petersantiago2019.reismee.nl

Warmenhuizen - Santiago de Compostela. Deel 5. Van Bourges naar Saint-Germain-Beaupre

Dag 55.  1 juni. Bourges/Villeneuve sur Cher - Issoudun 23 km

Na een goed ontbijt bij de receptie gevraagd een taxi te bellen. Er is in de wijde omgeving geen overnachtingsadres te vinden, of ik moet 40 km lopen... De taxi is er binnen 2 minuten en brengt mij naar Villeneuve sur Cher. Net buiten de stad zie ik de Fransman weer lopen, maar die gaat niet voor 40 km ! Dus hoe hij dit heeft opgelost ? Ik zal hem nu denk ik niet meer zien.

Het is erg warm vandaag, in de plaatsjes lijkt het nog wel warmer. De eerste 6 km is over een rechte asfaltweg en dan kom ik in Chârost. Ook hier geen cafe open, maar wel een bankje bij de kerk, onder een boom. Dat is dan weer lekker. Het volgende plaatsje dient zich al vlug aan, Saint Georges sur Arnon, nog steeds over asfalt. Voorbij dit plaatsje een zandweggetje in, het is er vrij open, dus loop ik in de volle zon. Bij een klein bosje maak ik nog een stop onder een paar bomen en eet van wat ik gisteren en vandaag nog meegenomen heb ban het ontbijt. Eitje, tomaatje, sinaasappel.

Bij het overnachtingsadres aangekomen stuurt de receptioniste mij  â€˜het bos weer in’. Zij spreekt geen woord Engels en weet niet wat een reservation is. In dit geval is het in Engels en Frans hetzelfde. Na nog een rondje buiten te hebben gelopen denk ik: het moet toch echt hier zijn ! Dus ik weer naar binnen. Na wat heen en weer gepraat weet zij nu dat het om een reservation gaat.... En of ik een auto heb. Nou ja, heb een grote rugzak op en zie er best bezweet uit ! Gelukkig komt het uiteindelijk goed en krijg ik een mooie kamer met gehandicapte douche.

De locatie is zeker weer bijzonder, is verbonden met de Basiliek Notre Dame de Sacre Coeur. Ik denk dat er in deze kamers vroeger monniken of zusters verbleven. Gedoucht, wasje gedaan, Giro gekeken, basiliek bezocht en nog even de stad in gegaan.  â€˜s Avonds nog gegeten in dit mooie onderkomen voor een pelgrimsprijs. Zo komt Jan Splinter door de winter. Morgen hopelijk nog weer een goed ontbijt, maar wel vanaf 9 uur, dat valt wat tegen met deze warmte.

Marian is bezig met haar voorbereiding van hun komst naar mij, eind volgende week. En als ik dat zo hoor gaat dat wel goed komen !

Dag 56. 2 juni. Issoudun - La Tripterie / Saint- Fauste. 17 km

Ohh het ontbijt is niet vanaf 9 u maar 7.15 u ! Daar kom ik net op tijd achter, anders heeft de receptioniste mij twee x beet gehad. Zit er nu om 8 uur. Overigens een prima ontbijt ! En ook nog wat mee kunnen nemen. Uiteindelijk loop ik zo rond 9.15 u de stad uit. Oh ja, ik ga slapen op een boerderij. Zij hebben mij gevraagd brood mee te nemen, het liefst met iets er op. Ahhh ik vind een boulanger die ook veel kaassoorten verkoopt. Ik koop 2 broden en bestel kaas. Maar, het is niet te geloven, zij verkopen de kaas pas vanaf 16 uur. Waarom ? Daar kom ik niet achter. Bij een andere boulanger koop ik nog twee stokbroden met gesmolten kaas er op. Ik laat die nog snijden en voorlopig brood genoeg. Bij de boerderij zie ik wel wat er daar nog meer is. 

De afstand van vandaag is 15-16 km. Met deze warmte is dat prima ! Onderweg niet zoveel gezien, maar wel een mooi glazen achterkant van het gemeentehuis, een mooi kerkje in Thizay. En..... een gevecht in een tarweveld. Het is me daar een kabaal ! Ik wil niet zo maar het tarweveld in stappen. Ineens ie ik wat roods, het blijkt een vos te zijn die in gevecht is met een haas. De vos gaat er van door, ik denk omdat hij mij ziet. In ieder geval weet de haas te ontsnappen en vliegt vlak voor mijn voeten weg. Geen lekker hapje voor de jonge vossen....

Onderweg word ik ingehaald door een fietser. Hij is erg geïnteresseerd in wat ik doe en gedaan heb. Altijd leuk, dergelijke ontmoetingen.

Vlak voor de boerderij is een 9-holes golfbaan. Daar kan je vaak wel koffie of zo krijgen. Daar heb ik een leuk gesprek met de beheerder, onder andere over de ontvolking van het platteland. Met 100 leden op de golfbaan kunnen zij het hoofd wel boven water houden.

Hij zegt: ‘Er zijn momenteel twee Nederlanders op de baan. Misschien kent u ze wel: Marco Beker en Wiele van Emelroy of zo iets. Nee die ken ik niet. Hij vertelt dat zij beroemd zijn in Nederland. Ohhh dan valt het kwartje. Marco Bakker en Willeke van Ammelrooy. Ze zijn bijna klaar en komen naar het restaurant. Met hen heb ik een heel leuk gesprek, zij tonen veel interesse wat ik doe en ook hoe dat gaat. Hoe een km loop je per dag ? Ook bieden zij mij een biertje aan. Na een klein half uur vertrekken ze weer want Willeke wil vanmiddag Federer nog zien op Roland Garros.

Op de boerderij aangekomen is er niemand, maar er ligt wel een briefje. Ga maar naar de stacaravan en installeer je, we zien je straks wel. De kastjes zitten vol met van alles en nog wat, dus dat gaat wel goedkomen. Hoop wel dat het vannacht wat minder warm is.

Ook weer een leuk gesprek met de boer. Over het zware boeren-leven. En nu vooral over het tekort aan water. Maar ook over de regels die opgelegd worden. Zijn zoon wil het bedrijf wel overnemen, maar liever zou hij  stoppen.

Voor woensdag wordt heel veel regen voorspeld, goed voor de boer, voor mij wat minder....

Oh ja deze slaapplek is een Donativo, dus mag ik zelf beslissen wat ik aan hen betaal. Dat komt goed. Het zijn mensen die veel ophebben met de Camino, anders doe je dit niet.

Einde van een mooie, heel bijzondere dag !

Dag 57. 3 juni. La Tripterie / Saint Fauste - Chateauroux. 22 km

Alles voor het ontbijt is aanwezig in de caravan. Ik eet en zie verder niemand. Wel bijzonder. Doe het geld maar in het Donativo-potje en ga om 9 u op weg. Eerst door het heel kleine plaatsje Sainte Fauste en later door het wat grotere Diors. Vandaag asfalt- gras- en grindweggetjes. Van alles wat. Maar ook nog 4 km langs een drukke weg, de D925. Gelukkig met brede, gemaaide bermen. Kom ik op die weg toch zeker de Fransman weer tegen ! We maken een praatje en nemen (nu echt) voor de laatste keer afscheid.

Dan is Chateauroux toch een grote plaats met verschillende voorsteden. Ik ben er wat te vroeg dus ga eerst in een parkje rustig iets eten. Eenmaal op zoek naar mijn B&B word ik al gebeld waar ik blijf..... met een paar minuten ben ik er. Het is een oud, heel mooi huis. De deur in mijn kamer is heel oud en krijg ‘m niet vast, nou dan maar niet. Ga nog even de stad in, maar het is een echte winkelstad, wel met een mooi park en prachtige wasplaats van vroeger. Ga eten bij een mooie pizzeria. Bij hen kan ik wat eerder eten dan bij andere restaurants. Ik zit buiten en tot mijn grote verbazing zie ik de Fransman naar binnen lopen zonder dat hij mij ziet. Als ik ga betalen heb ik toch nog een gesprek met hem en hebben we een foto van elkaar gemaakt. We hebben vanaf Vezelay soms wel, soms niet met elkaar opgelopen. Dat is vanaf 25 mei, dus zijn we elkaar de laatste 10 dagen een paar keer tegengekomen. Hij vertelt nog dat hij steeds zo schrok als ik hem weer eens inhaalde. Ik weet niet wat ik er aan zou moeten doen. Maar dat hoeft niet meer, want hij gaat morgen terug naar zijn vrouw. We schudden nu ECHT voor de laatste keer de hand. Ik ga morgen weer alleen verder.

Het weer is vandaag prima, beetje bewolkt. Op het einde van de dag komt de zon tevoorschijn en dan is het direct een stuk warmer. Morgen is het ook nog warm en woensdag heel veel regen.....

Dag 58.  4 juni. Chateauroux - Velles 19 km

Heerlijk geslapen in het grote bed, een prima ontbijt en een leuk gesprek met de vrouw des huizes. Zij vertelt wat hun beweegredenen zijn, zij pelgrimeren ook en weten dan ook dat dat best prijzig is. Daarom rekenen ze voor pelgrims een speciale prijs. Ik ben dan ook heel blij dat ik bij deze bijzondere mensen een nachtje mag slapen. 

Om 9.15 u ga ik op pad en heb een klein uur werk om de stad uit te komen. Vandaag heb ik ongeveer 20 km op het programma staan en het is ook weer warm. Dus vlug de pijpen er af en het shirt uit. Ik loop de hele dag een beetje door open bosgebied, is mooi en maar ook koeler.

Ik heb een kapelletje gemist, die staat 300 m van de route af. En ik loop op gps, die dat niet aangeeft. Er gaat ook wel eens iets mis.... Heb nog wel een paar foto’s gemaakt van de watertoren, maar ja dat is geen kapelletje...

Ook zie ik veel dode torren, waarom ze dood zijn.... Oorzaak mij onbekend. Er is mij verteld dat als ik op het slaapadres in Velles kom er waarschijnlijk niemand zal zijn. Niets is minder waar, als ik aankom is er wel iemand om mij en nog een vrouwelijke pelgrim welkom te heten. Wasje doen, douchen en stukje wandelen. Er is werkelijk helemaal NIETS te beleven in dit dorp. Ik kan ook een hapje mee-eten en dan zie ik morgen wel weer verder. Veel regen wordt voorspeld, maar om hier nog een dag te blijven is toch ook geen optie...

Dag 59. 5 juni. Velles - Le Pechereau. 25 km

Vannacht een paar keer wakker geweest en steeds regen, regen, regen.... en vandaag ook de hele dag regen in het vooruitzicht. Oh ja, gisteravond nog een heerlijk 4-gangen diner gehad. Groente met kip en nog iets aparts er bij, salade, kaas en nog een toetje. Bij het betalen vanmorgen valt de schade enorm mee, 28 euro ! Voor het diner, inclusief twee wijntjes, en overnachten en ontbijt....

Ik pak alles goed in en ga om 8.45 u op weg, in de regen dus. Vandaag veel asfalt weggetjes, ook worden de klimmetjes serieuzer. Op het laatst loop ik nog door een paar leuke plaatsjes Saint-Marcel en Argenton sur Creuse. En langs de rivier La Creuse en een paar mooie kastelen. Vanwege de regen heb ik mijn telefoon/fototoestel goed opgeborgen. Jammer dus dat ik geen foto’s heb kunnen maken van die plaatsjes en omgeving. Maar ik zal heus wel meer mooie plekjes tegenkomen.

De gite waar ik overnacht in Le Pechereau is ook weer prachtig, met een mooi dal er voor en de bergen er achter. Bij binnenkomst de natte kleren uit en droge aan. Krijg direct koffie, stokbroodje met franse kaas, koekjes en een sinaasappel toe. Dat belooft wat voor vanavond ! Dan lekker douchen. Hopelijk gaat het droog worden......

Twee routeboekjes zijn een beetje nat geworden. Er is water in de regenhoes blijven staan waardoor uiteindelijk de onderkant van de rugzak net nat is geworden. Nou ja, een beetje schade..... Met een haarfohn droog ik de rugzak en regenhoes. 

Het diner is weer heel bijzonder. Er staan 6 gerechten klaar, gemaakt met producten uit de eigen tuin.

Morgen gaan Lia en Marian richting Frankrijk . Doe voorzichtig dan gaan we elkaar vrijdag zien !

Oh ja, vandaag geen foto’s  gemaakt i.v.m. de regen. Vanavond nog wel een paar vanuit mijn kamer. Morgen beter !

Dag 60. Le Pechereau - Eguzon-Chantome . 25 km

Ohhh wat heb ik het koud gehad vannacht ! Deken van een ander bed getrokken, maar werd niet meer warm en de verwarming deed het ook niet.... Maar het ontbijt is weer prima, met jam, Hollandse en Franse kaas, yoghurt en een sinaasappel . Daar is niks mis mee. Wel moet ik daarna nog een familie-appartement bekijken. Ook geeft hij nog een goede raad om het kasteel in het dorp, wat aan de route ligt, te bekijken. Ik ga het vandaag rustig aan doen, het is namelijk prima wandelweer en wil natuurlijk weer foto’s maken, wat gisteren niet lukte in verband met de regen.

Ik loop door een paar kleine dorpjes, waarvan Gargilesse een kunstenaarsdorp is. Daar loop ik rond 12 u doorheen en ga ook maar iets eten, le plate du jour, oftewel de daghap. Dat is een enorm bord spaghetti bolognese, maar... helemaal opgegeten. Met nog een heerlijk toetje. Je kunt maar alvast gegeten hebben, toch ? Ik heb onderweg nog een bijzondere ontmoeting met twee wat oudere dames, die heerlijk aan het water zitten. Met hen heb ik een geanimeerd gesprek dat verloopt met handen en voeten. Maar we begrijpen elkaar, en dat is het belangrijkste.

Het is vandaag een pittige dag, met 600 hoogtemeters. Ook liep ik nog verkeerd een berg op en dacht bij mijzelf:  Hier stuur je je ergste vijand nog niet op. Dat blijkt ook wel, want ik liep verkeerd. Teruggelopen en ja dan zie ik hoe ik verkeerd ben gelopen. En natuurlijk, de 2e keer loop ik goed. Als toetje nog een slingerweg, met flinke haarspeldbochten over asfalt naar Egozun-Chantome. De kerk is daar open dus ga ik er naar binnen. Het is een mooie dag, lekkere temperatuur. De bergen zijn hier wel redelijk heftig.

Eenmaal aangekomen in de B&B wordt mij duidelijk dat ik om 19 u aan het diner wordt verwacht. Pfff, ik zit nog vol van de spaghetti ! Ik kan het niet maken om niet te eten, ik ga nog aankomen ! Voor vandaag maak ik een uitzondering want... van alle gangen van vanavond heb ik een foto gemaakt en die zet ik ALLEMAAL op de website !

Oh ja voor de golfliefhebbers: mocht je willen golfen op een mooie, rustige golfbaan (die van Marco Bakker en Willeke van Ammelrooy) dan is dit het adres:

Golf des Sarrays, Les Sarrays, 36100 Santé Fauste. Mailadres: sarraysgolf@gmail.com

Tot morgen ! Dan zullen Marian en Lia arriveren, die zitten nu in de buurt van Parijs.

Dag 61 7 juni.  Eguzon-Chantome - Saint Germain Beaupre. 27 km en 700 hoogtemeters.

De gite waar ik vannacht heb geslapen was prima, maar wel wat duur.... Daar krijg je dan ook wel wat voor: De mevrouw is bijzonder aardig, ze blijft lachen. Over het diner van gisteravond heb ik al genoeg verteld. Het ontbijt van vanmorgen is ook weer prima en ik mag ook een lunch klaar maken !

Als ik om 9.30 u vertrek regent het al. Direct regenkleding aan en stevig omhoog lopen. Het blijft tot Crozant (12 km) regenen. Hier drink ik koffie, het is dan droog dus regenpak kan uit. Het plaatsje valt wat tegen, maar de wandeling langs de rivier de Sedelle is werkelijk prachtig ! Onderweg nog wel een paar keer regenpak aan en dan weer uit. Als het even niet regent is de kleding ook zo weer droog.

Na Chapelle Baloue (leuk plaatsje) belt Marian, zij is met zus Lia aangekomen in Crozant. In deze plaats slapen we vannacht. Ik loop door naar Germain Beaupre, zij rijden daar naar toe en wandelen mij van daaruit tegemoet. Uiteindelijk zie ik het gele jack van Lia en ben heel blij dat ik ze zie en kan met moeite mijn tranen bedwingen.... we lopen gezamenlijk naar de auto en rijden terug naar Crozant. 

Vandaag niet alleen steile heuvels, maar ook een heel harde, zuid-westelijke wind (tegen!). Ook hier in Frankrijk is code oranje.  Onderweg met de auto naar Crozant krijgen we toch zeker een heel dikke tak op de auto, we schrikken ons rot ! De schade valt mee. 

Ons hotelletje ligt prachtig, aan een stuwmeer. En is weer prima, net zo pas heerlijk gegeten.

Komende dagen zonder zware rugzak, ook weer fijn.

Er is al weer een week voorbij, dus gaat er een mail uit en begin ik morgen, 8 juni, met deel 6.

Reacties

Reacties

Marian

Met recht een heel bijzondere dag, maar wel ontzettend leuk. Alweer benieuwd naar morgen.
Groetjes Marian.

Marian Wessel

Weer een keer je verslag gevolgd. Grandioos Peter, ik heb grote bewondering voor je!
Wat een geweldige ervaring

Els deWit

hallo Peter,
steeds weer een verrassing om je verhalen te lezen,
super mooie verslagen voor ieder te volgen op jouw reis.
dank je wel voor alle moeite en geniet van je verdere wandelingen.
wij gluren in Holland met je mee...succes hoor!!

Lia

Het is weer een mooi verhaal met belevenissen en prachtige foto's.
Het was zeker fijn om Peter na een tijd weer te zien. We maken er een leuke week fijn.

Dirma en SiemJan

Wat heerlijk dat jullie er zijn! Even een poosje genieten van en met elkaar! Groetjes van ons!

Willem de Maaré

Nou Peter, je maakt toch heel wat mee. Jammer van die regen steeds maar de foto's die je tussendoor maakt zijn geweldig. Ik ga even met Google Earth naar Crozant en zelfs daar zie ik de plassen op straat, wel een heel leuk plaatsje. Fijn dat Marian en Lia er nu zijn. Volgens mij heb je nu vanaf Warmenhuizen de 1200 km gepasseerd. Heel veel wandelplezier maar weer.
Hartelijke groet, Willem

Karin en Bas

Lekker genieten samen deze week. Met Marjan en Lia. Fijn hoor. Je doet het toch maar!!

Hans

Hallo Peter,
Man wat een verslag.... wat een ervaringen zowel in de natuur als je slaapplekken. GEWELDIG.
wel oké dat je het volhoudt chapeau!
Klinkt toch een beetje frans?.
Vanuit Fazana Istrië Kroatië een warme groet van 26°.
Succes verder en bedankt voor je verslag zover.??

Vok en Nel

Mooie verhalen van je reis, heel verschillende overnachtingsadressen. Veel regen of wárm weer...Fijn dat Marian en Lia langskomen, geniet van deze dagen samen.

inge en niels

Hoi Peet,

we lezen niet alles maar wel veel! Leuk om je te volgen. Wat een gedoe soms zeg om aan je eten en slaapplek te komen. Kan me voorstellen dat sommige ontmoetingen heel bijzonder en leuk zijn en dat geeft natuurlijk ook de sjeu aan je gewandel. Doe de groeten aan Marian die je weer even mag zien succes met het vervolg, wij blijven je volgen. Het lijkt erop dat je 'gewoon' je einddoel gaat halen, chapeau! Wij hebben super mooi weer in Oostenrijk een mooi begin van het seizoen, zeker nu het Pinksteren is we staan vol. Veel plezier en we spreken je graag life weer aan het eind van het jaar, want ik heb ondanks al je verhalen toch wel vragen ha ha. Liefs van ons.

Nico en Atie

Hoi Peter, hier een groet uit Madeira. Ja wij volgen je ook daar want wij zijn heel nieuwsgierig hoe het je vergaat. Maar het gaat super goed, echt knap van je.
Wil je Marian en Lia de groeten van ons doen en jij heel veel succes,

Nico en Atie

Jan en Lisette Blankendaal

Je maakt wat mee Peter, BN-ers op je route.
Veel plezier de komende week met Marjan en Lia erbij en wat kilootjes in de rugtas eraf .

groeten,
Jan en Lisette

Gina en Eef

Hallo Peter,
Wat een mooie verhalen en leuk dat Marian en Lia er zijn, dat is voor jouw weer een lekkere opkikker en kan je de rest van de tocht er ook weer tegenaan, we blijven je volgen, veel plezier samen en de groeten van ons

Jan en Lia

Hoi Peter rustig zittend in de schaduw en gelukkig met een verkoelend windje is het hier wel uit te houden. En heb ik jou verhaal van gisteren gelezen. Wat heerlijk voor je dat de temperaturen omlaag gaan en dan is het wat comfortabel om op pad te gaan. Heerlijk dat Marian samen met Atie naar jou toe gaat niet
op pad naar jou toe gaat. Leuk om naar uit te zien. Gr. Van ons beide

Jan en Lia

Foutje in het bericht. ''Niet op pad naar jou toe gaat''had er niet in moeten staan.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!