petersantiago2019.reismee.nl

Warmenhuizen - Santiago de Compostela. Deel 12. Hontanas - La Virgen del Camino, buitenwijk van Leon

Dag 104. 20 juli. Hontanas - Iterade la Vega. 22 km. 215 hoogtemeters

Vanmorgen zo vroeg mogelijk gestart, zo rond 6.45 u. Lekker fris, zelfs nog een beetje donker ! Daardoor richting San Anton mooie foto’s gemaakt. De weg loopt een stuk hoger dan de vallei. En zeker als het zonnetje over de berg schijnt is dat een fantastisch gezicht. Zo maak ik een paar heel mooie foto’s , de kleuren komen dan heel mooi uit.

De kerk/het museum Santa Maria in Catrojeriz is ook weer fantastisch ! Ik moet wel €1 betalen, maar dat maakt mij niets uit. Het museum is helemaal gerestaureerd, heel mooie stukken maken de tentoonstelling compleet.

Ohh ik ben bijna mijn hoed kwijt geraakt ! Ben er naar op zoek gegaan en ook deze keer is St Jacob mij goed gezind want.... de vriend van Günter komt er mee aan !

Verder maakt de hoogvlakte Meseta weer veel indruk op mij met zijn grootsheid en wijdsheid. De kleuren zijn (nu nog) prachtig met graanvelden en af en toe een veld zonnebloemen.

Het is ook vandaag weer rustig met de pelgrims, ik loop eigenlijk de hele dag alleen. Bij een koffiestop en een kerk kom ik soms enkele pelgrims tegen. En op het einde van de dag zijn er ook wel weer wat meer.

Inmiddels ben ik weer een nieuwe provincie binnengelopen: ‘Palencia’. De temperatuur is vanmorgen 14 gr en zo rond 17 u is deze opgelopen tot 34 gr. Daarna zakt de temperatuur langzaam en kunnen de ramen nog even open.

In Itero de la Vega is verder niet veel te zien, het dorpje is eigenlijk een beetje saai.

Tot morgen !

Dag 105. 21 juli. Itero de la Vega - Poblacion de Campos. 22 km. 143 hoogtemeters.

Vanmorgen ‘ontbijt’ pas om 7 uur. Nou ja ontbijt.... 4 geroosterde stukjes stokbrood met jam en boter en een kopje koffie waar ik niet om gevraagd heb. Ik wil thee, hoe moeilijk kan het zijn..... Op de slaapkamer nog maar even een banaan eten en om7.45 u op pad.

Er zijn nog steeds veel ooievaars op kerken en zelfs in het grasveld heb ik ze gespot. Op de fotopagina zal ik een paar mooie foto’s zetten. Je kunt wel zien dat ik in een andere provincie zit, er worden bijvoorbeeld andere bouwmaterialen gebruikt, er zijn veel huizen van klei.

Het parcours is vandaag erg vlak, met kanalen en daarop aangesloten irrigatie-kanalen. Langs zo’n kanaal lijkt het wel of ik langs de ringsloot in de Beemster loop..... maar dan moet ik natuurlijk niet te ver om mij heen kijken.

Nou zeg, vandaag een dag geen kerken van binnen gezien, deze zijn gesloten of te ver van de route af of gewoonweg niet te vinden.

In Poblacion de Campos aangekomen loop ik naar mijn hostel. Sturen ze mij naar een slaapzaal waar al een paar pelgrims liggen te slapen/snurken. Maar ik heb toch een 1-persoonskamerbesteld ? Het komt gelukkig helemaal goed. Nu wil ik graag in de middag eten, dat lukt nu niet. Zij hebben het nogal druk met de plaatselijke bevolking. Nu maar voor de avond gereserveerd. Dat kan pas om 19.30 u en dat is voor mij aan de late kant. Want morgen is de etappe plm. 35 km en ik wil op tijd naar bed. En, zonder ontbijt, om 6 uur starten. Het is mijn bedoeling om in een volgend dorpje te ontbijten. Hoop dat het allemaal gaat lukken !

Je vraagt je misschien af waarom morgen zo’n lange etappe ? Ik heb een keuze of na plm. 17 km slapen of na plm. 35 km. En ik maak nu dus de keuze voor de lange etappe. En omdat het ‘s middags zo warm wordt wil ik zo vroeg mogelijk starten.

Oh ja, de Mariannen zijn ook weer thuis. Gisteren nog een keer ruim 700 km gereden tot net over de grens Frankrijk - Belgie. En vandaag nog 350 km naar huis. Ik ben blij dat zij weer veilig aangekomen zijn.

Tot morgen !

Dag 106. 22 juli. Poblacion de Campos - Calzadilla de la Cueza. 34 km. 285 hoogtemeters

Om plm 6 u vertrek ik, zonder ontbijt. Eet op de kamer nog wel een hardgekookt ei, overgehouden van het dinner van gisteren. En ook nog een sinaasappel en een grote koek met iets er in. Ik zie al pelgrims langs mijn hostel lopen, dik ingepakt en hoofdlamp op. Dat lijkt mij wat overdreven. Ik ga in korte broek en doe nog wel een coltrui aan, die heb ik tenslotte niet voor niks mee. Maar na 5 km, bij de eerste (ontbijt)stop, maar uitgedaan. Het is een summier ontbijtje: een heel grote geroosterde plak /snee brood met tomaat-smurry daarover heen. Het vult wel lekker.....

De hele dag loop ik over gravelpaden-wegen. Het eerste deel tot Calzada Romana loop ik langs een niet zo druk pad.Daarna loop ik nog 17 km over een bijna kaarsrechte gravelpad dat licht op en neer gaat. Geen schaduw en een zeer hoge temperatuur, op het laatst zelfs 36+ !!

Als ik aankom in Calzadilla de la Cueza voel ik wat later ook nog een pijntje in mijn rechterknie. Mijn nieuwe zwarte schoenen zijn niet zwart meer.... nu grijs-wit. Dat is met mijn onderbenen niet anders !

Na een douche en wat eten gaat het weer iets beter. Ik lig nu te zweten op mijn bed.... Ik hoop dat ik morgen van start kan !

Tot morgen maar weer.

Dag 107. 23 juli. Calzadilla de la Cueza - Sahagun. 26 km. 190 hoogtemeters.

Ja hoor, ik ga van start vandaag. Wil eigenlijk om 7 u vertrekken. Heb gisteren gevraagd hoe laat het ontbijt is: om 6.30 u schrijft ze op een briefje. Wat zij er niet bij vertelt is dat het ontbijt ergens anders is in het dorp. Ik wacht tot 7 u, nog steeds niemand te bekennen. Iets later komt de man van het hotel binnen, hij verontschuldigt zich voor het niet genoten ontbijt en wenst mij een Buen Camino, daar moet ik het mee doen.....

In het dorp vraag ik een paar pelgrims of zij gezien hebben waar een ontbijt te krijgen is. Uiteindelijk toch een ontbijtje gehad, gelukkig maar want op een lege maag gaat het niet lukken.

Uiteindelijk ga ik dan om iets over 7.30 u op pad. Het heeft hier en daar wat geregend, te zien aan de grote plassen. Maar bij ons in het dorp alleen onweer en geen regen.

Ik loop grotendeels in de buurt van de N120, soms wat verder er van af. En druk is die weg hier ook niet meer. Prima te doen, zeker ook omdat het vanmorgen grotendeels bewolkt is. En.... ongelooflijk veel muisjes op mijn pad, nee niet van chocola, maar echte ! Ze zijn razend snel. Ik krijg er uiteindelijk 1 op de foto. Ik moet wel opletten dat ik er niet op eentje ga staan. Het komt denk ik door al die graanvelden.

Het blijft bewolkt tot de middag. Ik drinkkoffie in Terradillos. Er is zowat geen pelgrim te zien. Onderweg wel een paar op een terras, maar verder is het uitzonderlijk rustig.

Even iets over de huizenbouw. Men gebruikt of gebruikte heel veel klei, soms gemengd met stro. Veel van deze huizen zijn ingestort. Maar wel mooi om deze bouw te zien. Ook zie ik een paar huizen in de heuvels. Maar of deze nog gebruikt worden ? Geen idee. Ook nog heel weinig zonnepanelen gezien, maar..... ja hoor vandaag zie ik een veldje panelen. Er zijn wel heel veel windmolens. Maar...... dit is toch het land van de zon???

Ik verruil de provincie Palencia voor Leon. Ik kom wel steeds dichter bij Santiago.... Er is zelfs een autoweg (Autovía ) die heet Camino de Santiago !

Nog voor Sahagun bezoek ik een mooi kerkje of kapel: Virgen del Puente. Ze noemen dit ook wel het geografisch centrum van de Camino en het is het ‘halfwegpunt’ van de Camino in Spanje.

In de stad nog iets gegeten en ga nog een paar kerken bezoeken, maar.... die zijn of niet open of ik kan ze niet vinden.

En.... in Sahagun komt de route vanuit Madrid er bij. Misschien wordt het nu drukker met de pelgrims...

Mijn knie is niet geheel pijnvrij, maar het was te doen vandaag.

Morgen naar El Burgo Ranera. Welterusten.

Dag 108. 24 juli. Sahagun - El Burgo Ranera. 20 km. 130 hoogtemeters

Om 7.30 uur gestart. Het is nu nog lekker koel, maar gaat weer warm worden vandaag, want het is nu al onbewolkt. Ik loop vandaag langs een rustige weg, iets verder af van de trein en snelweg A231. Er zijn weer weinig pelgrims op het pad maar haal wel weer het gezin uit Taiwan in ! Inderdaad die van ongeveer een week geleden. Zij blijven in El Burgo een hele tijd zitten. En later zie ik ze niet meer. Waar zijn ze toch naar toe? Geen idee.

Vandaag weinig foto’s gemaakt. Ik ben al op tijd in El Burgo Ranero waar ikga overnachten. Het is warm, dus ga ik maar veel rusten op de kamer. Later heb ik nog gegeten: Russische salade, een gewone salade met stukjes kip en een sinaasappel toe. Redelijk gezond denk ik.

Daarna loop ik nog even het dorp in om nog een paar foto’s te maken. En..... ik zie in de avond toch weer het gezin uit Taiwan. Zij hebben waarschijnlijk ook gerust vanmiddag

Ik doe het verder rustig aan vandaag en dan zie ik morgen wel weer. Dan loop ik naar Puente Villarent, plm. 25 km. Ik loop dan nog wel door de stad Leon.

Oh ja, vandaag benik de grens van 2.500 km gepasseerd. Al weer een mijlpaal.....

Tot morgen !

Dag 109. 25 juli. El Burgo Ranero - Puente Villarente. 27 km. 90 hoogtemeters.

Ja hoor, het is weer eens zo ver..... Gisteravond afgesproken ontbijt om 7 uur. Kom ik beneden is alles donker! Ik pak onmiddellijk mijn rugzak en ga op pad. Eet nog wel mijn laatste banaan op. Want over 14 km in Religos kan ik pas ontbijten..... dus ga ik daar naar toe over een saaie route met gelukkig weinig hoogtemeters. De temperatuur vandaag is op z’n hoogst 30 gr. En de komende dagen gaat de temperatuur nog verder naar beneden. En in Nederland vandaag al weer een warmterecord 40+. Als het goed is gaat de temperatuur hier de komende dagen naar 25 gr. En volgende week nog lager. Ik vind dat prima en hoop op die lagere temperaturen !

Ik loop vandaag grotendeels naast een heel rustige weg, kaarsrecht naar Reliegos, Mansilla en het eindpunt van vandaag Puente Villarente. Ik kan vandaag wel weer mooie foto’s maken: zoals een prachtig irrigatie-kanaal en het eerste de beste terras in Reliegos waar ik eerst maar eens iets heb gegeten.

Vandaag wel weer veel pelgrims gezien, zeker op het terras. Mansilla is een leuk plaatsje om even rond te lopen. En.... een kerktoren deze keer zonder ooievaars. En wat denk je, kom ik ook Günter weer tegen. Gezellig samen een kop koffie gedronken. Dus zullen we elkaar wel weer vaker tegen komen. Als ik de eindbestemming van vandaag Puente Villarente binnen kom over een heel brede weg dan zou je denken dat het een behoorlijk stadje is. Maar als ik nog wat rond loop blijft het bij deze heel brede weg. En een kerk is er ook niet te vinden. Wie weet morgen in Leon.

Het ontbijt morgen, ja dat moet wel lukken, want ik moet ook nog betalen.... dus zullen ze er wel zijn.

Morgen naar La Virgen Del Camino. Maar eerst loop ik nog door de mooie grote stad Leon.

Tot morgen !

Oh ja, Marian komt mij rond 6-7 augustus voor de laatste keer opzoeken. Zij komt met de auto, samen met Atie Pronk. Erg leuk dat deze dames samen naar Spanje komen. Ik kijk er al weer naar uit.....

Dag 110. 26 juli. Puente Villarente - La Virgen del Camino, buitenwijk van Leon. 23 km. 260 hoogtemeters

En....... een prima ontbijt vanmorgen, nl een grote croissant met twee eitjes (extra via Google Translate besteld..). En ik ben niet alleen, er zitten nog meer collega-pelgrims. Voor 7 uur kan ik al aan de loop gaan.

Vannacht nog regen en onweer, er zou vandaag ook nog een bui kunnen vallen. Het is ook nog lekker fris als ik vertrek, heb zelfs eerst nog een dunne bodywarmer aan. Maar het klaart op,geen regen gehad deze dag. Maar aan het eind van de dag is het toch al weer 32 gr.

Na 14 km kom ik naam in het centrum van de de stad Leon. Eerst koffie en dan naar de kathedraal. 6€ entree en dan krijg ik direct een audio-apparaat mee. Ik loop rond en luister wat zij te vertellen hebben. Het is een duidelijk verhaal over deze kathedraal uit de 13 e eeuw. Met heel veel glas in lood ramen, plm. 1800m2. Deze konden worden geplaatst omdat er anders werd gebouwd (lichter) . Altijd weer indrukwekkend zo’n kathedraal. De stad Leon zelf is ook mooi om door heen te lopen. De route door de stad gaat ook nog langs 5 andere kerkgebouwen. Natuurlijk bezoek ik ze niet allemaal... Maar de binnenstad met zijn nauwe straatjes en mooie gebouwen zijn de moeite waard. Ook zijn er heel veel terrasjes. Als ik de stad uit loop gaat het omhoog naar het eindpunt van vandaag La Virgen del Camino op 910 m. Het is eigenlijk een verlengstuk van Leon, ik blijf namelijk in de bebouwing en over industrieterreinen lopen. Het vliegveld van Leon ligt er vlakbij.

Al met al een mooie dag, met heerlijk wandelweer. Hoe anders is het in Nederland met al weer 40+ gr.....

Morgen naar Hospital de Orbigo. Neeeeeee niet naar het ziekenhuis, maar de plaats heet zo, ha, ha.

Alweer een week voorbij, dus de mail gaat er weer uit.

Reacties

Reacties

Magda

Prachtige foto’s, en dan te bedenken dat het in het ‘echt’ nog mooier moet zijn, de tocht bijna volbracht,geweldig,groetjes uit Warmenhuizen.

Ineke Horio

Leuk om je zo via de mail te volgen! Een geweldige prestatie .
Veel succes voor de laatste 470km.
Groetjes

Matthijs

Mooi om je belevenissen te lezen. En erg mooi om je route op afstand te volgen. Nu een overnachting in de parochie van de heilige apostel Petrus zie ik. Succes met wat op de kaart de laatste loodjes lijken.

Jan en Lia

Na een warme dag ( ja wij hebben inmiddels de spaanse temperaturen en voelen een beetje hoe warm het bij jou kan zijn, alleen wij kunnen het rustig aan doen en in de schaduw zitten.) en niet meer kunnen slapen nu vroeg uit mijn bed ( 5 uur) dan maar even rustig je verhalen lezen. ( ik liep wat achter). Je schiet al aardig op. En we hopen dat je van je knie niet al teveel last mag krijgen.
Heel veel succes en we wachten je volgende verhaal weer af.

Nel Kramer

Geniet nog steeds van je mooie verhalen en foto's
De Mariannen zijn weer weg. Even wennen. Maar ik lees dat je begin aug. weer bezoek krijgt.
Succes verder .
Het eindpunt nadert. ?

Rita

Dag Peter , het is hier inderdaad ook bakken en braden geweest deze week ..!!!
Tot en met dinsdag hebben we dagtripjes gemaakt met oma, dan onszelf opgesloten binnen ons huis. Ondanks alle goede zorgen om zon en warmte buiten te houden, toch ook behoorlijk heet binnenshuis. De rolluiken gaan hier helemaal omlaag en deuren en ramen dicht. De honden blijven buiten tot rond de middag en komen ze binnen. Ik spuit de terras en ook hun hokken en park 2x per dag helemaal koel en is een heel leuk spelletje voor onze Duitse herder Rano !!!
Gelukkig is het bij jou daar in Noord Spanje toch een BEETJE frisser...
Volhouden hoor Peter !!!

René Peters

Hoi Peter, je tocht gaat goed lees ik wel. Nieuwe schoenen, ja er wordt gezegd na 1000 km ben je de demping kwijt over de zonnepanelen tot vorig jaar moest je veel belasting betalen als je in Spanje zonnepanelen op je dak had. Vandaar dat in het zonnige land bijna geen zonnepanelen liggen. Af en toe zie je enige hectares vol. Maar veel minder als in Nederland waar je belasting betaalt als je energie afneemt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!