petersantiago2019.reismee.nl

Warmenhuizen - Santiago de Compostela. Deel 11. Torres del RIO - Hontanas

Excuses, per abuis nog een keer mail gestuurd over het nieuwe verhaal...

Dag 97 . 13 juli. Torres de RIO - Parque Granjera. 27 km. 440 hoogtemeters.

De BeB is qua kamers volgeboekt, we zitten er met 4 andere mensen. Al vroeg ontbijt regelen, want met z’n allen in de keuken is geen optie. Kunnen er maar drie tegelijk in. Hierdoor rijden we om 7 u al uit Estella. Het is een half uurtje rijden naar mijn startplek en om 7.30 u ben ik aan de loop. Het is nog steeds heel rustig op het pelgrimspad. Waar dat aan ligt weet ik niet. Zit het in Pamplona, waar de heel week feest is ( vandaag zijn de stierenrennen echt begonnen. Op tv gezien, wat worden er veel mensen onder de voet gelopen !) of ligt het aan mijn dagelijkse startplek. Ik eindig/start niet altijd op de geijkte plekken . Maar loop vaak nog iets door waardoor ik dan ergens tussen twee etappeplaatsen eindig/start. Als je in een etappeplaats volgens het boekje overnacht is het altijd wel weer druk.

Torres del RIO heeft ook weer een mooie kerk, met veel bladgoud of verf. Ik loop vandaag door het wijngebied Rioja. Ik vind een rood wijntje wel lekker op z’n tijd, maar wel op het juiste moment van de dag. En overdag kan ik er gelukkig best afblijven. Na plm 11 km kom ik aan in Viana, alweer een prachtige kerk ! EN koffie gedronken met de MenM’s.

Er zitten vandaag weer behoorlijke klimmetjes in, maar ook een flink steile afdaling vanaf de Alti N.S. Del Poyo. Dan is het goed dat je niks aan je knieën mankeer ! Ik daal verder af naar de RIO Carnava,ook in Viana bezoek ik weer een prachtige kerk. Krijg daar ook een stempel van een heel vriendelijke Spaanse. Vanaf daar daal ik rustig af naar de grotere stad Logrona. Ik kom er binnen via een industriegebied.

Eenmaal echt in de stad staan er bij de rivier een paar pelgrimsdames die vragen ofik een foto van hen wil maken. Tuurlijk, maar zij dan ook van mij, ha ha.

In de stad bezoek ik de grote Santiagokerk en de kathedraal. In de laatste kerk is een trouwerij. We hebben deze kerk wel bezocht, maar zijn bescheiden op de achtergrond gebleven. De kerk is mooi versierd met prachtige bloemstukken. En.... een heel mooi Spaans bruidje.

Uiteindelijk loop ik de stad weer uit over 2-3 km. En dan nog 3 km door een parkachtige omgeving. Mijn eindpunt voor vandaag is Parque Granjera, met veel betonnen zitbankjes. Daar ontmoet ik beide Mariannen weer na uiteindelijk 6-7 km over een betonnen fietspad.

Vandaag loopt de route de hele dag langs een autoweg, ik steek die over, of loop er over heen. De weg is gelukkig niet echt druk, maar zeker ook niet mooi. Maar ja, het kan niet elke dag feest zijn. Ook loop ik vandaag over aardig wat industrieterreinen.

Het weer is prima ! Later op de dag meer bewolking, en zelfs een spatje regen. Vanuit Parque Granjera met de auto naar Santo Domingo, waar we de komende drie nachten in een mooi appartement verblijven. De dames hebben boodschappen gedaan, we eten vandaag thuis. Maar of dat goedkoper is ? 3x een 3-gangendiner, inclusief wijn is zowat de helft goedkoper dan het totaalbedrag aanboodschappen.

Tot morgen !

Dag 98. 14 juli. Parque Granjera - Azofra. 32 km. 600 hoogtemeters.

Vandaag een heerlijk rustig ontbijtje met z’n drieën. Half 8 op weg naar Parque Granjera. Ik loop zo rond 8 uur langs het meer daar. De eekhoorntjes eten zowat uit m’n hand ! Het zonnetje schijnt over het meer, is weer mooi voor de foto’s. Er zijn weinig pelgrims onderweg, en die ene in mijn buurt zegt ook niks... Volgens Marian is ‘ie doof. Na de start gaat het weer flink omhoog, 150 hoogtemeters in korte tijd. We drinken met z’n drieën koffie in Navretta. Wat een prachtige kerk is daar. Er moet een euro worden betaald en dan gaat voor 5 minuten de verlichting aan, geweldig mooi. Ook haal ik er weer een stempel. Het volgende plaatsje is Ventosa, hier lunchen we. De kerk is open, er is wel een dienst aan de gang. Als de meiden er komen draait de pastoor net de deur op slot. De volgende plek is Nájera, een wat grotere plaats. Het is zondagmiddag, dus de terrassen zitten vol met families. Heel gezellig. Ik besluit om na Najera nog een stuk door te lopen. Ik ben nog redelijk fit en het is niet zo heet vandaag.

Vandaag loop ik door een mooi landschap met veel druiven- en olijfboomgaarden. De wijnhuizen zien er ook prachtig uit. Zo ook de wijnvelden, waar de irrigatie plaatsvindt met grote buizen door het land.

Bij het eten spreek ik Josef weer met 2 dames die ik al eerder heb ontmoet. Zij hebben nog voor Pamplona een taxi genomen en hebben zich 2 etappes verder weer laten afzetten. Ik had niet verwacht Josef nog te treffen. Is altijd weer leuk bekenden tegen te komen.

Het eten viel niet echt mee, morgen beter !

Dag 99. 15 juli. Azofra - Redecilla del Camino. 28 km. 500 hoogtemeters

Het dagprogramma met de MenM’s zit goed in elkaar. Na het ontbijt in ons appartement een kwartiertje rijden naar de start van vandaag Azofra. Ik ga praktisch gelijk 250 m omhoog. Af en toe, zeker op het laatst, behoorlijk steil. Als ik dan op heteinde van de dag zie ik dat ik met een gemiddelde heb gelopen van 5,7 km per uur verbaast mij dat wel een beetje.

In Ciruena ga ik koffie drinken met de Mariannen, zij halen mij op van de route. In Santo Domingo gaan twee Pelgrimsnaar huis. Zij lopen al een paar dagen in mijn buurt. Ik denk altijd maar dat iedereen naar Santiago loopt, dat is dus niet zo. En het maakt natuurlijk ook niks uit.

De kathedraal van Santo Domingo gaat pas om 11.30 u open en dan ben ik al weer doorgelopen. We slapen nog een nacht in deze plaats dus kan ik er aan het eind van de middag nog kijken.

Het landschap vandaag kent weinig schaduw en dan ook nog 500 hoogtemeters. In de middag loop ik nog 10-11 km van de volgende etappe. De route van vandaag loopt weer grotendeels in de buurt van de N120, een vrij drukke weg. Ook volg ik vandaag weer irrigatiekanalen en loop vaak over gravelwegen. Ook nog veel druivenvelden en zie ik het oogsten van tarwe. De zonnebloemen moeten nog gaan bloeien.

Op zo’n gravelweg komt een auto met een heel bekende kleur mij achterop. Detwee Mariannen passeren mij en willen ook de route volgen..... Zeker voor Marian Rezelman haar stempelkaart, ha, ha

De temperatuur is goed, vandaag eerst 13 Gr. oplopend naar 26 Gr. later in de middag. Dus een prima dag !

Het is nu 18 u, ga zometeen naar de kathedraal, daarna eten en slapen !

Vervolg dag 99. Wat een geweldig mooie kathedraal ! Heel indrukwekkend. Ik kom ogen tekort ! De kathedraal stamt uit de 12e eeuw en het draait vooral om de pelgrims die er sindsdien komen. We kunnen maar een half uur blijven, want de kathedraal gaat sluiten. Daarna heerlijk gegeten bij een Italiaan in Spanje !

Dag 100 ! 16 juli. Redecilla del Camino - Villafranca Montes de Oca. 25 km. 430 hoogtemeters.

Vandaag in het appartement in Santo Domingo alles ingepakt voor vertrek naar Hotel Camino de Santiago in Castanares. Daar verblijven we drie dagen.

Om 7.45 u arriveren we in Redicella en ga ik op pad. Al na een paar honderd meter kom ik aan bij de kerk. Deze is zeker de moeite waard. Er is een tentoonstelling over de kruisvaarders ingericht. Dat is weer eens wat anders dan een traditionele kerk. Maar ook die is ook prachtig.

In de buurt van Viloria kom ik een Taiwanees gezin tegen, man, vrouw en 4 kinderen. Ook zij lopen de Camino, met rugzak(je) en schelp. En vader met een kinderwagen waar ook veel bagage in gaat en eventueel ook nog het kleinste kind.Is wel een prachtig gezicht.

In Belorado koffie gedronken met MenM. En ja hoor, daar kom ik Günter ook weer tegen. Gezellig met z’n allen in de tuin gezeten. Veel ooievaars daar gezien, vooral op de kerktorens.

Vandaag gaat de route echt te veel vlak langs de heel drukke weg N120. Het landschap verandert ondertussen behoorlijk, minder wijnvelden, veel meer akkerbouw. Temperatuur vandaag rond 30-32 gr, onbewolkt en een windje in de rug.

In Villafranca gezellig met elkaar gegeten en gedronken in een prachtig hotel/Auberge. Dit vanwege de 100e wandeldag.

Morgen veel hoogtemeters, te beginnen in Villafranca met 200 hm.

Dag 101. 17 juli. Villafranca Montes de Oca - Castanares. 31 km. 490 hoogtemeters.

Vanmorgen bij het ontbijt tref ik een grote groep Belgische fietsers. Zij zijn hier met een toueringcar en twee vrachtwagentjes. Zij reizen van Lourdes naar Santiago. Hier en daar fietsen zij een stuk (de meesten elektrisch) om daarna weer in de bus te stappen en de fietsen in de vrachtwagentjes te laden. Het iseen georganiseerde reis. Er is 1 man die het ontbijt verzorgt, dat kan hij lang niet aan in z’n eentje. Dus vragen wij regelmatig om het een en ander als dat weer op is. Maar uiteindelijk krijgen we een redelijk ontbijt. Morgen is de groep Belgen er niet meer en zal het rustiger zijn.

Ik start in Villafranca, het is bewolkt en nogal fris met 13 gr. Ik ga gelijk een flinke berg op van 950-1150 m en met mijn T-shirtje aan heb ik het niet echt warm. Ik doe nog maar een bodywarmertje aan. Na plm 12 km lekker koffie met de MenM’s in San Juan de Ortega. En.... het zonnetje komt er ook bij ! En.... Günter is er ook weer, altijd gezellig. Maar ja ik moet toch weer verder, nou ja Moet.... ik Ga weer verder. Met het zonnetje er bij naar Atapuerca , waar we lunchen.

Er volgt een tweede klim naar ruim 1100 m. Deze is wel even zwaarder dan die van vanmorgen. Dat komt vooral door de ondergrond, deze is veel rotsachtiger. Fietsersgaan ook over dit pad, regelmatig stappen zij af en duwen de fiets omhoog. En dan voorzichtig naar beneden fietsen, dat pad is iets beter begaanbaar. En dan goed achterop zitten.... niets voor mij, laat mij maar lopen. Alternatief voor de fietsers is op een drukke weg fietsen.

In Orbaneja heeft Marian een minder prettige mededeling. Om mij morgen hier af te zetten moet dat via Burgos (dat hebben zij nu ook al gedaan om mij op te pikken). Dat is 15 km, terwijl deze plek plm 4 km bij het hotel vandaan is. Idee is om nog 4 km door te lopen naar het hotel. Dan ga ik wel weer uitkomen op 30+ km. Na een glaasje verse jus besluit ik dat te doen (zonder rugzak). Ik volg de pijlen, zie een collega pelgrim naar links afbuigen. Nu is de route altijd goed aangegeven, en ik volg die ook via de gps. Nu blijkt dat zowel de aangegeven route als de gps mij rechtstreeks naar Burgos brengt. Niet bij de N120, zoals in het routeboekje staat, maar naar de nog drukkere N1. Gelukkig kan Marian mij volgen en heeft in de gaten dat het niet goed gaat. Terwijl ik denk dat ik de hoofdroute volg..... Zij belt mij en we spreken ergens af waar we elkaar makkelijk kunnen vinden. Morgen start ik gewoon bij het hotel naar Burgos, een grote stad waar wel weer het een en ander is te zien.

Tot morgen !

Dag 102. 18 juli. Castanares - Rabé de las Calzadas. 25 km. 200 hoogtemeters

Vanmorgen willen we eerder ontbijten, blijkt dat je als pelgrim altijd eerder mag ontbijten.... Zo zitten we dan toch om 7.15 u aan tafel, zonder de Belgen van gisteren, een stuk rustiger. Om 8 u start ik in Castanares richting Burgos. Dit in een omgeving gelijk aan het Amsterdamse bos. Heel veel wandelaars, fietsers en hardlopers. Wel lastig voor een sanitaire stop.... Van de grote weg hoor ik weinig tot niets. De rivier Rio Arlanzón loopt ook door dit gebied, altijd mooi voor een foto.

Eenmaal in Burgos aangekomen bekijk ik eerstnog een andere kerk voordat ik naar de kathedraal ga. Dit is ook weer een mooie Spaanse kerk. Als ik buiten kom zitten de Mariannen al op mij te wachten. En ja dan is het ook weer tijd voor koffie, deze keer op het Mayor Plaza. De dames hebben de auto onder dit plein geparkeerd.

Het is een compact, oud centrum met een fantastische kathedraal. Je kijkt er echt je ogen uit, zo mooi. De entree kost wel €7, maar dat is dat zeker waard. Als je eens in Burgos bent moet je deze zeker bekijken.Uiteindelijk wil ik ook weer verder wandelen, heb zeker niet alles gezien. De kathedraal staat bekend als de mooiste van Spanje en is de op 1 na grootste van Spanje (de grootste staat in Sevilla).

Bij het uitlopen van de stad nog bij de Universiteit geweest, het oude gedeelte waar ook de mooie kapel San Amaro staat. Hier maar weer een echt kaarsje opgestoken voor alle dierbaren. Ik kom steeds vaker tegen dat ik geld betaal en dat er dan een elektrisch kaarsje gaat branden. Maar nu dus niet. Iets verderop staat weer een mooie kerk, is wel dicht, maar kan nog wel een foto maken.

Uiteindelijk toch de stad uit. De temperatuur loopt inmiddels flink op. Ik begon vanmorgenmet 13 gr en nu wel ruim 30 gr. Dit stuk is grotendeels onbeschut. Ik loop over en onder drukke wegen door rondom Burgos. Kom ook nog een paaltje tegen waarop staat: afstand tot Santiago nog 501 km.

In Terdajos aangekomen zie ik op de kerk weer een nest, de favoriete plek voor ooievaars. Ook nu zitten de Mariannen weer op mij te wachten. Ik besluit om nog een paar km door te lopen naar Rabe de las Calzadas, vlak voor de beroemde/beruchte Meseta. Dit omdat het een warme/hete hoogvlakte is. We drinken daar samen nog een biertje en ik scoor nog een stempel. We rijden daarna nog een half uurtje naar het hotel.

Daar zoek ik alles goed uit: wat neem ik mee, wat geef in mee terug naar Nederland. Welke schoenen trek ik aan en welke geef ik mee terug. Etc. Etc. Ook nog een paar slaapplekken besproken voor de komende dagen.

En dan gaan de Mariannen morgen toch echt terug naar Nederland en ben ik weer een paar weken ‘alleen’... Het waren gezellige dagen zo met z’n drieën !

Dag 103. 19 juli. Rabe de las Calzadas - Hontanas. 20 km. 200 hoogtemeters.

Na het laden van de auto en het ontbijt nog een ritje van plm. een half uur. Met een lach en een traan afscheid genomen van de Mariannen. Ik verlaat Rabe zo rond 8.15 u. en ga direct de klim op naar de hoogvlakte Meseta. Twee x van 800 naar 950 m. In het begin is het nog 16 gr. Later loopt die in rap tempo op. Het is een heel grote, open vlakte met veel gerst en tarwe die nu wordt geoogst.

Na 8 km in het plaatsje Hornillos del Camino bestel ik koffie op een terras van een Auberge. Water bijvullen en weer verder. Dat is wat ik wil.....Er zitten 3 mensen, 2 lezen een boek en zeggen niets en een vrouw zit aan haar voeten te peuteren, zegt ook niets. Daar ben ik snel klaar mee.

Dan afdalen naar San Bol. Ik kijk of er daar nog water te krijgen is in de gemeentelijke Auberge, het enige pand daar. Die gaat pas om 13.30 u open, dus daar geen vers water. Maar wel 800 m extra lopen. Onderweg naar Hontanas heb ik de hele dag weinig pelgrims gezien.

Hontanas is een leuk plaatsje, ik ben er al op tijd en slaap in een piepklein hotelletje met 5 kamers. Eten en ontbijten doe ik in een restaurantje iets verderop. Vanmiddag al het pelgrimsmenu gegeten. Buiten is het echt warm nu, 36 Gr. Ik kijk binnen naar de tijdrit van de Tour. Morgen maar vroeg starten !

Oh ja met de Mariannen is het vandaag goed gegaan, ruim 700 km gereden zonder oponthoud. Goeie reis morgen !

En.... het is alweer vrijdag, dus gaat de mail er weer uit.

Reacties

Reacties

Jan en Wil

Wat een heel ander landschap in Spanje hè. En wat veel "goud"in de kerken. Morgen dag 100!!!!! Geweldig Peter, jij gaat zeker je doel halen! Veel plezier nog en groetjes van ons, ook aan Marian

Ans

Peter wat heb ik een bewondering voor je. En als je schrijft over wat je ziet is t alsof ik er zelf bij bent . Dag 100 naderd en je zult zeker tot t eind lopen nog veel wandel plezier.?

Ingmar

Geweldig Peter! Blijf vooral maar lekker soepel lopen en genieten natuurlijk van wat je allemaal meemaakt onderweg. Een emotie hier of daar, maak je er maar niet te druk om. Deze ervaring is echt uniek! Is Burgos al in zicht? Daar staat ook zo'n ongelooflijk grote suikertaart van een kathedraal vol met engeltjes en wierook.Ik geniet mee met je verhaal van je tocht. Alle goeds!

Dirma en SiemJan

Ja de meiden weer naar huis, weer afscheid nemen, maar nu voor de laatste keer gelukkig! En wat gaat het goed, bewondering voor jouw, toppie! Zo als je weet zitten we nog verder weg, maar we kunnen je nog steeds volgen, leve het internet! Dus blijf genieten van wat doe en waar je bent, dan genieten wij weer met je mee!

Jack en conny

Wat hebben we weer genoten van je verhalen en foto's

Willem de Maaré

Weer alleen verder Peter en nog 460 km te gaan. Zo te zien loop je nu nog alleen in westelijke richting op het doel af. Al die mooie foto's geven een goede indruk van de omgeving. Ga zo door, je gaat het wel halen. Hier gaat alles zijn gangetje en de zomer schiet al aardig op. Komende dagen wordt het hier erg warm maar meestal duurt dat maar kort. De zomerwandelingen worden goed bezocht, erg gezellig. Nou, tot later.

Sil Groenveld

We hebben weer genoten van je reisverslagen. Nu weer alleen verder. Geniet vooral van de omgeving en alles om je heen, mens en dier. Geweldig. Succes met het vervolgen van je reis.
Groetjes Nico & Sil.

Jan Houtenbos

Gaat prima zo, Crux Ferro al in zicht ?

alie pronk

met veel plezier lees ik dagelijkse verslagen en geniet van alle mooie fotoos!!!!je gaat het redden hoor Peter vooral met de steun van de M en M ,s succes weer en op naar de laatste kilometers groete Alie en ook van Jan de G

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!