.
Het ga je goed.
Oh ja, afgelopen maandag, 20 mei, is onze oude baas overleden. Ru Scheppers, hij is bijna 97 jaar geworden.

Hartelijke groet, Willem

Jan Houtenbos

Ja, dat arme Franse platteland. Zouden die gele hesjes toch een beetje gelijk hebben? Wij zitten in Noorwegen, ik zal Mark en Marije de groeten van jou doen en vertellen over je ervaringen. Mooie weer komt er aan ? Succes maar weer

Nel Kramer

Peter wat geniet ik van je prachtige verhalen en mooie foto's.
Ga zo door . Sterkte en nog veel wandelplezier.
Groetjes Nel

Koos en Jannie Bos

Hallo Peter, we lezen je verhalen met veel plezier en dan die foto"s prachtig hoor.
Gister mooie neef nicht dag gehad. Rondleiding in Hoenderdaal was prachtig.
Marian heeft laten zien hoe jullie elkaar volgen. Het was gister nog een heel stuk lopen zag ik maar leuk om te zien.
Fijn dat het zo goed gaat al is het af en toe ff afzien maar dat hoort erbij he.
groetjes van ons een nog veel wandelplezier!!

piet en ella

Steeds erg leuk om je verslag te lezen. Hopelijk niet te vaak regen. Geniet van alle mooie momenten. Hartelijke groet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!