petersantiago2019.reismee.nl

Warmenhuizen - Santiago de Compostela. Deel 6. Vanaf Saint-Germain-Beaupre naar Le Coquille

Dag 62. Saint-Germaine-Beaupre naar Chamborand. 27 km. 550 hoogtemeters

Vanmorgen een prima ontbijt, met notabene hagelslag en pindakaas. Het hotel heeft een Nederlandse eigenaar, dat praat makkelijk. Het hotel du Lac ligt aan een stuwmeer, je kunt met een rondvaartboot mee en ook een stuk met een kano varen. Dat heb ik niet gedaan want ik ga wandelen.....

Om 9.45 u ben ik gestart in Saint Germain Beaupre. Het is heerlijk fris weer. Marian en Lia gaan vooruit naar La Souterraine om een koffieplek te zoeken en taartjes te kopen. In dezelfde plaats gaan we vanavond slapen.

Onderweg kom ik op een graspad een speciale stopplaats voor pelgrims tegen. Daar zijn een aantal boomstammen die als zitplaats dienen. Er is ook een kastje met daarin een boek om jouw pelgrimverhaal op te schrijven. Het graspad wordt er niet beter op, het pad is bijna niet te vinden. Een stukje verder komt iemand met een karretje achter zich aan mij tegemoet lopen, vergezeld door zijn vrouw zonder bagage. Hij vertelde dat de route gesperd is en dat ik terug moet lopen. Hij maakt een hek van een weiland open (prikkeldraad) en begint aan een alternatieve route. Ik zie het niet zitten en loop een stuk verder, naar mijn mening een betere route. We komen uiteindelijk op dezelfde weg weer uit. Dat is ook weer een avontuur..... Zij zijn in Vezelay gestart en lopen naar Jean Pied de Port. Uiteindelijk zien we elkaar weer in La Souterraine. Lia en Marian lopen mij weer tegemoet. Zij hebben in de kerk van La Souterraine al mijn informatie in het Grote Santiago Boek geschreven: wie ik ben, waarom ik dit doe, leeftijd, waar ik vandaan kom, waar ik naar toe ga en wat mijn uiteindelijke doel is. Zelf heb ik nog een stempel geplaatst. Dit alles in de grote kerk van La Souterraine. 

We kopen gateau in de patisserie, bestellen koffie in het cafe EN we krijgen gratis entertainment van een Paus en een paar mannelijke nonnen. Daarna ga ik weer verder op pad naar Saint Priest. Ongeveer 7 km. Vandaar lopen de meiden mij weer tegemoet. En dan door naar Chamborand voor de laatste km en met de auto terug naar La Souterraine.

De route is vandaag afwisselend asfalt- en graspaden en ook steenslagpaden met leuke dorpjes en gehuchten. Met prima wandelweer. Aangekomen bij de gite kunnen we de auto in een afgesloten tuin parkeren. De gite zelf is ook wel weer een bijzonder mooi oud huis. Het huis ruikt nog ouderwets naar wrijfwas. Heerlijke douche in een badkuip. We ontmoeten hier vanavond veel pelgrims die hier ook slapen, zij komen op de fiets of wandelen. Met 6 pelgrims en 2 bezoekers (Lia en Marian) gezellig met elkaar gegeten (en gedronken).

Dag 63. Chamborand - Châtelus-le-Marcheix . 28 km. 630 hoogtemeters.

Ons pelgrimshotel in La Souterraine is prima, bij het ontbijt brandt de open haard gezellig, ontbijt is weer prima. Wel bijzonder is dat de niet-pelgrims dan net iets meer krijgen omdat zij meer betalen. Dat zou eigenlijk andersom moeten zijn...

We rijden naar Chamborand waar ik vandaag start. Het weer staat naar regen.. in l’Abbaye Hebben Marian en Lia de abdij bezocht, met daarbij een prachtige kruiden-bloementuin. Ook hebben zij een koffietentje gevonden. Als we buiten komen kan je de regen pakken en dat gaat ook gebeuren. Iets verder kan het regenpak al weer uit. Onderweg loop ik langs kleine en wat grotere meertjes. Ook ga ik nog over een berg van 700 m. Zo hoog kom ik niet meer voor de PyreneeĂ«n. Om 16 u rijden we naar Mourioux waar we overnachten in Chambre d’hotes Dans La Creuse van Nederlanders. We worden heel hartelijk ontvangen en drinken een biertje op hun terras met fantastisch uitzicht. Zij zijn pas vanaf April open, het ziet er allemaal prachtig uit. We eten met z’n 7’en, want er zijn nog twee pelgrim-fietsers uit Belgie aangekomen. Het 4(!)gangen diner is heerlijk. Al met al is een heel gezellige avond met z’n allen. Het is inmiddels al 23 u.

Al met al een heel mooie dag, met af en toe een buitje.

Oh ja als je hier wilt overnachten kijk dan hier: https://danslacreuse.nl

Dag 64. 10 juni. Châtelus-le-Marcheix - Clemensanne. 27 km. 550 hoogtemeters

De pelgrim-fietsers uit Belgie vertrekken vandaag weer en komen hier natuurlijk niet meer terug. Maar wat die allemaal mee sjouwen..... dat is ongelooflijk. Zij rijdt op een elektrische fiets en hij op een racefiets. Ik zie haar de fiets opladen, zij heeft natuurlijk de meeste (lees zwaarste) bagage. Nou ik heb 1 van haar tassen gedragen, deze is zwaarder dan mijn rugzak voor 4 maanden.

Na weer een heerlijk ontbijt (met o.a. bruin brood en kaas !) vertrekken we wat laat en loop ik pas rond 10 u. En dan loop ik ook nog verkeerd... ik ga namelijk in noordelijke richting en dat moet natuurlijk niet ! Nog even rustig gekeken en zie dat ik de berg van 700 m op een andere plek weer omhoog loop. Na een half uurtje ben ik weer terug in Châtelus-le-Marcheix . Marian maar gebeld dat ik later op de koffie zal komen. In Les Billanges hebben Marian en Lia een wel heel speciaal adresje gevonden voor de koffie. Het plaatselijke cafeetje is namelijk op maandag gesloten. Maar we kunnen terecht in een gite. De dames hebben een tijd afgesproken, maar het duurt de dame van de gite  te lang voordat we op de koffie komen. Marian en Lia zijn namelijk ondertussen aan de wandel gegaan. Stopt er ineens een auto naast hen, de dame van de gite is hen gaan zoeken ! Marian vertelt dat het nog wel een half uurtje gaat duren omdat ze haar man en broer Pelgrim opwachten. Nu maar hopen dat de dame het heeft begrepen als zij weg rijdt. Samen komen we aan in de gite en ontvangt zij (Francoise heet ze) ons met open armen. En.... de koffie is gratis imdat het een Christelijke Feestdag is, 2e pinksterdag. Wel moeten we geduld hebben, want het water wil maar niet koken. Uiteindelijk doet zij dat bij haar moeder, 5 minuten verderop. Later vraagt zij waar ik naar toe wandel vandaag. Dat is wat lastig uit te leggen dus vertel ik haar maar voor het gemak dat ik naar St Leonard ga. Ahhhh zij vraagt of wij het verhaal van de heilige st. Leonard kennen. Nee dat kennen we niet. Nou zeg, we krijgen een complete voorstelling, (in het Engels) inclusief accordeonsolo, over het leven van St.Leonard. We liggen steeds in een deuk. Natuurlijk hebben we betaald voor deze geweldige koffiepauze. Na drie kwartier ga ik weer verder. Loopt ze nog achter ons aan om de weg te wijzen en een pannetje in haar hand met pasta, die gaat ze samen met haar moeder, die aan de overkant van de weg woont, opeten.

Het is vanmorgen best nog wel fris, 12 graden, dat wordt later wel beter. Wel weer veel asfalt, maar ook een gedeelte onverhard. Uiteindelijk om 16.15 u gestopt in Clemensanne en weer terug rijden naar de Chambre d’hotes in Mourieux. Het is weer een gezellige avond met de uitbaters Joyce en Erik, en heerlijk gegeten ! Het is zo gezellig dat we weer laat naar bed gaan. Dan het verhaal van vandaag nog maken, morgen maar op de site zetten. 

Voordat ik morgen kan starten moeten we nog 35 km rijden, dus een kwartiertje eerder ontbijten, maar zonder de gezellige Belgen.

Tot morgen !

Dag 65. 11 juni. Clemensanne - Aureil. 21 km. 440 hoogtemeters. Temperatuur 12-13 graden 

Een kwartiertje eerder dus opgestaan, ontbijten en op pad. De weersverwachting voor vandaag is niet best. Voordat ik in Clemensanne ben regent het al behoorlijk. Dus kan het regenpak weer aan. Ik heb dat al een aantal keren gedaan, daar krijg je handigheid in. En Kompas Outdoor heeft voor goede spullen gezorgd, dat mag ik na een aantal regendagen wel zeggen. Het zijn buien dus af en toe droog ik ook weer op. Na 1 1/2 uur kom ik aan in Saint Leonard. Koffie gedronken en laten we nu de Belgen weer tegenkomen waarvan we gisteren bij onze chambre d’hotes afscheid hebben genomen. Ook wel weer super toevallig en we hebben een leuk gesprek met elkaar. Zij hebben daar een rustdag, dat is niet verkeerd met die regen. En fietsen morgen weer verder.

In de kerk kunnen we het verhaal van St Leonard, dat Francoise gisteren heeft voorgedragen, nog even controleren. En dat klopte ! Nog een heel mooi stempel gehaald bij het toeristenburo. Terwijl ik de stad uit loop begint het al weer te regenen, en onderweg nog een paar keer. Na een redelijk hevige onweersbui besluit ik te stoppen in  Aureil, na 21 km. Want op onweer heb ik het niet. In Aureil nog een heel mooi kerkje bekeken. 

Onderweg naar onze chambre d’hotes kopen we nog een paar lekkere blonde Grimbergen biertjes in de supermarkt van St Leonard. En daar vinden we ook nog een paar flessen wijn van chateau Robert in een mooi houten kistje. Ik hoef er gelukkig niet mee te slepen ! Een exemplaar geven we aan Erik en Joyce van de chambre d’hotes.

Marian heeft inmiddels een onderkomen gereserveerd voor de komende twee nachten. Het is de Gite van de familie Jonker uit West-Friesland ! Maar waar vandaan precies dat weten we nog niet. Maar het ziet er naar uit dat dat voor de komende dagen ook weer gaat goedkomen. En als het weer nu ook nog gaat meewerken dan zijn we helemaal blij ! Daar hopen we dan maar op.

Zometeen het galgenmaal, ik ben benieuwd. 

Dag 66. 12 juni. Van Aureil - Aixe sur Vienne. 29 km. 430 hoogtemeters

Nou het galgenmaal was voortreffelijk ! Heerlijk tot laat in de avond getafeld. Gelukkig had ik de website al bijgewerkt......

Na het ontbijt afscheid genomen van Joyce en Eric. We zijn drie dagen heerlijk verwend in hun Chambre d’hotes! We rijden eerst nog een dik uur voordat ik Aureil kan starten. Het is vandaag weer een echte regendag, de eerste uurtjes is dat een miezer-regentje. In Crouzeix, na plm. 4 km, stopt er een auto bij een huis en daar stappen twee dames uit. Vraagt er eentje of we koffie willen. Het is wel een beetje vroeg, maar dat slaan we niet af. Want St Jacob zegt: nooit iets afslaan ! En die raad volgen we graag op. Het wordt weer een gezellig gesprek. Wij denken aanvankelijk dat we bij de vrouwelijke burgemeester op bezoek zijn, de Mairie van het dorp. Maar zij heet Marie.... Na een lekker kopje koffie gaan we toch maar weer op pad, weer de miezer-regen in. Na een paar kleine plaatsjes loop ik Limoges in, langs een drukke autoweg, daar word ik niet blij van... Uiteindelijk kom ik uit bij de rivier de Vienne, de dames hebben een koffieplek gevonden, vlakbij de rivier. Daarna bekijken we de kathedraal van Limoges, erg indrukwekkend en.... ik bemachtig weer een stempel ! Eenmaal buiten ontmoet ik weer de pelgrims uit de USA, die ik in La Souterraine heb ontmoet. En ook Rene, die ik ken van een voorbereidingsweekend in Vessem. Hij is op 1 mei gestart in Enschede en nu ontmoet ik hem hier in Limoges, hoe is het mogelijk ! 

Ik moet nu echt weer verder gaan, het is inmiddels half drie en heb nog 13 km te gaan. Ik loop de stad uit, niet zo lekker, krijg namelijk een heftige bui op mijn dak... Loop nog door een paar kleine plaatsjes buiten Limoges: Isle en Merignac. Ik stop na 29 km in Aixe sur Vienne. Dan nog 30 km met de verder naar Le Lac waar we de komende twee nachten slapen. Deze B&B ligt aan de route. En..... met dank aan Marja, we weten nu waar deze West Friezen vandaan komen: Aartswoud ! Heerlijk gegeten, stamppot met gehaktballetjes, salade en bloemkool.  Hun twee kinderen hebben het druk met een verstoten katje. En omdat ze ook naar het voortgezet onderwijs gaan nemen vader en moeder ook een deel van de kattentaak over.

Kortom: het is een fijne, mooie plek waar we nu gekomen zijn.

Dag 67. 13 juni. Aixe sur Vienne -Le Lac, Châlus . 32 + 3 km. 640 hoogtemeters

Na een prima ontbijt rijden we met de auto naar Aixe sur Vienne, startpunt van vandaag. Ik wandel het stadje uit met prima weer, dat is fijn na een aantal regendagen. Al vlug loop ik langs het riviertje l’Aixette over zeer rustige asfaltweggetjes waar je nauwelijks iemand tegen komt. Maar.... wel heel regelmatig omhoog en omlaag. Koffie drinken we in Saint Martin Le Vieux op een leuke plek bij het gemeentehuis. Wel met eigen koffie, want een cafe is er niet. Pas na Les Cars kom ik op een paar onverharde prutpaden, want pruttig en glibberig zijn ze, met hier en daar dikke plassen, natuurlijk van de regen van de afgelopen dagen.

In Charlus staan nog twee kastelen, beiden in redelijk verval. Een staat nogal hoog boven het stadje en de ander staat er midden in. Het kasteel in het stadje is gebruikt voor bouwmaterialen na een rampzalige brand, wel weer een leuk verhaal. Charlus is echt een leuk stadje om doorheen te lopen. Twee km verder is ons mooie onderkomen van de familie Jonker.

Ik ben drie km min of meer verkeerd gelopen, dat kan je aan het eind van de dag net niet meer hebben. Totaal kom ik nu uit op 35 km.... Eenmaal aangekomen eerst een lekker Grimbergen biertje met kaas uit Nederland. We hebben weer heerlijk gegeten bij de Fam. Jonker. Vanavond haar geknipt en baard getrimd. Scheelt allemaal weer gewicht.

Morgen afscheid nemen van Lia en Marian. We hebben een mooie, gezellige week gehad. Zij gaan naar het feest van tante Margriet in Roeselare en ik ga verder naar het zuiden.

Dag 68. 14 juni. Le Lac - N 21, vlakbij Thiviers. ( Le Grand Gue) 22km. + 4 naar St. Priest.

Marian en Lia vertrekken vandaag, dus vroeg opstaan. Na nog een bezichtiging van het nieuwe appartement (ook geschikt voor personen met een rolstoel) vertrekken zij naar het noorden en ik 21 km zuidwaarts. Het afscheid is toch weer wat lastig, voor beide partijen.

Mijn plan is om 21 km te wandelen, en mij dan weer op te laten halen door Bert, van de B&B. Dan slaap ik nog een nachtje in Le Lac. De route vandaag is niet zo makkelijk, er zijn omleidingen en ook loop ik niet de juiste route. Na plm 21 km bel ik Bert op om mij op te halen. Het is toch moeilijker dan ik dacht. Na drie kwartier naar het dichtst bijzijnde plaatsje gelopen en afgesproken bij de kerk. En dat lukt ! Nu met radio 5 aan schrijf ik mijn verslag. Het is wel weer heel stil..... neem lekker nog een stukje kaas en wat nootjes, door de dames achter gelaten. Ik ben nieuwsgierig hoe het met Marian en Lia gaat, zij rijden tenslotte vandaag ruim 700 km naar Roeselare . Lia gebeld, nou in een tunnel in Parijs, daar hebben de dames met een lekke band gestaan. De paniek kan ik door de telefoon voelen. Zij zijn net weer op pad gegaan. Hopelijk belt Marian vanavond nog hoe het vandaag verder met hen is gegaan. Ik heb nog heerlijk gegeten bij Bert.

Vandaag te vroeg gestopt en moet morgen eigenlijk nog 9 km extra lopen. Bert brengt mij dan weer naar de route.

Oh ja, we hebben dus een paar dagen geslapen en gegeten bij de familie Jonker. Een echte aanrader, zoals al in het verslag staat hebben zij een prachtig appartement, maar ook de gite, waarin wij verbleven, is werkelijk prachtig. De eigenaren Angele en Bert zijn zeer aardig en gastvrij, evenals hun twee dochters. De gite ligt pal aan de Santiago-route ! Mocht je er een keertje willen overnachten, dit is hun website: www.famjonkerlelac.com

Nawoord van Marian. Ja in Parijs, op een heel drukke weg, in de tunnel krijg ik een lekke band. Anwb gebeld, maar geen bereik in de tunnel. Er stopt een aardige jongen, die op een soort brommer voorbij rijdt. Hij helpt ons de band verwisselen. Al snel komt een reddingsvoortuig, en nog twee voertuigen, die de overige weggebruikers waarschuwen. Die hulpverleners zijn op zijn zachtst gezegd niet blij, wij hadden de band in de tunnel natuurlijk niet mogen vervangen, veel te gevaarlijk.  Maar ja de band was er al af. Alle spullen uit de kofferbak liggen gewoon op straat, kortom een gevaarlijke situatie middenin Parijs..... na een oponthoud van een ruim uur rijden we Parijs weer uit. Al met al een lange reis vandaag, ruim 700 km in 10 uur.

Er is al weer een week voorbij, dus de mail gaat er weer uit !

Reacties

Reacties

Wolfgang und Hilde / Vrouwenpolder und BrĂĽgge

Hallo Peter, ich lese ab und zu deine Berichte, du schreibst sehr schön und interessant, weiter eine erfolgreiche Wanderung und viele liebe Grüße, Wolfgang und Hilde

Marja Schenk

Wat weer een mooie verhalen , en wat fijn dat Lia en Marian er zijn.
De familie Jonker komt uit......Aartswoud, niet te geloven hè.
Ik ken ze niet zo goed, maar ze hebben in Hoogwoud de Jonker Stichting opgericht. Je zult het vast van ze horen!

Willem de Maaré

Het gaat goed Peter maar nu ben je geloof ik weer alleen. De meiden zijn weer naar huis. Je kunt gaan aftellen want je bent over de helft. Ga zo door!!

Eric en Joyce van der Kleij

Hoi Peter, goed te lezen dat jullie na het verblijf bij ons nu ook weer in een warm "nest" terecht zijn gekomen. Zo lezende lijkt het wel of jullie iedere dag bij iemand op de koffie uitgenodigd worden, hoe komt dat toch hahaha? Vandaag de laatste dag met Marian en Lia. Geniet er met volle teugen van! Succes verder met deze mooie reis. Groetjes voor jullie drietjes van ons. Joyce en Eric

Familie Jonker

Altijd leuk... 'bekenden'... ?.
En anders worden we het nog wel. Na 3 nachtjes.
Dames, voorzichtig!
Peter, goede wandeling vandaag. Zag er soepel uit vanochtend! Tot later.

Jan Houtenbos

Gaat prima zo en vanaf nu wordt het alleen maar mooier

Sil Groenveld

Wat weer een genot om te lezen. Gezellig om zo samen te genieten. Nu alleen verder. Je beleeft genoeg. Topper succes met het vervolg van je voettocht.

Hans

Goede dag Peter,
Na het lezen van jouw indrukwekkende verslag hoop ik toch wel dat je beter weer krijgt zo langzamerhand. Zoals Jan schrijft "het wordt beter."
Dankjewel maar weer en ... veel drogere stappen gewenst.
Groet!

Agaath

Hoi Peter ,weer een mooi verhaal,Ja dat was even wat in Parijs,maar gelukkig alles goed gekomen.
Bij Margriet was het heel leuk,weer leuk om de hele fam. weer te zien.
Zie weer uit naar je volgende verhaal.
Groetjes Agaath

Eric en Joyce

Beste Peter,

We zijn weer bijgelezen na even geen tijd te hebben gehad. We genieten nog steeds van de mooie en interessante verhalen. En wat fijn dat Marian vorige week weer naar je toe is gekomen. Dat geeft je weer kracht en moed om door te gaan. Zet 'm op, je kan het! Op naar Santiago. Groetjes en een dikke kus voor jou en Marian.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!