petersantiago2019.reismee.nl

Warmenhuizen - Santiago de Compostela. Deel 4 van Vezelay naar Bourges

Dag 48. 25 mei. Vezelay - La Grange Treillard 29 km

Vandaag een beetje saaie dag, veel van hetzelfde. Ik loop vandaag door een redelijk armoedige gebied, waar in elk dorpje een niet meer gebruikte waterput staat. In Le Maison Dieu staat weer een bijzonder kerkje, vooral de plaats van het uurwerk en de klokken. 

Als ik op hoogte loop geniet ik van de mooie vergezichten. In Asnois kom ik langs een bijzondere brocante-winkel waar je behoorlijk moet zoeken om iets waardevols te vinden.... ik niet, want alles weegt ?

De aanwijzingen van Chemin de Compostela zien er steeds mooier uit. Ook het aantal neemt toe. Je hebt zowat geen routeboekje / GPS meer nodig.

Binnenkomst in het dorp Amazy is leuk, je komt er namelijk spoorbomen tegen ! In Soligny staat weer een heel bijzonder kapelletje. Ik denk dat de klokken er al uit gehaald zijn. Saint Germaine des Bois stuit ik op een vos. Hij heeft mij niet in de gaten ! Daarom kan ik hem redelijk dicht benaderen. Wel heel bijzonder. In Thurigny staan veel oude gebouwen en ook weer een mooie wasplaats.

Om bij de gite te komen moet ik van de route af. 500 m na de rivier naar rechts en dan een pad volgen van 1 km. En dan....kom je op een plek in the middle of nowhere. Het is echt een gehuchtje, maar.... er wonen wel weer Nederlanders !

Wel weer veel km. Planning is morgen ongeveer 20 km.

Dag 49. La Grange Treillard - Champlemy. 22 km

Het zal de dag worden van de dieren. Vanmorgen is het eerste dier dat ik zie is een zwaluw in huis. Om 9.15 u vertrokken en al vlug In het bos loopt een hertje over het pad en even later een vos. Het kan niet op, daarna op dezelfde plek een jong vosje. Voordat je het weet zijn ze al weer weg. Er hebben vannacht nog twee wandelaars overnacht in dezelfde gite als ik. Gelukkig ben ik als eerste vertrokken en kan ik genieten van de onverwachte ontmoetingen met de dieren. Even later kruist een behoorlijke slang mijn pad. Wat is het toch genieten op deze manier, jammer genoeg te weinig tijd om te fotograferen. Dus maar opslaan in het geheugen.

Ik loop vandaag wel een paar keer behoorlijk omhoog naar plm 350 meter, dan krijg je af en toe prachtige vergezichten. In Varzy het laatste taartje gekocht bij de boulanger, en meegenomen naar een cafe bij de kerk. Een local vraagt mij of hij van mij een foto voor de kerk mag maken. Ook adviseert hij mij een biertje te nemen, dat is beter dan koffie..... Die raad volg ik maar niet op. Oh ja er is nog een mooie wasplaats in dit dorpje.

Het is verder een beetje een saaie dag. De laatste 5 km gaan over asfalt. De chambre d’hotes is wel weer heel bijzonder en heel oorspronkelijk opgeknapt.

Morgen naar Arbourse. Daar kan ik geen overnachting reserveren, naar als ik aankom moet ik iemand bellen, die mij ergens gaat onderbrengen. Spannend !

Dag 50. 27 mei. Champlemy - Chateauneuf Val de Bargis. 15 km

Ja je ziet het, niet naar Arbourse. Maar in Chateauneuf kan ik bij de bakker een sleutel halen en heb ik zeker een onderkomen. Moet daarvoor wel van de route af en de GR 654 gaan volgen. Ik ben benieuwd.... 

Vanmorgen al voor 9 uur vertrokken vanuit deze zeer mooie gite. Het begint al snel lichtelijk te regenen, dus regenpak aan. Koud is het niet. Ik kom weer op een hoogte van plm 360 m. Wel weer veel asfalt. Op zo’n regenachtige dag is het min of meer doorstampen. De afstand is 15 km, dus ben ik al om 12 u in het plaatsje. Ik moet de sleutel halen bij de bakker. Zij vertelt waar het gebouw ongeveer staat. Na wat vragen her en der heb ik het gevonden. Het is een gebouwtje met plm. 10 bedden, een douche, toilet en een keukentje. Maar in het dorp is niets te krijgen, behalve bij de bakker. Wel is er een restaurant, die is vanmiddag dicht. Misschien vanavond ? Ik ga op onderzoek uit en heb geluk want ik vind nog een stokbroodje met kaas in de rugzak. Die eerst maar opgepeuzeld. Nog een taartje gehaald bij de bakker. Vanavond ga ik op onderzoek uit, maar.... niets te krijgen. Nog wel een paar foto’s gemaakt. Nu verslag schrijven en maar gaan slapen.

Morgen een wat langere dag (plm 25 km) naar een hotelletje in Charite sur Loire. Daar zijn weer voldoende restaurants.

Welterusten !

Dag 51. 28 mei. Chateauneuf Val de Bargis - La Charite sur Loire. 27 km.

Vanmorgen is het nog spannend of ik iets te eten kan krijgen. Eerst de ruimte maar verlaten waar we met twee pelgrims hebben geslapen.  Er waren 3 ruimtes om te slapen, keuze genoeg voor 2. Ik kan met de andere (Franse) pelgrim niet/slecht communiceren. Hij is volgens mij ook (enigszins) doof en verstaat alleen Frans. Hij is al voor mij op pad gegaan. Er hangt nog een groot pamflet in de gang met belangrijke informatie. Maar ja wat staat er op ? Ik pak Google translate er bij, het volgende staat er op: of de laatste aub deuren en ramen wil sluiten. Ik denk dan: zet het er dan ook in het Engels op..... Typisch Frans .

De bakker heeft alleen stokbrood en geen beleg. Mijn Franse collega pelgrim heeft een stokbroodje (met niks) achter gelaten, pik in op deze moeilijke ochtend. Een beetje eten in de maag is mooi meegenomen. Nog een paar droge koeken, 3 bananen, 2 sinaasappels en 2 marsen gekocht aan de overkant. Daarop moet ik de dag doorkomen. En..... ik zie wat later dat er een cafe-restaurant open is. Voor mij een beetje laat, ik heb al wat gegeten nu en proviand mee voor onderweg.

Om 8.15 u ga ik aan de loop voor een behoorlijke mars van zeker 25 km. Er wordt veel regen verwacht, en dat komt er ook ! Maar... de eerste twee uren is het praktisch droog. Daarna..... regen, regen, veel regen. Het wordt niet meer droog. En wat denk je ? Loop ik de Fransman achterop. Nu ben ik hem al vaker achterop gelopen, hij schrikt zich dan een ongeluk. Zo erg dat ik hoop dat hij er geen hartaanval van krijgt. Goede leer voor een volgende keer als ik hem tegen kom.

Over de route is vandaag niet veel te vertellen. Loop door een dorpje, door het bos. Wel een aantal hertjes gezien. En verder regen, heel veel regen. Kan daardoor ook geen foto’s maken, maar dat is ook niet nodig. Soms zijn de paden door de regen amper te vinden. Dus moet ik extra goed opletten op de pijlen en wat vaker op de gps kijken.

Eenmaal in La Charite sur Loire kom ik (drijfnat !) net op tijd aan in het hotelletje om te lunchen (3gangen lunch). Dat kan tussen 12-14 uur en ik was er iets later....  Anders wordt het pas om 19.30 uur, en ik lust ondertussen wel wat. Zij maken er gelukkig geen probleem van. Misschien zie ik er wel een beetje uitgehongerd en zielig uit......(En tussen de middag eten is ook goedkoper...!).

Ik ga tussen de buien door nog de stad in. En als het zonnetje dan even schijnt ziet de wereld er weer heel anders uit en kan ik nog wat foto’s maken. Op 1 vierkante kilometer staan zeker 4 kerken ! Daar is Frankrijk toch bijzonder in, al die kerken.

Tot morgen, dan ga ik naar Couy.

Dag 52. 29 mei. La Charite sur Loire - l' Omnie Couy. 24 km

Het was een goed hotelletje, maar het ontbijt stelde niet veel voor. Ben mijn riem kwijt, en dat is vervelend want de broek zakt dan makkelijk af. Ik zoek overal, haal de rugzak leeg, niet gevonden. Eenmaal buiten bungelt er iets aan mijn rugzak. Ja hoor, de riem. Die is gelukkig terecht, maar hoe het kan ? Ik snap het niet.....

Het plaatsje aan de Loire is heel leuk, toeristisch en veel fietsende pelgrims. Nog wat nootjes gekocht bij de Spar en stokbrood met ham en kaas bij de boulanger. Zo, ik kan rond 9 u weer op pad. Als ik van de  Loire weg loop is er geen tourist meer te bekennen. 

Ik heb de hoogteprofielen bestudeerd en gezien dat er veel minder omhoog gelopen hoeft te worden. En dat eigenlijk over de volgende 130 km, tot Chateauroux. Vandaag veel land- en graspaden en asfalt. Ik kom door het leuke plaatsje Charentonay, waar ik ook nog koffie kan drinken ! Om 14 u kom ik aan bij mijn onderkomen voor vannacht. Het is een Donativo, dat betekent dat je een vrijwillige bijdrage betaalt en meedraait met het dagelijkse leven. Ben benieuwd hoe het zal gaan. Er wordt direct een heerlijke salade voor mij gemaakt, daarna douchen en heerlijk op bed uitrusten. Wel help ik mee met de voorbereiding van het diner voor vanavond. 

In het huis is nog wel wat op te ruimen...... Het zijn ‘oud’ Pelgrims met kinderen in de leeftijd van 5 jaar. Zij willen nu pelgrims helpen. Nou hier in huis is zeker wat te helpen !

Tot morgen !

Dag 53. 30 mei. l' Omnie Couy - Brecy 22 km.

Om 8 uur aan het ontbijt, we eten zonder bord gewoon van tafel heel stevig, zelfgemaakt brood. En natuurlijk de diverse jams. Nadat ik er drie opgegeten heb krijg ik de vraag of ik kaas wil. Nou ja mijn buik zit al vol. Zij zijn het niet gewend dat gasten ook iets anders willen dan jam.. Nog een banaan meegenomen en buiten een foto gemaakt van dit wel heel bijzondere onderkomen. Het is bewolkt en het staat de hele dag naar regen. Over de route is niet veel te vertellen, veel asfalt en graspaden over een licht glooiend terrein. Wel nog een paar leuke ontmoetingen. Op het lange graspad steek ik een heel rustig weggetje over, komt er toch zeker op dat moment een auto aan ! Die stopt vlak voor mij, ook overdreven denk ik dan. Maar dan gaat er een zijraampje open en zijn deze mensen heel belangstellend naar wat ik doe en gedaan heb. Het zijn ook pelgrims, maar dan uit de buurt. Het is zo fijn als mensen met je willen praten en alle tijd voor je nemen ! 'Oh ja' zegt hij heel trots, 'Die boerderij op het graspad is van mijn broer'. De boerderij heb ik toegevoegd aan FOTO'S . Later heb ik nog zo'n ontmoeting. Als ik op een heel lange asfaltweg loop haalt iemand op de racefiets mij in, dat heeft hij eerder op de dag ook al gedaan. Hij stopt en wil mijn verhaal ook horen. Het is net alsof je dan 'leegloopt', zo fijn is dat.

Na 2 uur kom ik aan in Baugie en geniet van een kop koffie, taart is er niet want de patissierie is gesloten, jammer. Om 14 u kom ik aan in Brecy, hier ontmoet ik ook weer de (dove?) Fransman. Aangezien de B&B 5 km buiten de route ligt komt de mevrouw mij ophalen. Dat blijkt een wat oudere dame te zijn van minstens 80 jaar. Zij rijdt in een kleine auto, maar wel zeker 90 km over smalle weggetjes. Bij haar kasteeltje (dat is het echt, prachtig !)  aangekomen brandt de open haard en staat de koffie klaar met heerlijke, zelfgemaakte, koekjes. Zij wil zo snel mogelijk mijn was hebben, want die wil ze ook doen. Ik kan kiezen uit twee (prachtige) kamers. Nadat ik de was heb ingeleverd en gedoucht heb word ik uitgenodigd om thee te drinken. Er zitten inmiddels 3 (oude!) dames aan tafel. Zij nodigen mij uit om met hen naar de kerk en de kapel van St. Solange te gaan. Het verhaal is dat een dame met een edelman moest trouwen, maar zij wilde non worden (vrij vertaald). Zij werd onthoofd door de edelman en wordt uiteindelijk heilig verklaard. Er zijn nog relikwieën van haar bewaard gebleven die nog in een schrijn worden bewaard. Het is allemaal natuurlijk heel lang geleden, maar toch leuk dat zij mij meegevraagd hebben. Daar hoef ik morgen niet meer naar toe.

Het eten is geweldig. Heerlijke soep, geweldig lekkere kabeljauw met asperges, kaas-taart-fruit toe. Ongelooflijk, wat lekker. Zij verbouwen druiven, hebben een kaasfabriekje en verzorgen pelgrims uitzonderlijk goed ! Een heel mooie, bijzondere middag. Ik bedank de hele familie hiervoor. Wat het gaat kosten maakt mij niet uit, deze middag pakken ze mij niet meer af !

Dan nog iets over mijn linker heup. Deze geeft een pijntje bij steil klimmen. Ik denk dat het komt door de val van de dag na Roeselare, nu een maand geleden. De bloeduitstorting is nu helemaal weg, maar er is toch iets niet helemaal goed. Vandaar dat het goed is dat er de komende 100 km nog niet zo veel stijgingen in zitten, en Marian en Lia volgende week komen (loop ik een kleine week met een veel lichtere rugzak).   

Morgen naar de mooie stad Bourges. Was lastig een onderkomen te vinden. Het is wel een grote stad, maar er is een muziekfestival, daardoor is veel bezet. Maar .....  het is weer gelukt !

Dag 54. 31 mei. Brecy/Saint Solange - Bourges. 17 km

Voordat  ik vanmorgen weg kan gaan....  Ik moet van alles meenemen, maar bedank heel beleefd. Want het moet wel allemaal in de rugzak. Zitten er toch weer twee eieren in het lunchpakket, terwijl ik er om 1 gevraagd heb. Bij het weggaan drukt ze nog een puffin in mijn hand. Die eet ik direct maar op. 

Zij brengt mij met de auto naar Saint Solange, waar ik gisteren met hen de kerk heb bezocht. Daardoor wordt de route van vandaag iets korter. En...... alweer rijdt zij zo hard, wel over de 100 km op die smalle weg. Ik ben blij dat we er zijn. Nog een dikke zoen (alsof we elkaar al jaren kennen) Nog een keer zwaaien en weg is zij. Op datzelfde moment komt de Fransman weer aanlopen. Die loopt de route tot maandag. Ik loop dit stuk over een oude Romeinse weg. In de stad Bourges ga ik eerst richting station de stad in en vind al snel het hotel. Rugzak naar de kamer gebracht en de stad in. Hier en daar foto’s maken, natuurlijk ook van de kathedraal. Die is zowel van binnen en van buiten werkelijk prachtig. Ik zag ‘m al vanaf de Romeinse weg, ver voor de stad. In de stad zelf ben ik verder snel uitgekeken. Het is er warm en druk, een echte winkelstad. Nu even niet mijn ding. Ga nu iets eten in het hotel 

Ik krijg wat ‘klachten’ dat de verhalen over een (te) lange periode gaan. Dan moet je steeds zoeken: waar ben ik ook alweer gebleven ?

Daarom stuur ik nu wekelijks een mail en ga dan met een nieuw verhaal beginnen.

Dit is dus het einde van Vezelay naar Bourges.

Reacties

Reacties

Matthijs

Mooi om je van dag tot dag op de voet te kunnen volgen. Mn vader had het waarschijnlijk met zn Franse wegenkaart gedaan, waarmee hij de tour ook van bocht tot bocht volgde. Ik vind Google Maps makkelijker. Mn schoonouders pakten zo te zien een wat westelijker route enkele jaren geleden op de fiets. Het natuurgebied ten zuid oosten van jou is waarschijnlijk je voorland. Lijkt me erg mooi. Groeten, Matthijs

Nico en Atie

Hoi Peter, wat gaat het goed!!Geniet nog steeds van de dagelijkse verhalen en foto's.
Wens je heel veel succes en Marian ook natuurlijk,

Hartelijke groet

Marian

Wat een geweldige ontmoeting met de oude dame en haar kasteeltje wat een hartelijkheid. En dan zo lekker koken, je hebt het verdiend. Geweldig wat zul je er van genieten! Trots op je ?

Jack en conny

Weer mooi hoor en wat beleef je wat onderweg groetjes van de bellefleur

Joop en Jose

Peter, we lezen dat het goed gaat met je, als volgende week Marian en Lia komen, kunnen ze de heup wel even lekker masseren!
Hopen dat het niet zoveel meer regent, want inderdaad ziet het er dan erg grauw uit in Frankrijk! Lekker nog verder genieten en succes nog verder!

Ruud en Carla Doorenspleet

Wij genieten van je prachtige reisverhalen.
Groet,
Carla en Ruud

Agaath

Wat weer mooie verhalen,hoop dat met je heup beter gaat.Mooi vooruitzicht dat Marian en Lia komen.
Zonnige groetjes Peter Agaath

Jan houtenbos

Het gaat allemaal nog steeds hartstikke goed Peter en na een paar dagen karig eten is zo’n diner een compleet feest.
Succes

Jan en Lisette Blankendaal

Wat weer een prachtige foto's en wat heerlijk dat je iha zo geniet van al die bijzondere mensen en momenten. Succes verder.

Sil Groenveld

Wat weer een fantastisch reisverslag. Leuk om die beesten in de natuur tegen te komen. Volop genieten.
Succes verder.

Rita

Alweer zo een heerlijke episode !!! Geniet ervan Peter ! Ik volg ook iemand die vanuit Lichtervelde naar Rome fietst! Fantastische ervaringen en leuke verhalen.

Trieneke

Hoi Peter,steeds weer een verrassing waar je komt te overnachten.Gelukkig dat het een oude dame was,straks wordt Marjan nog jaloers.Hopelijk hersteld de heup snel.succes verder met je tocht. Gr

Wim Dekker

Spannend Peter en je schrijft het heel beeldend. Ik heb zelf 4 dagen gefietst in Zuid-Holland en overnacht bij vvdf. Je leeft dan bij de dag. Het ga je goed.

Klaas Wortel

Hoi Peter, leuk je verhalen te lezen. Wat wel steeds moeilijk lijkt is het eten. Ik had dezelfde ervaring. Nu in Spanje zijn er meer kleinschalige supermarkten. Alleen beginnen ze hier pas met het avondeten om 21:00 uur.

alie pronk

gezellig om je belevenisen zo mee te maken en saai is het zeker niet!!!!! pas goed op jezelf en word je volgende week wel ff verwend door Marian en zus Lia groete Alie en ook van Jan

Adri en Ali

Hoi Peter, we lezen elke keer jouw verhalen met veel interesse. Je maakt toch ontzettend veel mee elke keer. Morgen is de jaarmarkt in Warmenhuizen, die moet je dus helaas missen!?Maar waarschijnlijk zal Marjan er wel even naar toe gaan. Hier wordt het morgen erg warm, dus dat wordt een dag onder de parasol zitten. Jij kunt je dat natuurlijk niet veroorloven, jij moet door, weer of geen weer. Dus Peter, nog heel veel succes gewenst op je verdere wandeltocht. Groetjes van ons ??

Marina

Goedemorgen Peter! Ook ik geniet van je reisverslagen en van je foto's. Vooral die foto van jezelf en die kerk, die tekent je reis! Maar ook die van jou en die dametjes...Volgens mij ben je door het oog van de naald gekropen.... ze hebben je gewoon laten gaan!!! Hahahaha. Nog veel succes met wandelen en je hebt een mooi vooruitzicht dat Marian er straks gewoon weer is. Groetjes Marina

Jan en Lia

Wat een prachtige verhalen en belevenissen. En leuk dat je af en toe je verhaal kan vertellen.
Hopelijk krijg je niet al teveel last van je heup. En..... we zullen je volgende week lekker verwennen. Zie er naar u uit. Hou je goed en veel plezier.

Fons Tesselaar

Leuk om je belevenissen te lezen .
Ik kan me wel een beetje voorstellen wat je mee maak iedere dag. Zeker om een slaapplaats te vinden in een ander land. Ik Ben net terug van 10 dagen lopen met onze dochter van Warmenhuizen over Brussum naar Maasstricht. Was ook zoeken waar we konden slapen. Verder veel plezier Peter.

René Peters

Hoi Peter, Je verhalen zijn leuk en je leest toch iedere etape op zich dus mij maakt het niet uit in welke volgorde je de verhalen publiceert. Succes, Buen camino.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!