petersantiago2019.reismee.nl

1e deel wandeltocht Warmenhuizen - Santiago de Compostela naar Sluis

Het gaat beginnen ! De eerste dagtocht naar Santiago de Compostela.

De Sportief Wandelgroep van Nova is samengekomen op het Jasperveldje in Warmenhuizen om met z’n allen naar het dorpshuis van Krabbendam te wandelen. Daar zijn plm 65 mensen aanwezig om mij, na een kop koffie, uit te zwaaien. Ik vind het een heel bijzonder afscheid en bedank dan ook allen die aanwezig waren. 

Vanaf het dorpshuis wandelt een aantal liefhebbers mee naar Schoorldam. Daar scheiden onze wegen en vanaf Schoorl wandel ik alleen richting Santiago.

Het is vandaag fantastisch mooi weer, trui kan uit, en de huid wordt ingesmeerd. In Bergen een koffiestop met appeltaart en ik laat deze mooie ochtend tot mij doordringen.

Via het Bergense bos en Verbrande Pan naar Egmond, verder naar Heiloo richting Akersloot. In de Boekelermeer, bij het NHKanaal heeft Marian mij opgehaald. (Voorlopig) de laatste avond samen in Warmenhuizen. Morgen brengt zij mij weer naar het eindpunt van vandaag.

t Jasperveldje - NH kanaal Akersloot, 34 km

Dag 2 9 april naar Spaarndam 23 km.

Vanmorgen met de auto naar Uitgeest, daar samen met Marian rond half tien gestart met een wandeling door de polder naar Krommenie. De zon scheen, maar het was wel koud ! Veel ‘drukke’ vogels, oa de grutto, kievit, maar ook parende vissen in de slootjes. Daar profiteert de reiger dan weer van. Samen koffie gedronken in De Krokodil in Krommenie. Hierna volgt toch het emotionele moment van afscheid nemen van elkaar, bij een heel klein kapelletje tegenover het Fort van de Ham. Nog een paar keer zwaaien en dan loop je echt alleen. Dan komt er af en toe nog wel een traantje. Het echte loslaten is begonnen....

Er is af en toe veel zijwind wat het lopen er niet makkelijker op maakt. Bij pontje Buitenhuizen hoef ik niet lang te wachten. Aan de andere kant wandel je aan de rechterkant van Zijkanaal C, over het golfterrein naar het overnachtingsadres, een tuinhuisje bij een woonschip. Ontvangen met kop koffie en wat lekkers. Met de eigenaar lekker buiten gezeten, goed gesprek gevoerd. Zijn net zulke reizigers als wij zijn en dat schept een band. Marian gebeld, ook weer fijn. Vanavond eet ik mee met het gezin, macaroni. Morgen naar Hillegom.

Dag 3      10 april naar Hillegom 32 km

Lekker ontbijt na een prima nacht van 10 uur ! Het is wel wat kouder en een harde oosten wind. Kom eerst door Spaarndam, fotogeniek dorp. En volg een mooie natuurlijke route, langs het Noorder Buiten Spaarne naar Haarlem. Daar weet ik goed de weg, dus ga ik direct naar de Hagestraat waar het vroegere gasthuis staat waar je een stempel kunt halen. Ik kwam er voor niets, nog wel gebeld, geen gehoor. Wat rondgelopen en uiteindelijk een stempel gehaald bij het gerechtsgebouw (tip van Piet Louter die de tocht ook heeft gelopen).

Vanaf Haarlem weer een mooie route langs het Heemsteedsch Kanaal, door Bennebroek, langs (bloeiende !) bollenvelden. Eenmaal in Hillegom heb ik wel 1 1/2 uur gewacht bij het huis van VvdF omdat er niemand thuis was. Tussendoor nog wel in het centrum kop koffie gedronken. Het lukte dus niet om op dit adres te overnachten. Het was druk bij de VvdF-adressen vanwege de bloeiende bollenvelden. Maar als je zegt Pelgrim te zijn helpt dat. Nu slaap ik bij een zus van een VvdF-mevrouw. In het centrum geniet ik van de daghap.

Plan was om plm 20 km te lopen, door alle omzwervingen in Haarlem en Hillegom werden het er 32

Morgen naar Oegstgeest

p.s. de site wordt dagelijks bijgewerkt (als het lukt), maar ik stuur niet dagelijks een mail. Dat stel ik in op wekelijks

Dag 4       11 april Hillegom - Oegstgeest   27 km

Het is nog steeds behoorlijk koud, maar s morgens is er niet al te veel wind. Na een heerlijk ontbijt ga ik om 9 u weer op pad. Het gebied tussen Hillegom  en Leiden kenmerkt zich vooral door de prachtige bollenvelden: hyacinten, keizerskronen, tulpen, narcissen. De route loopt door Lisse, langs de Keukenhof.

Vandaag heb ik nogal wat tijd over, dus besluit ik om de Keukenhof te bezoeken. Nou dan ben je niet de enige  . Ik ben er vaak langs gereden, maar was er nog nooit geweest. Het is prachtig, maar na 3 uur heb je het wel bekeken. Heerlijk weer die rust buiten het park. Met prachtige bollenvelden, inclusief Japanners en Chinezen. Heb nog wel een bijzondere ontmoeting met een man van ruim 80 jaar. Ik maak een foto van zijn huis en tuin terwijl hij  komt aanfietsen. Lenig stapt hij van zijn fiets af en vindt dat ik zijn hele tuin moet bewonderen. Hij woont er alleen en is duidelijk om een praatje verlegen. En bij de koffie spreken mensen mij aan met de vraag waar ik mee bezig ben. Zij snappen er niets van dat er mensen zijn die lopend naar Spanje gaan. Waarom pak je niet het vliegtuig ? Maar hebben er wel bewondering voor.

Rond half zes kom ik aan bij het VvdF adres. Een mooi, bijzonder huis. Bij hen lasagne gegeten.

Morgen naar Wassenaar ! 

Dag 5, 12 april 30 km

Prima geslapen en een heerlijk ontbijt ! Temperatuur nog steeds te koud, maar wel droog gelukkig. Loop wat later dan gisteren, plm kwart voor tien. Route loopt voor een groot gedeelte langs de Haarlemmertrekvaart met een paar natuurgebieden. Daar eend met jongen gezien, prachtig ! En vervolgens door het centrum van Leiden. Veel mooie kerken gezien, maar de meesten zijn jammergenoeg dicht. Maar.... de Coelikerk is open en heb ik een kaarsje kunnen opsteken. Ook ben ik op de burcht geweest, van waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad. Deze burcht dateert uit het jaar 1000.

De stad uit en via Voorschoten weer verder. Via een weidegebied kom ik aan in Wassenaar. Daar gaat het mis met het adres. Heb Buurtwegen 55 opgeschreven, maar het blijkt 155 te zijn. Dat scheelt nogal wat km. Uiteindelijk  loop ik 10 km meer gelopen dan gepland. Ik moet echt beter gaan plannen. Heb nu een pijntje in mijn linkervoet. Eerst maar een nachtje slapen. 

Morgen naar Delft, volgens het boekje 18-19 km. Maar wel door Den Haag, waar ook weer veel te zien is...

Dag 6.  13 april. Wassenaar - Delft. 23,5 km

Is een mooie plek in Wassenaar , leuke wat oudere vrouw waarvan de man is overleden. Ontbijt in een prachtige serre met uitzicht op een mooie tuin. Zij heeft ook een huis in Frankrijk en in Joure (vanwege een boot). Ze komt er bij het ontbijt gezellig bij zitten. Bij het weggaan zegt ze dat ik op de terugweg van harte welkom ben. “Je bent dan wel met de auto, maar dan heb je al zoveel kilometers gemaakt dat ik dat geen probleem vind...” aldus mevrouw Ciermans

ik zit al snel weer op de route naar Den Haag, weer geen stempel bij de Jacobskerk, wel weer een kaarsje opgestoken. Ook weer mooi, maar heb mij deze keer maar aan de route gehouden, een heel stuk langs de Vliet naar Rijswijk en Delft. Wat is dat een prachtige stad, met heel veel toeristen, smalle steegjes en grachtjes en prachtige kerken, waaronder de “oude” en “nieuwe” kerk, beiden al heel oud. In de Nieuwe kerk liggen de Oranjes en in de Oude Kerk bijvoorbeeld Maarten Tromp.

Pizza gegeten en heb mij een fles water laten aansmeren van € 4,50... Nou ja, had nog niet zoveel gedronken vandaag...

Morgen naar Rozenburg.

Dag 7.  14 april.    Delft - Rozenburg.  25 km

Heerlijk geslapen, wasje gedraaid, prima ontbijt en mag van alles meenemen voor onderweg. Leuk gesprek met deze meneer. Heeft veel gefietst en weet hoe het werkt om langere tijd van huis te zijn. Heel leuk om ervaringen uit te wisselen. Na een ferme handdruk en een ‘tot ziens’ ging ik om 9.45 u op pad. Ik was overigens bij hem de eerste wandelaar!

Terug naar het centrum van Delft en nog een aantal foto’s gemaakt. Nog een stempel gescoord bij een kerk, niet onbelangrijk in het leven van een pelgrim   . Na de koffie (met een wel heel klein koekje) laat ik de stad Delft achter mij. Maar kom er zeker nog eens terug ! 

Na een aantal km kom ik aan in Hodenpijl bij een kerk die geen kerk meer is. Het was een bouwval, werd voor opslag gebruikt. Maar het was een Jacobskerk, en deze is in 3 jaar helemaal verbouwd door pelgrims. Ik spreek hier een pelgrim van 70 jaar over, die er helemaal vol van is. Er is ook een stilteplekje waar nog een rugtas staat van zijn vrouw, en.......... kwam met een stempel aan, nummer 2 van deze dag. Mooi he.

Uiteindelijk toch weer verder natuurlijk. Ik loop veel langs trekvaarten, met veel molens en ook rustige wegen. Kom uiteindelijk aan in Maasland/Maassluis, leuke plaatsjes met historische panden. Nog 5 minuten wachten op het pont over de Nieuwe Waterweg. Nog 5 minuten lopen en ik kom aan om 16 u na 25 km aan op het slaapadres, een hotel deze keer omdat er geen onderkomen FvdV in Rozenburg is. Weer wasje draaien en onderkomen zoeken voor morgen. Dat valt niet mee, of teveel of te weinig km. Samen met Marian naar een oplossing gezocht. Morgen eerste 7 km met de bus van Rozenburg naar Brielle en dan 25 km naar Ouddorp. Dat moet te doen zijn, als ik niet veel extra km ga lopen. Zou vandaag 16 km zijn, maar dat werden er dus 9 meer. Dat komt vooral doordat ik in Delft veel extra heb gelopen.

Vandaag in een Turks restaurant gegeten op 500 m van het hotel.

Welterusten !

Dag 8. Rozenburg -Ouddorp. 32 km

Om 8 uur ontbijt en op tijd naar de bushalte om 7 km te overbruggen naar Brielle. Kom ik daar zit er een zak over de haltepaal ! Navraag leert dat ik wel 12 minuten de andere kant op moet lopen. Ik heb nog 15 minuten over, dat lukt net, pfffffff. Eenmaal in Brielle heb ik daar nog 1 1/2 uur rondgelopen. In verband met het aantal km moet ik dat eigenlijk niet doen. Maar ja denk ik dan, ik ben er nu toch en heb de hele dag de tijd. Ook loop ik vandaag af en toe verkeerd en dat zijn ook extra km.

Ik kom vervolgens in Tinte, is een bijzonder plaatsje, ontstaan in 1638. Toen stond er al een meelkrapfabriek. Meelkrap zijn wortels met wortels van 1 m diep waar een rode kleurstof uit werd gewonnen. Er kwamen arbeidershuisjes en zo ontstond een dorp. Tinte is de Latijnse benaming.

Tot de Haringvlietdam is het eentonig, net de Afsluitdijk, maar dan zonder verkeer. De Haringvlietdam is dan weer mooi. Waar Nederlanders goed in zijn met die fantastische dammen ! In Goedereede staat een kerktoren die 300 jaar dienst heeft gedaan als vuurtoren, ook weer een leuk plaatsje. Ouddorp is echt een plaats voor de strandtoeristen. Om 17.30 u kom ik na 32 km daar aan bij VvdF

s Avonds heerlijk gegeten in restaurant Akershoek, heb het er even van genomen.... Scholfilet, gevuld met zalm en een Brugse Zot er bij

Morgen naar Haamstede, volgens het boekje 22 km...

Dag 9. 16 april. Ouddorp - Haamstede  25 km

Wederom goed geslapen en ook weer een heerlijk ontbijt met (voor het eerst) aardbeien. Hmmmmm. Ook mag ik een lunch meenemen. Om 9.45 u loop ik Ouddorp uit, langs de prachtige molen De Zwaan. Vervolgens door het duingebied naar de Brouwersdam. Deze is 6 km lang met veelal strand aan de zeekant. Halverwege deze dam geniet ik van koffie met een brownie. Aan het eind van de dam kom ik in Renesse, net Oosterend op Texel. Heel veel restaurants, en dus heel veel toeristen. Maar.... wel een Jacobskerk. Daar breng ik een bezoek aan de dominee voor een stempel. Dit wordt een heel hartelijk gesprek, ook met zijn vrouw. Krijg ook iets te eten, zoals gebruikelijk voor een pelgrim.... Daarna door naar Haamstede. Ik ben er iets te vroeg, gelukkig is er een tuinman in de tuin. Mevrouw verontschuldigt zich dat zij er niet was, maar... zet wel koffie en krijg er ook nog iets lekkers bij. 

En ‘s avonds...... naar Ajax gekeken, wat kunnen we toch trots zijn op zo’n club ! Prachtig. Al met al weer een heel mooie dag !

Morgen naar Vrouwenpolder

Dag 10. 17 april. Haamstede - Vrouwenpolder 26 km

Gisteravond nog een wandeling gemaakt door Haamstede en foto’s gemaakt van Slot Haamstede en de uitzonderlijk grote kerk. 

Vandaag begint met veel zeedamp, het is frisjes, maar goed te doen door weinig wind. Eerst nog 9 km wandelen voordat ik de dam op loop. De dam bestaat uit de Pijlerdam, werkeiland Neeltje Jans en de Oosterscheldekering. Totaal is de dam 11 km. Weinig bankjes en horeca. Dus over de dam eerst opzoek naar een koffieplek. Die vind ik op een groot huisjespark, Roompot. Wel weer 1 km het park op en ook weer af. Je moet er wat voor over hebben na 21 km..... Voordeel is dat de koffie + appeltaart slechts €4,75 kost ?. Dat valt dan weer mee.

In Vrouwenpolder staat een Pelgrimsrestaurant, hier pannenkoek gegeten EN een stempel gekregen in de grote kerk ! Na het eten om 16.30 u aangekomen in het huisje van de Fam. Opstal. Zij hebben het huisje ‘uit de winterslaap gehaald’. Ook hebben zij nog een camping, wat deftiger onderkomens, een wijngaard, eigen biertjes en unieke proeverijen. Teveel voor 1 avond. 

Maar 1 biertje zal ik nog wel nemen, een ‘Vrouwenpolder Brunetje’ . Proost !

Morgen naar Vlissingen !

Dag 11. 18 april. Vrouwenpolder - Vlissingen . 25 km met rugzak en 5 km zonder.

Niet zo lekker geslapen, kwam er namelijk te laat achter dat ik geen kussen heb ?...Weer prima ontbijt samen met fietsers uit Duitsland. Rond kwart voor tien op pad. Na plm. 2 km zit ik weer op de route en kom al snel in Veere, een prachtig plaatsje met (alweer) een grote kerk.... Al snel loop ik langs het ‘kanaal door Walcheren’. Een groot deel van mijn route vandaag gaat langs dit kanaal (10 km). Halverwege kom ik aan in Middelburg, daar is het nu ontzettend druk, vooral veel Duitse gasten. Komt door het mooi weer en Pasen komt er aan. Ook weer mooie stad, was vroeger een van de VOC-steden. In Vlissingen ga ik vanavond  overnachten. Dit is de geboorteplaats van Michiel de Ruyter,  een stad van vissers, handel en scheepvaart en nu ook van toerisme. Rugzak weggebracht en de stad in gegaan. Stempel gehaald in Pelgrimcafe, vlakbij de Jacobskerk.

Vandaag overnacht ik in het huis van de vroegere legerofficier uit de tijd van Willem I, naast het huis staat de vroegere kazerne. De mensen waar ik overnacht zijn ook heel bijzonder, alles kan ! Er zijn veel gasten, ik kan er eten, met biertje er bij en even later komt de shlibovitz op tafel. Dat sla ik maar af....

Is vandaag weer een mooie, bijzondere dag (zoals de meeste dagen tot nu toe) Er doet zich echter wel een probleem voor, namelijk Pasen staat voor de deur. Dan is men over het algemeen niet blij als je voor 1 nacht komt EN zijn er nogal wat overnachtingsadressen volgeboekt. Maar..... samen met Marian hebben we oplossingen gevonden, je leest de volgende dagen wel hoe we dat opgelost hebben. Ik hoef vooralsnog niet onder een brug te slapen ?

Morgen naar Sluis

Dag 12. 19 april. Van Vlissingen naar Sluis. 5 km met rugzak en 23 km zonder.

Het is vanmorgen nogal hectisch in het voormalige huis van de legerofficier. Ontbijt met een Fransman en een paar Duitsers. Maar er overnachten ook mensen die niets betalen, die slapen op een bank in de kamer en moeten meehelpen met eten klaarmaken. Om 9 u vertrek ik naar de boot, 2 km. Nog wat foto’s gemaakt en kom gelijk bij de boot aan met de Fransman. Omdat er geen slaapplaats te vinden was in Sluis ga ik nu overnachten in Boerenhol, vlakbij Breskens. Daar breng ik alvast mijn rugzak en ga verder richting Sluis. Vandaar weer met de bus terug naar Boerenhol. Dit plaatsje  heeft de twijfelachtige eer het meest gestolen plaatsnaambord van Nederland te hebben.

Er zijn in deze streek veel overstromingen geweest waar je hier en daar de overblijfselen van ziet, o.a. veel kreekjes en dijkjes. De route loopt over deze dijkjes met veel knotwilgen. Net als bijna alle dagen tot nu toe, loop ik ook weer voor de wind. Ook is het nogal warm, neem extra water mee. Koffie drink ik vandaag ik Groede (Gruth op z’n Zeeuws). Rond 16.30 u kom ik aan in Sluis, wat is het er toch druk ! Ga hier maar iets eten, anders zit ik in Boerenhol, (nog kleiner dan Krabbendam) en daar is verder geen eetgelegenheid. Met de bus terug, kom om 18 u aan bij het tuinhuisje. De eigenaar is nog niet thuis, belt op want hij staat in de file. Ook dat kennen ze in Belgie !

Morgen met de bus naar Sluis en dan door naar Brugge, plm 23 km

Nog even over de website. Ik maak de verslagen en Marian is de beheerder van mijn website, zij zet het verslag en de foto’s op de site. Nu gaat zij morgenochtend vroeg naar Georgie, en we weten niet of het daar gaat lukken mijn verhaal en de foto’s op de site te krijgen. Maar als zij op 29-4 weer thuis komt dan wordt de site weer up to date. Dus mocht je een verslag of foto’s missen dan ben je op de hoogte hoe dit kan.

Dag 13. 20 april. Omdat ik vandaag naar Belgie ga sluit ik deel 1 af. Dus vanaf vanaf nu schrijf ik in Deel 2

Reacties

Reacties

Jack en conny

Leuke foto's een mooie dag om zo te starten succes verder en geniet van je tocht

Willem

Zie Watts app

Marian

Wat fijn je eerste verslag te lezen. Een mooie dag met mooi weer, thuis slapen en morgen weer verder.
Groetjes van Marian. Succes!!

Chinara

Mooi start en goed weer. Enjoy your trip and success!

Chinara

Jan Houtenbos

Wat een mooie start, uitgezwaaid door zoveel bekenden en met fantastisch weer. Buen camino.Na de kustroute ongetwijfeld je tweede onvergetelijke reis.

Marcel

de start begint perfect Peter! succes!

Gert Jan

Wat een goed begin van een onvergetelijke reis.
Veel succes

John

Veel succes Peter op je 3000 km lange wandeling, een betere start kon je je niet wensen.

Je avontuur is ook te volgen op:
http://avnova.sitecup.nl/pg-31863-7-127052/pagina/peter_naar_santiago_de_compostela.html

Marjan Leijen

Succes Peter. Onwijs gaaf wat je gaat doen. Ik ga je volgen! Groet van Marjan Leijen

Willem

Je had een mooie start maandag, een goed begin is het halve werk. Je bent nu echt op weg. een paar dagen wat meer kleren aan vanwege de kou, na het weekend beter. Veel wandelplezier!

Groet, Willem

Trieneke

Het gaat goed Peter,wel wat kouder dan maandag ,maar wel de zon . Maar het word na het weekend weer warmer.ik heb zin in het Nova weekend,wel vreemd dat jij er niet bent natuurlijk.succes.

Jan Houtenbos

Ja Peter, wat hebben we een mooi land, vooral met zonnig weer, wel koud maar soms schuin voor de wind?
Mooie start en het ga je goed.

Vok en Nel Kay

Hoi Peter.
Veel plezier gewenst op deze reis. We gaan je zeker volgen, maar alleen virtueel. Fietsen gaat ons beter af.

Jaap

Je bent lekker onderweg Peter. Verstandig om niet elke dag voor lange afstanden te gaan. Plaatjes van de Keukenhof enz. zijn prachtig.
Groeten Ans en Jaap

René Peters

Zo te lezen gaat het goed ja het kleine pijntje onder controle houden, je bouwt nu weer een andere conditie op . Succes verder ik blijf je volgen.

René Peters

Zo Peter op naar Rotterdam of ga je in Rozenburg over de nieuwe waterweg met reederij Doeksen dezelfde als van Harlingen naar Terschelling. Je kunt ook kraanwater ragen in een restaurant danbetaal je minder.
Maarja nu ervaar je ook hoe water van Euro 4,50 smaakt. De wandeltocht is een aaneenschakeling van ervaringen.

Marja Schenk

Je bent al een paar dagen onderweg, gaat goed zo te lezen.
Echt leuk, je verslag te volgen, ik zit gewoon voor de buis en heb net UsEpke E.K. rekstok zien worden.
Wel grappig, waarschijnlijk ben jij helemaal niet bezig met dit soort dingen!
Succes maar weer Peter !

Jan en Lia

Hoi Peter, Wat heerlijk om te lezen wat je al onderweg zie en meemaak, en naar verwachting zal dat steeds meer worden. Ik denk dat je het vandaag niet zo koud heb gehad als de afgelopen dagen.
Fijn om te lezen dat je slaapplekken gezellig en goed zijn. Dit heb je alvast. Geniet verder van je onderneming en we blijven je op de voet volgen. Liefs

Nico & Anja

Peter je verslag leest alsof het een vakantie tripje is terwijl ik dacht wat een monstertocht.
Geniet er van en blijf schrijven dit is leuk om te lezen?

Els Stoop de Wit

Peter ik hoorde t via Stendert.
super fijn om je te kunnen volgen!
heel veel succes!!

Truus Rood

Hoi Peter en Marian,
Wat ontzettend goed om zo met jouw mee te kunnen reizen !
Wat een ervaringen en belevenissen !
Voor ons achterblijvers mee genieten en ik denk soms ook wel wat afzien ( Marian?)
Zet hem op, sukses, we spreken elkaar. Later !

Adri en Ali

Hoi Peter, ik lees Adri net voor over je laatste wandelingen. We zitten lekker aan de koffie. We vinden het fantastisch wat je doet. Zijn blij dat wij niet zo ver hoeven lopen. Het weer is prachtig en daar heb jij natuurlijk ook profijt van. De kou is gelukkig uit de lucht. Groetjes van ons en tot een volgend bericht!

Harry en Magda

Wat gaaf allemaal, mooie verhalen en mooie foto’s, prachtig, nog veel succes verder, hartelijke groet uit warmenhuizen?

Ron Janssen

Peter, leuk dat je naar AJAX hebt gekeken. Het had eigenlijk 5-1 voor AJAX moeten zijn, gezien de vele gemiste kansen. Nu waarschijnlijk tegen Manchester City en de finale tegen Barcelona!! PRACHTIG!!! Peter, prettige reís verder en ga zo door met al die mooie foto’s en verhalen!! Marjanne en ik blijven je volgen!! Gr. Ron

Karin Dekker

Dag Peter, wat heerlijk om al die mooie foto's van jouw eerste etappe te mogen bekijken. Daarna het beknopte reisverslag gelezen en dan zie je alle beelden zo weer voor je. Leest prettig. Ga zo door en hopelijk heb je ook plezier van het steeds mooier wordende weer. Ik kijk al weer uit naar de volgende editie.

Jan en Lia

Hoi Peter, wat heerlijk om zo te kunnen genieten van dat alles, en wij genieten mee. Prachtige foto's en mooie verhalen. Het mooie warme weer komt er aan. Geniet verder van alles. We wachten verder weer af.

Willem de Maaré

Hoi Peter,
Nog een paar dagen en dan ben je Nederland uit. Hopelijk vind je wat makkelijker slaapadressen. Je moet natuurlijk niet teveel lopen want Santiago is nog ver. Zo te lezen, geniet je wel, houden zo. We hebben net het Novaweekend achter de rug, beetje koud maar het was geweldig.
Veel wandelplezier en krijg geen blessures.
Groet, Willem

Klaas Wortel

Hoi Peter, je vordert gestaag. Mooie foto's en leuke verhalen. Je loopt wel zo'n beetje op de mooiste tijd van het jaar door het nederlandse landschap. Het lijkt mij lastig regelmatig meer kilometers te moeten lopen dan je bedoeling was. Lopend is 5 à 10 km. nog een heel eind zeker aan het eind van de dag. Nog 11 dagen dan kom ik je achterop.

Jan Houtenbos

Het gaat voorspoedig Peter, Jacobus is je goed gezind

Myriam dekker

Erg leuk om te lezen peter.je hebt al heel wat leuke mensen ontmoet . Succes , volgens mij prima wandelweer .??

Piet en Ella

Mooi om je zo te kunnen volgen. Gelukkig goed weer. Herkenbaar waar je tegenop loopt. Veel plezier en succes

Leo en Gurie

Wat een mooie verhalen en leuke foto's, met het uitzwaaien had ik de griep, heel veel succes verder we blijven je volgen.

Benthe de goede

Man wat een avontuur, geweldig om je verhaal te lezen!
Veel succes en plezier!

Lisette Blankendaal

Hallo Peter,
Wat ontzettend leuk om je reisverslag te lezen en heerlijk dat je ondanks de extra km en andere ongemakken zo geniet. Wat heerlijk om steeds zo in de natuur te zijn.
Veel succes met alle ervaringen die je nog tegen gaat komen.
liefs Jan en Lisette

Albert

Ha Peter, wat een leuk en goed leesbaar verslag. En wat maak je nu al veel mee. Grappig om te lezen dat je nog een keer terug wilt naar Delft. Ik heb er 20 jaar met veel plezier gewoond. Ouddorp is voor Heleen heel herkenbaar, daar komt haar familie vandaan. In juni verblijven wij weer in Renesse. Ik zal in de kerk daar een kaarsje voor jou gaan branden voor je behouden aankomst in Santiago. Het ga je goed, veel wandelplezier en contemplatie!

Agaath

Hoi Peter,wat een prachtige verhalen en foto,s,geweldig.Het zijn ook mooie steden met veel historie
Veel wandelplezier en goede kilometers ,kijk weer uit naar de volgende.

René Peters

Peter je ben al een heel eind en je loopt al snel nederland uit zo langs de kust.
Succes, over het pijntje aan je voet lees ik niet meer over of je denkt er niet meer aan
veel plerzier

Mart en Hanny

Hee Peter, Met veel plezier lezen we je leuke reisverhalen en zien dan ook je prachtige foto's. Heel veel wandelplezier en fijne paasdagen!

Gerard en Maud

We genieten mee, Peter en leren door jou ons eigen land kennen. Prachtige plaatjes en gezellige teksten. Wat gaan we morgen weer beleven? Veel plezier en fijne paasdagen!

SiemJan en Dirma

Fantastisch allemaal! Mooie verhalen en prachtige foto's! Blijf genieten, dan genieten wij met je mee!

Marian N.

Wat ontzettend leuk om je te volgen op je reis Peter.
Zelf net een heerlijke training gehad van Ingmar,met heerlijk weer.
Heel veel succes en geniet ervan.

Jan Houtenbos

Je tocht krijgt nu een vervolg in België, een land om verliefd op te worden. enorm gastvrij en heerlijk bier.
Een prachtige route heb je gepland, veel plezier.

Jack en conny

Prachtig wat weer mooi zo alles te lezen succes hoor groetjes

Marja Duijster

Mooie route zo te zien en mooie foto's. Leuk om je reis op deze manier mee te beleven. Veel succes en geniet van de reis !

Vok en Nel Kay

Goed op weg Peter, en wat een goede oplossing wat betreft de afstanden. Veel wandelplezier in Belgie

Trieneke

Mooie verhalen en fotos peter, hopelijk in België wat sneller een slaap plaats te vinden.je hebt goed wandel weer tot nog toe.het nova weekend was weer gezellig.succes verder.

Marja Schenk

Wat blijft het leuk om de verhalen te lezen, nu in België, het gaat voorspoedig, veel plezier nog verder !

Riet Pronk

De gang erin houden Peter. We volgen je. Succes!!
Prachtige foto’s.
Hip en Riet

Eric en Simone

Hoi Peter, wat leuk om je verhalen te lezen en de mooie foto's te bekijken.
Veel wandelplezier in België en hopelijk daar net zulk mooi weer als in Nederland.
Laat je maar even lekker verwennen door je familie.

Agaath

Hoi Peter ,weer mooie foto,s en verhalen.Zo te zien ben je bij de Fam. geweest.
Lekker verwend en bij gepraat leuk ,geniet weer lekker.
Groetjes Peter Agaath en jongens.

Jan en Lia

Hoi Peter, En inderdaad prachtige foto's en verhalen. Ik heb je gisteravond gesproken en heb begrepen dat je na een paar dagen rust en je genoten hebt van de familie in België, morgen je weg weer ga vervolgen. Op naar de volgende plek. Heel veel succes !! liefs ons

Jan Suiker

Succes Peter met deze grootse onderneming geniet ervan,

Dick en Annek

Wat leuk dat je belde. Fijn om je stem weer te horen en dat alles goed gaat. Goede reis verder nog en dikke zoen

Willem de Maaré

Ondanks de warmte ben je nog goed bezig. Ik heb gezien dat vlak voor Roquefort jouw track niet over een pad loopt. Wie heeft zoiets verzonnen zou je zeggen. Ik had dat nooit gezien en had dat kunnen aanpassen maar dat is achteraf praten natuurlijk. Verstandig om ook de komende dagen vroeg te vertrekken, het gaat mogelijk boven de 40 graden uitkomen. Nou Peter, houd de moet erin!

Bianca

Hoi Peter je bent allang weer terug maar wat bijzonder dit terug te lezen.

Groet Bianca filarski

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!