petersantiago2019.reismee.nl

Warmenhuizen - Santiago de Compostela. Deel 9. Gallieres - st Jean Pied de Port

Dag 83. 29 juni. Gallieres - Mont de Marsan. 16 km. 100 hoogtemeters.

Ontbijt om 7.30 u. De madame van het huis weet het allemaal prima te vertellen. Alhoewel ze best een beetje Engels kan spreken doet ze alles in het Frans. Dus ik ben wel een beetje klaar met haar. De andere Nederlandse pelgrim komt uit Utrecht, is 80+ en loopt hier nog rond. Hij loopt niet de hele tocht, is een stukje voorbij Vezelay gestart en loopt misschien nog een stukje Spanje in. Hij was hoogleraar aan de Universiteit van Utrecht en heeft al veel gedaan na zijn pensionering. Hij wilde niet stoppen met werken, maar is het toen maar van zich af gaan wandelen Zo is hij naar Rome gelopen en naar Jeruzalem. En nu de tachtig voorbij. We starten gelijk maar hij stuurt mij gelijk weg. En dat vind ik niet zo erg. De temperatuur is eigenlijk prima, zo rond de 18 gr vanmorgen en echt een beetje mistig.

Grapje met de madame van het huis: Ik loop expres de verkeerde kant op waarop madame als een rode haan reageert. Waarop ik dan weer moet lachen, dat ik haar toch nog even te pakken heb ! Maar of ze dat begrijpt ? Dat weet ik niet.

Vandaag het grootste gedeelte over de tram/treinbaan tot in Mont de Marsan. Het loopt wel mooi maar echt veel zie je niet. Ik kom om 11.30 u aan in Mont Marsan, ben direct naar de slaapplaats gelopen. Mag pas om 16 u op de kamer, maar...... de deur staat open en tref er een paar mensen. Ik mag mijn rugzak alvast op de kamer zetten. Dat is voor mij heerlijk ! Eerst lekker koffie gedronken en later pizza gegeten. Het centrum van Mont de Masan is klein maar wel mooi. Het centrum ligt tussen 2 riviertjes: Le Midou en La Douze. Ook hier is weer een kathedraal, maar deze is niet zo groot. ook is er een mooi Provinciehuis, oftewel op z'n Frans: Perfecture (als ik het goed zeg). Net buiten het centrum is een mooi park waar ik uit de zon een tukkie doe (siësta). Op de slaapplek een wasje gedaan en afwachten of ik het droog krijg.

Marian heeft voor morgen een huis bij AIRB&B gereserveerd in Saint Sever (volgens het boekje 20 km , maar het worden er altijd meer). Daar moet ik voor 12.15 u zijn, anders wordt het 18.30 u. Dus het ontbijt voor morgen afgezegd. Nog vlug een broodje ham/kaas (stokbrood) gekocht. Heb nog 2 bananen en een sinaasappel, dus dat moet dan maar lukken. De temperatuur is nu behoorlijk lager, bewolkt en een windje. Dat is lekker voor de nacht.

Inmiddels de 1900 km gepasseerd, nog 100 km te gaan tot St. Jean Pied de Port, onderaan de Pyreneeen. (Volgens het routeboekje)

Toevoeging Marian: Alle overnachtingsplekken, inclusief de pelgrimsherberg, in Saint Sever zijn vol. Dus dan maar via AIRB&B, maar dan zit je wel met eigenaardige aankomsttijden. Wel is er plek vanaf 1 juli, dan begint in Frankrijk het toeristenseizoen. Hopelijk gaat het dan beter met de overnachtingsplekken.

Dag 84. Mont de Maisan - Saint Sever 21 km. 180 hoogtemeters

Om 6.45 u loop ik het hotelletje uit. Daar heb ik niemand meer gezien. Heee het miezert het eerste uur wat. Je wordt er net een beetje nat van. Ik trek geen regenkleding aan, droogt later wel weer op. Dat is weer eens wat anders dan warmte. Er valt vandaag verder niet veel te zien op een paar kerkjes die open zijn. Vlak voor Saint Sever loop ik over een mooi dijkje met een zandweggetje er naast waar veel trimmers op lopen. Daarnaast de rivier Adour. Ik ben (gelukkig) al vroeg in Saint Sever, ik moet er immers voor 12.15 u zijn. Heb zelfs nog tijd voor een kopje koffie. Kom ik eenmaal bij het AirB&B huis staat er geen nummer op en de deur is ook gesloten. Bellen maar, geen gehoor. Na 3-4 x bellen is er eindelijk contact. Het duurt dan nog 5 minuten voordat er iemand met de auto komt, hij heeft een gereedschapskoffer meegenomen. Er moet iets gebeuren in de meterkast voordat er licht is. Heeee er is geen beddengoed, dat haalt hij weer op. Ik kan er niet bellen, er is geen WiFi en ook geen 4g-bereikbaarheid. Dus moet ik buiten bellen , appen. Ik laat een rolgordijn zakken, die rolt zo van de muur. Dit is een AirB&B voor de eerste en laatste keer. En dat voor 54€.... Een hotelkamer is goedkoper. Maar ja er was in dit hele dorp/stad geen slaapplek te krijgen ! Eenmaal gesatteled loop ik naar het centrum om iets te eten. Nergens kan dat want.....er is geen elektriciteit in de hele stad. Ik neem wel een biertje, dat is ook 2 sneetjes brood. Maar.... de bareigenaar belooft iets te eten te maken voor mij. St Jacob heeft hier ongetwijfeld voor gezorgd. Verder is er in het stadje niet veel te zien. Ik ga maar weer naar mijn (kleine!) appartementje. Het is nu 20 u en heb hier werkelijk niets meer te zoeken en ga maar wat rusten en slapen. Morgen vlug maar weer weg.

Dag 85. 1 juli. Saint Sever - Hagetmau. 18 km

Om 7.45 u vertrek ik. De bakkers zijn wel open, maar er is geen brood te krijgen. En dan moet je weten dat het zo heerlijk ruikt.. Dus maar een banaan en een Snelle Jelle opgegeten. Daar moet het maar op kunnen. Het is weer wat bewolkt en de temperatuur is ook wel lekken, 18 gr. In Oudigon wandel ik langs een watermolen. Of 'ie werkt weet ik niet maar het water loopt er wel naar toe. Een mooi plekje. De kerk in Oudigon is niet open, maar die in Horssarieu wel. In de buurt van Hagetmau zie ik de eerste zonnebloemvelden, die heb ik nog niet eerder gezien. Mooi ! Ik loop direct het centrum van Hagetmau in. Het is een behoorlijke plaats. Daar zie ik ook voor het eerst Spaanse tekst bij de informatie voor Pelgrims. Ik kom nu echt in de buurt van Spanje. Vandaag kom ik ook Jozef weer tegen. We drinken samen koffie in het centrum en spreken af vanavond iets met elkaar te gaan eten. Zo rond 18 u belt hij mij dat hij geen restaurant kan vinden wat open is. Ik maak eigenlijk steeds hetzelfde mee, er is regelmatig niets open. Uiteindelijk beland ik bij de Lidl buiten de stad en koop brood-kaas-bananen. Heb ik morgen in ieder geval iets te eten. Laat ik op de terugweg 10 euro in de berm vinden ? Ook weer bijzonder, of zou het van St Jacob komen ?

Oh ja vandaag een relatief korte route en ben dus op tijd bij de Logis waar ik slaap. Uit voorzorg heb ik daar tussen de middag een lunchmenu gegeten. Dat is maar goed geweest.

Ik vraag mij af wanneer de Fransen hun geld verdienen als de restaurants 's avonds gesloten zijn... Het verbaast mij steeds meer.

Overigens heeft het plaatsje zelf wel een leuke winkelstraat en mooie bloem-parken. Deze zijn zeer goed onderhouden.

Tot morgen !

Dag 86. 2 juli. Hagetmau - Orthez. 28 km. 450 hoogtemeters.

Goed geslapen. Ik hoor al vroeg allerlei geluiden in de Logis, maar ik kan pas vanaf 7.30 u ontbijten. Dat had wat mij betreft wel een half uur eerder mogen zijn. En.... ik betaal zowat nog 25 euro teveel. Ik reken namelijk af bij een zeer snel pratende Fransman, en dan moet ik hem overtuigen dat ik gister geen avondeten genomen heb. Ik krijg geen rekening maar hij schrijft alles op een kladje....Gelukkig loopt het goed af en krijg ik 25 euro retour. Door dat gedoe loop ik pas om 8.15 u. Het is vandaag weer bewolkt, dus prima wandelweer. Vandaag gaat het weer behoorlijk heftig op en neer, totaal 450 hoogtemeters. Onderweg kom ik Jozef weer tegen, en ook de Franse mevrouw van ruim een week geleden. En nog twee jonge knapen. Zal het nu toch zo langzamerhand drukker worden ? Er is op de route weer niet veel bijzonders te zien, maar af en toe wel prachtige uitzichten. Natuurlijk blijf ik de kerken bezoeken als ze open zijn. Het plaatsje Orthez ziet er leuk uit, en de overblijfselen van het kasteel zijn de moeite waard te bezoeken. Ook in het dorp gaat het aardig op en neer. Ik slaap in een chambre d'hotes, Le Patio, ziet er prima uit. Ik mag er pas vanaf 16 u in, maar ben er al om 14 u. Gelukkig is er iemand thuis en kan ik de rugzak achterlaten. Zo kan ik rustig het plaatsje bekijken, koffie drinken. Dat is zo'n leuk plekje dat ik voor vanavond een tafeltje heb gereserveerd.

Nog een paar dagen en dan kom ik aan aan de voet van de Pyreneeën , St. Jean Pied de Port.

Dag 87. 3 juli. Orthez - Sauveterre de Bearn. 27 km. 650 hoogtemeters

Vandaag geen verslag. Geen WiFi en ook geen 3-4 G nu. Eind van de middag is het wel gelukt de foto’s op de site te zetten.Tot morgen !

Ahhh, het is iets over 20 u en de verbinding is tot stand gebracht, dus het verhaal kan geplaatst worden !

Eerst weer wat bewolkt, al vlug is er wat onweer in de verte, langs de kust. Daar hou ik niet zo van. Het blijft echter lang droog. Zo rond 12 u begint het te spatten en kan het regenjack aan. De regen zet gelukkig niet door. Het zicht op Sauveterre is vanuit de verte heel mooi. Het ligt heel hoog, een kasteel en kerk steken er boven uit. Via een heel lange trap kom ik boven op een plein bij de kerk met wat horeca. Vanaf daar heb ik een mooi zicht op de rivier Le Gave de Pau. Daar moet ik straks overheen om bij de Auberge te komen waar ik vanavond slaap. Die ligt gelukkig op de route. Om 13.50 u ben ik net op tijd voor een lunchdiner van drie gangen. Met een drankje voor totaal 16,50 euro. Daarna naar de Auberge waar ik heb gereserveerd. Wat ik hier aantref is werkelijk onvoorstelbaar, een heel ouwe zooi. Het bed ziet er gelukkig goed en schoon uit. Maar zowel binnen als buiten is het een (vuil!) rommeltje. Douchen ? Ik moet er in eerste instantie niet aan denken.... Uiteindelijk toch maar gedaan. Eigenlijk is het ook nodig een wasje doen, dat stel ik maar uit tot morgen. Eind van de middag is het erg warm buiten. Ik was van plan nog terug te lopen naar Sauveterre, dat ga ik niet meer doen vanwege de warmte. Nu heb ik tussen de middag al voldoende gegeten. Maar..... komt de Auberge-dame ook nog met eten aan. Heb het natuurlijk opgegeten, zij heeft ook haar best gedaan...

De route van vandaag: veel hoogtemeters, aardig wat onverharde, moeilijk begaanbare paden. En als het regent is het eigenlijk best gevaarlijk. Een collega-pelgrim heeft de Pyreneeën al zien liggen. Ik nog niet, maar dat komt nog wel.

Dag 88. 4juli. Sauveterre de Bearn - Ostabat-Asme 28 km. 700 hoogtemeters

Madame is nog niet wakker om 7 u. Er zit buiten ook nog iemand te wachten, maar die moet werken. Dan ben ik vroeg opgestaan om op tijd te vertrekken is Madame niet wakker! Uiteindelijk komt ze natuurlijk tevoorschijn. Het ontbijt is redelijk, er is zelfs een plakje kaas en ook nog een sinaasappel. Ik betaal €50, dat vind ik nog aardig wat geld voor zo’n vies onderkomen. Oh ja vannacht liepen de spinnen over m’n bed....

Rond 8 u vertrek ik. Marcus, een collega pelgrim komt van de camping en pakt hier nog even een ontbijtje mee. Als ik wegga loopt net Josef langs. We lopen samen een stukje op. Datzelfde doe ik met Markus. De zon is er vandaag al vroeg bij, het ziet er naar uit dat het vandaag flink warm gaat worden.

Het is vandaag een heel mooie route, met af en toe prachtige vergezichten. Het gaat af en toe behoorlijk omhoog. Ook loop ik over een kale weg, recht omhoog. Dan kom ik uit bij een kapelletje met heel veel kinderen. Zij zijn erg nieuwsgierig naar ‘De Pelgrim’. Er zijn nu ineens veel pelgrims onderweg, verschillende routes komen nu net voor st Jean Pied De Port samen. In Saint Palais een lekker kop koffie gedronken met een glaasje sinas. Bij de kerk op een bankje wat brood met (zweet!!)-kaas gegeten. Heb ik nog over, en dacht dat het wel zou kunnen. In de kerk tref ik drie collega-pelgrims aan die staan daar prachtig te zingen ! En dat in een lege kerk... Ooktref ik Markus weer. We lopen ongeveer hetzelfde tempo. Maar de een doet andere dingen dan de ander.

Na een paar heftige beklimmingen (in de hitte!) ben ik tussen 14.30 - 15 u in Ostabat-Asme, mijn slaapplek voor vandaag. Het is een mooie chambre d’hotes. Ik slaap op een 3-persoons kamer, samen met een Ier van 72. Hij loopt morgen, net als ik, naar St Jean Pied de Port. Alleen hij stopt er dan mee, vorig jaar heeft hij al vanaf daar naar Santiago gelopen.

Bij binnenkomst krijg ik gelijk iets te drinken aangeboden en wordt daarna naar de kamer gebracht. Daar ligt de Ier al te slapen. Er is een keukentje waar ik m’n was kan doen en kan die buiten ophangen. Straks nog gezellig met elkaar eten.

Dag 89.5 juli. Ostabat-Asme - St Jean Pied de Port. 26 km. 500 hoogtemeters.

Even nog een aanvulling op het verslag van gisteren. De avond was heel gezellig met aan tafel Duitsers, Belgen, Fransen en mijn kamergenoot, een Ier. Er wordt Duits, Frans en Engels door elkaar gesproken, ik moet mij goed concentreren om het te kunnen volgen, en een gesprek voeren is vrij lastig. Maar de wijn vloeide rijkelijk ! En het stemgeluid van sommige pelgrims werd steeds luider....Het eten was prima, soep, pasta met stukjes varkensvlees en een ijsje toe. Uiteindelijk liggen we om 10 u op bed. Oh ja ook nog vergeten te vertellen, ik ben inmiddels de 2000 km gepasseerd.....

Dan nu vandaag. Het ontbijt is om 7 uur en om 7.40 u loop ik Ostabat-Asme uit. Het gaat vandaag weer warm worden, dus loop ik s'morgens flink door. Kom ik toch zeker Josef weer tegen. Die is gisteren bij de klim op de kale berg verkeerd gelopen, en daarna nog een keer. Dat was voor hem een heftige dag. Bovendien was de herberg vol en moest hij ook nog elders slapen. Maar.. hij is weer op pad.

Vandaag diverse mooie kerkjes bekeken, die zien er hier toch net weer anders uit. Prachtige vergezichten en mooie witte plaatsjes. In St. Madeleine koffie gedronken en wat kleding drogen. Alles is nat van het zweet.... Daarna is het niet zo ver meer naar St. Jean Pied de Port, ik denk nog 3-4 km.

Als ik rond 13 u de poort door van het stadje loop weet ik niet wat ik zie ! Zoveel pelgrims ! Ik denk dat velen hier gaan starten. Dat moet haast wel, want tot nu toe ben ik er niet heel veel tegen gekomen. Verder ook veel toeristen. Ik weet nog dat Klaas (Wortel) er ook vlug klaar mee was. Het lijkt de Klaverstraat wel. Hier houd ik geen rustdag ! Tussen de middag nog wat gegeten, voor 15 euro weer klaar. In Spanje liggen de kosten nog lager heb ik mij laten vertellen bij het informatiebureau Santiago. Ik ga het beleven. Vanmiddag nog een wasje doen en ik ga nog naar de Citadel . Wat mij opvalt dat veel straatnamen ook in het Spaans of Baskisch staan.

Morgen de Pyreneeën in. Ik heb een keuze: a) ruim 25 km lopen naar Roncesvalles, 1250 m omhoog en 450 m naar beneden. Of b) 8 km lopen naar Refugio Orisson en 600 m omhoog. En zondag ruim 17 km, en 650 m hoogtemeters en 450 m omlaag. Aangezien er ook nog prachtige vergezichten zijn en ik de tijd wil nemen om het e.e.a. te bekijken kies ik, mede op advies van het informatiebureau Santiago, voor plan B.

Afijn, het boekje Vezelay - St Jean Pied de Port is UIT. Nog 1 routeboekje te gaan, De Camino Frances. Volgens dit boekje nog 800 km naar Santiago.....

Al weer een week voorbij, dus wordt de mail verzonden !

Reacties

Reacties

Hip en Riet

Genieten van je verhalen en volgen je op de voet. Schitterende foto’s. Wij hebben er een week fietsen opzitten Appelscha, prachtig daar Drents Friese Woold, Dwingelerveld, Fochtelooerveen. Mooi weer zelfs tropisch.
Peter “de gang erin houden” en geniet!

Marian Rezelman

Bah wat een slechte ervaring met een AirB&B en voor veel geld. Geen eten kunnen krijgen. Inderdaad snel slapen en gezond weer op. Tot morgen ?

Peter Robert

Bericht van Lauw Groot (90 ! jaar). Die kwam vanavond bij Marian aan de deur en wil graag een reactie geven, maar heeft geen computer. Hij blijft via het dorpsblad Contact op de hoogte.
Nou PĂ© zit je een beetje op skema ? En heb je nou wel goeie skoenen ? Hoe kan je nou met die ouwe barrels op pad gaan ? En dan die hitte, ik ken d’r niet teugen. Nou PĂ© hou je taai, ik heb Marian maar eens uitnodigd, die zit daar maar allien in d’r huis

Jan en Wil Kok

Hoi Peter
Wat toch een verschil in mensen bij de overnachtingsplaatsen! Zo beleef je prachtige en minder leuke dingen. Gelukkig is het ook bij jou niet meer zo heet. Ruud is net terug uit Zwitserland. Daar heel veel sneeuw en te heet om op een top te komen, te gevaarlijk ook. Dus maar getrokken met de tent en toch geweldig genoten. Nou Peter, nog even en je bent in Spanje, ook weer iets om naar uit te kijken! Veel wandelplezier maar weer en groetjes van ons

Jan Suiker

Hallo Peter elke dag kom je dichter bij de start plaats jean pied de porte van ons per fiets lees met genoegen je verhalen PS de restaurants gaan om 7 uur pas open alleen een dejeurnee tussen de middag mogelijk,
Gr Jan.

Willem de Maaré

Nou Peter, vanmiddag even je stem gehoord tijdens onze vergadering betreffende de Boerenland-wandeltocht. Na Ostabat-Asme is het nog 39 km naar de Spaanse grens, ook weer een mijlpaal. Dan zal het wel echt berg op en af gaan. Blijf genieten en Marian komt snel naar je toe.

Marian Rezelman

Dit onderkomen maakt weer veel goed van gister waar de spinnen over je bed liepen. Bah wat vies. Gezellig dat je af en toe “bekenden” tegenkomt. Morgenochtend naar de grens. SUCCES en tot dinsdag. Groetjes Marian.

Atie

Hoi Peter, heel veel succes in Spanje met je wandeltocht.
Wij lezen je verhalen met plezier en leven met je mee.
Nu aftellen en dan komt Marian en Marian weer gezellig!!
Groetjes Atie en Nico

Klaas Wortel

Gaaf Peter dat je nu de Pyreneeën over gaat en met het laatste routeboek begint. Ik zag op tegen de Pyreneeën maar het viel mij achteraf mee. De voorzieningen in Spanje zijn beter. Meer kleine winkeltjes in de dorpen waar je tenminste wat te eten en drinken kunt kopen. Het zal veel drukker worden onderweg, zeker met wandelende pelgrims. Ook de etenstijden in Spanje, zeker in de avond vragen gewenning. Buen Camino.

Sil Groenveld

Peter
Je hebt er al een mooi aantal kilometers op zitten. Hopelijk ga je je reis voort zetten met lekker eten en een goed bed. Dat houd je op de been. En binnen kort weer een bezoek van Marian. Ik heb genoten van je foto's.
Hou vol. Succes verder.

Niek en Marian

Hoi Peter,
Net weer lekker op de bank je verhaal gelezen..Wat ben je een topper,al 2000km.in de benen.
Heel veel succes nog, en we blijven je volgen .(Niek heeft inmiddels zijn tweede titanium knie gekregen,dus die kan weer revalideren)

Marjan Leijen

Leuk Peter, om je zo te volgen. Lijkt me heel gaaf om ook een keer te doen.
Succes!

Piet en Ella

Hallo Peter.Succes met het laatste gedeelte van je camino. Vanaf nu zullen we helemaal je tocht volgen daar dit dezelfde route is die piet heeft gelopen. De vorige gedeeltes volgde piet een andere route.Zet hem op . Groet ook voor Marian

René Peters

Peter, dus nu ga je Spanje in in Spanje begint het middageten later, 13.30 ipv 12.30uur en als je geluk hebt kun je tussen de middag goed eten. Buen camino a sdc.

alie pronk

hoi Peter al je verhalen weer gelezen en geniet met je mee wat n end he maar nu de 2000 km gehad en
nu richting de camino!!!!!! je gaat het redden hoor en ik steek ook n kaarsje voor je op!!!! groete Alie P
en ook van Jan

Mart en Hanny

Hee Peter, we lezen iedere keer weer met plezier en bewondering je belevenissen tijdens je tocht en volg
en waar je op die momenten bent. Nu je laatste etappeboekje met hopelijk heel veel mooie wandelingen en ervaringen. Hartelijke groeten van ons

Karin Groot Dekker

Hee Peter, wat een belevenissen maak je mee, 2000 kilometers in de benen is niet niks.
Ik geniet volop van je verhalen en foto's fijn om je zo te volgen. Heel veel succes met je laatste loodjes in Spanje en je ken het!!!!!!!!!!!! Vanmorgen ook bij jouw reis even stil gestaan tijdens het kaarsje branden in het koepeltje. Willem had de route weer mooi uitgezet, en natuurlijk ook het kaarsje op de herinneringswandeling.

Jannie en Koos

Fantastisch Peter en Marjan. Voor jullie beiden een hele mooie ervaring en prestatie volbracht. Succes nog verder.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!