petersantiago2019.reismee.nl

Warmenhuizen - Santiago de Compostela. Deel 13. La Virgen del Camino - Biduedo

Dag 111. 27 juli. La Virgen del Camino - Hospital de Orbigo. 27 km. 100 hoogtemeters.

De dag start met een ontbijtje in een cafetaria. Dan begint het al een beetje te regenen, wat later overgaat in behoorlijke regen.

Ik heb vandaag de keuze: de route volgen langs de N120 of een alternatieve, rustige route. Vanwege de weersverwachting (regen) kies ik voor de N120. Langs deze weg zijn meer schuil-/opsteekplekken en is ook nog enkele km korter. Ik krijg later toch wel spijt van mijn keuze, want de N120 is heel druk, vooral met grote vrachtwagens.

Na 12 km ben ik toch behoorlijk nat en ga maar koffie drinken in Viladangos del Paramo, een soort wegrestaurant. Eerst maar opdrogen. Dan trek ik toch maar de regenbroek aan, vooral voor in ‘inlopen’ van split in mijn schoenen. Dat gebeurt zeker als het pad nat is. Dan moet ik af en toe mijn schoenen uit doen om ze te legen. Als het eenmaal weer droog wordt houd ik toch de regenbroek maar aan om geen/minder split in mijn schoenen te krijgen. Eigenlijk had ik ook oordoppen in moeten doen voor het lawaai langs de weg....

Een paar km voor het eind van deze etappe Hospital de Orbigo haal ik de Italiaan weer in en hebben samen het laatste stuk gelopen. En zo komen we het e.e.a. van elkaar aan de weet. Grego heet hij geloof ik. Zo’n naam ben je zo weer kwijt, ha, ha.

Voor het eindpunt buigen we gelukkig van de N120 af en lopen op het heel leuke dorpje af met een prachtige brug. Een mooie plek voor de pelgrims.

Er komen nog een paar routes naar Santiago bij, die vanuit Sevilla, Granada, Malaga, Alicante en Madrid. Dat merk ik nu al onderweg. Maar..... Günter vandaag niet gezien.

S Middags heb ik het plaatsje nog bekeken. Er zijn heel veel Auberges en Hostels, maar ook een camping. Er zijn ook veel eettentjes. Dus..... voor de pelgrim wordt goed gezorgd ! (als bij betaalt, ha, ha)

Ik ga nu kijken hoe en wanneer ik over de Cruz de Ferro ga. Dat wordt waarschijnlijk dinsdagmorgen. Ik slaap dan in Foncebadon op 1400 m hoogte. Of in Rabanol, op 1200 m. Het weer is de komende dagen redelijk goed. In ieder geval een graad of 5 ( !) in de ochtend, dan ben ik nog voorzichtig.... en deze loopt op tot plm. 20 gr of iets lager. Dat is weer heel iets anders dan de bijna 40 gr die ik op de hoogvlakte had.

Morgen eerst naar Murias de Rechivaldo. Ik kom dan ook door Astorga, dat lijkt een mooi plaatsje te zijn.

Tot morgen maar weer !

Dag 112. 28 juli. Hospital de Orbigo - Murias de Rechivaldo. 24 km. 300 hoogtemeters

Ontbijtje in het hostal en om 7.30 u verlaat ik dit leuke stadje. Vandaag ga ik de heuvels in en in de verte zie ik al de hogere bergen. Die zijn voor morgen en overmorgen en ook nog later.

Vanmorgen is het eerst nog wel koud, 7-8 gr. Dat voelt met korte broek echt koud aan. Het zijn temperaturen die niet normaal zijn voor Spanje in deze tijd. De komende dagen maar beginnen met een lange broek en coltrui. Het is altijd nog beter dan 40 gr !!

Rond 11.15 u kom ik aan in Astorga, een stad met 12000 inwoners. Voordat ik het stadje in kom moet ik eerst nog wel stevig omhoog. Ik loop langs veel pleinen, genoemd naar heiligen. En bij die pleinen natuurlijk ook weer een kerk met dezelfde naam. In deze stad staat ook een paleis van Gaudi voor de bisschop. Dit allemaal in die mooie bouwstijl. De kathedraal kom ik niet in, er is op dat moment een dienst aan de gang en dan moet je er geen foto’s maken. Ohh ik loop bijna de stad al weer uit, maar.... eerst nog koffie ! Dat doe ik op het Plaza Cathedraal. Daarna is het nog 5 km naar mijn eindbestemming voor vandaag : Murias de Rechivaldo.

In het begin zie ik nog wel veel pelgrims, maar geen bekenden....

Tot morgen !

Dag 113. 29 juli. Murias de Rechivaldo - Foncebadon. 23 km. 570 hoogtemeters.

Vanmorgen ben ik in het hostal goed verzorgd door mevrouw de eigenaresse. Een paar plakjes kaas doet wonderen. Zij wijst mij nog even de weg alsof je nog verkeerd kunt lopen, ha, ha. Het is soms zelfs wat te veel, al die aandacht.

Vandaag ga ik weer wat meer de bergen in, 570 hoogtemeters naar 1430 m. Windkracht 3-4 tegen en heel fris. Ik loop af en toe over een zanderige weg en op het laatst veel over leisteen. In het kleine dorpje El Ganso op 1020 meter drink ik koffie. Op de terrassen in de dorpjes waar ik doorheen loop zitten veel pelgrims. Waaronder veel jongelui uit Frankrijk en Spanje . Als je namelijk een stukje van de Camino Santiago hebt gelopen staat dit goed op je CV. Hoeveel je dan gelopen moet hebben weet ik niet. Het kan niet zoveel zijn als ik sommige jongelui zie slepen met o.a. een grote camera aan hun pols. Tijd om Buen Camino te zeggen hebben ze niet, zij lopen namelijk met oortjes in. Als Pelgrim erger ik mij daar toch wel aan en zeg er iets van. Soms helpt dat. Het is vakantietijd, ook in Spanje. Vandaar deze jeugdige mensen.

Op het eindpunt, Foncebadon, slaap ik in een heel mooi hostel met een winkel waar je van alles kunt kopen, van kleding, food en prullaria... Ook is er een mooi restaurant, met een grote menukaart waar ik mijn keuze wel kan maken ! Ook kan ik kiezen uit wel 15 soorten bier ! Het kan niet op hier op de berg. En dit alles met redelijke prijzen. Ook kan ik er mijn was laten doen. Mijn kamer is net iets groter dan een monniken-cel, namelijk 2 1/2 bij 5 meter. Er kan net een bed staan, maar wel met een prima badkamer daar aan vast.

Morgen naar Cruz de Ferro waar ik de steen van Sid ga neerleggen. Ik hoop dat ik daar wat hulp bij ga krijgen. Niet dat de steen zo zwaar is maar omdat ik er speciale foto’s van wil maken.

Dag 114. 30 juli. Foncebadon - Molinaseca. 21 km. 230 hoogtemeters en 900 m omlaag.

Om 7.30 u vertrek ik vanuit een prima hostel op de berg. Het is slechts 5 gr en windkracht 3. Dus het is gewoon koud. Nog 100 m omhoog kom ik na plm 2 km aan bij Cruz de Ferro (ruim 1500 m). Ik ben er bijna alleen. Terwijl ik Sid’s steen, die ik vanuit Warmenhuizen heb meegenomen, bij het kruis neerleg maakt een Spaanse mevrouw enkele foto’s . Het is er koud, dus blijf ik er niet zo lang.

Daarna weer een stukje dalen en nog eens 100 m omhoog naar weer ruim 1500 m. (Alto Altar). Onderweg maak ik veel foto’s want de luchten zijn weer erg mooi met hier en daar flarden mist. Vanaf de top van Alto Altar is de afdaling behoorlijk steil, dus opletten dat je je voet niet verzwikt. Totaal ruim 900 m. De heide bloeit af en toe prachtig. Na de 2e top drink ik koffie in Acebo. Daar kunnen de pijpen er weer af en de regenjas uit want het zonnetje is al lekker warm.

Rond 12.45 u kom ik aan op het eindpunt voor vandaag: Molinaseca. En ga direct door naar mijn hostel. Maar.... niemand doet open ! De overbuurman belt iemand op, die komt en dan kan ik naar binnen. Ik laat mijn spullen achter en ga nog even het plaatsje in, waar de Rio Meruelo door heen loopt.

Morgen naar Villafranca del Bierzo , ruim 30 km. Maar op tijd gaan lopen.

Dag 115. 31 juli. Molinaseca - Villafranca del Bierza. 35 km. 470 hoogtemeters.

Vanmorgen is alles nog vast, ik ga niet wachten tot ik eventueel zou kunnen ontbijten..... Dus om 7.15 u zonder ontbijt vertrokken. Na 7 1/2 km neem ik een ontbijt in Ponteferrada. Dit is een stad met 70.000 inwoners, dus een behoorlijk grote stad. En is ook bekend van de Bierzo wijnen. Vroeger was het ook een belangrijke stad dankzij een groot kasteel. Heeft ook kolen en ijzer-reserves, wat weer aardig wat industrie oplevert. En er staan zoveel kerken en kapellen dat ik ze echt niet allemaal ga bezoeken..... Maar neem van mij aan dat de een nog mooier is dan de ander. 

Cacabelos is een veel kleinere plaats. Hier werd vroeger veel gedaan voor de Pelgrims. Er waren 5 ‘Hospitales’ voor de zorg. Nu zijn er veel hotels en auberges, ook is er een wijnmuseum van deze streek. De Romeinen hebben hier ook gezeten, en die hielden ook wel van een wijntje !

Zelf slaap ik vannacht in Villafranca del Bierzo, ook een belangrijke wijnstad. Het plaatsje ligt ook in de bergen, tegen een berghelling aan. Dit kleine plaatsje heeft wel 7 kerken (op 5000 inwoners). En die ik gezien heb zijn prachtig. De kerk speelt nog een belangrijke rol in Spanje.

Ook staat er in Villafranca een groot kasteel en het Plaza Mayor is echt het centrum, met veel winkels en hotels. Ik slaap er ook. Overal wordt ingespeeld op al die Pelgrims die hier komen eten en slapen.

Vandaag ben ik onder de 200 km tot Santiago gekomen. Morgen ongeveer 23 km. En overmorgen start ik dan met een heel stevige klim. 

Tot morgen !

Dag 116. 1 augustus.  Villafranca del Bierzo - Las Herrerias. 22 km. 300 hoogtemeters. Plus nog 4 km en 200 hoogtemeters.

Ahhh, vanmorgen een ouderwets ontbijt: yoghurt, fruit,  vlees, kaas, jam, koekjes, cornflakes, kan zelf broodjes roosteren.... Helemaal goed voor €5 ! Daardoor ga ik wat later op pad, namelijk 8.30 uur. De eerste uren loop ik in de schaduw, later loopt de temperatuur op tot 29 gr. En ja wel weer veel langs asfaltwegen, de autosnelweg is altijd wel weer in het zicht. Maar daar heb ik verder geen last van hoor, en de asfaltwegen zijn over het algemeen heel rustig. Op veel plekken wandel je tussen betonnen muurtjes. Dat is zo veilig dat er ook veel fietsers fietsen.....  Aan de andere kant loopt de Rio Valcarce .  Ik loop door veel dorpjes waar je van alles kunt kopen. Ook kom ik vandaag ook weer veel pelgrims tegen. Dat blijft wel zo tot Santiago. Velen wandelen met nauwelijks bagage, die wordt vervoerd door Jacco Trans. Er rijden ‘s morgens heel veel busjes die bagage komen ophalen. Ik weet niet of dit een Nederlands bedrijf is, maar opereert ook vanuit Nederland denk ik.

Las Herrerias is het eindpunt voor vandaag. Ik slaap ik een mooi nieuw hostel: Casa Lixa. Heel mooie kamer met balkon, waar ik nu het verhaal van vandaag schrijf. Heerlijke temperatuur, met een lekker windje, kijk uit op mooie bergen. Dit alles geeft een mooi tintje aan deze laatste dagen van de tocht....

Vanmiddag nog een rondje gelopen, links uit de route naar St Julian, 2 km heen en terug en 200 hoogtemeters. Heerlijk in de schaduw ! Verder is in het dorp niets te beleven.

Morgenochtend start ik direct met een klim van 600 m naar O’Cebreiro op 1300 m. en ga overnachten in Biduedo op 1200 m.

Tot morgen !

Dag 117. 2 augustus. Herririas - Biduedo. 25 km. 1009 hoogtemeters.

De dag begint anders dan anders. De stroom gaat er om 7 u af, dus het ontbijt is al om 6.30 u. Ik vind dat wel fijn, dan kan ik lekker op tijd weg. Of ik het besteld heb weet ik niet, mijn Spaans is nog niet echt goed.... Maar ik krijg 2 spiegeleieren met spek ! Hmmmm. En dan ga ik rond 7.15 u op pad. Zoals gezegd gelijk de berg op naar O Cebreiro van 600 - 1300 m. Klein stukje naar beneden en weer omhoog naar het mooie uitkijkpunt San Rogue. Weer een stukje dalen en dan erg steil omhoog naar 1330 m Alto de Polo. Dus dat werd zweten vandaag ! Ik daal nog iets naar mijn slaapplek in Biduedo op 1200 m. Al met al kom ik toch aan 1000 hoogtemeters, met wel heel veel mooie uitzichten.

Biduedo is echt een boerengehucht met een paar boerderijen en..... natuurlijk ook weer een kerk. Krabbendam is daarbij een wereldstad ! Ik slaap in een boerderij/Auberge Xata geheten. Ohh de sleutel van mijn kamer is zoek, dus op slot kan ‘ie niet. Maar ik ben de enige pelgrim die hier slaapt vannacht, dus dat maakt niet uit. Van buiten zitten komt niet veel want het ziet er zwart van de vliegen....

Morgen rond de middag vertrekken Marian en Atie naar Spanje, zij krijgen tussen de 2200 en 2300 km voor de wielen. Als het niet tegenzit komen zij dinsdag bij mij aan. Ik kijk er weer naar uit !

Doe voorzichtig dames en goeie reis !

En ja de week is weer voorbij, dus de mail gaat er ook weer uit.

Reacties

Reacties

Dirk Jan

Hallo Peter,

ik heb met regelmaat je reisverslagen in de afgelopen maanden gevolgd. Erg leuk om die te lezen ,omlijst met mooie foto's. Een groot compliment voor jouw discipline om elke dag te schrijven naast het lopen. Nu de laatste etappes nog...geniet er van (ook met Marian over een paar dagen) en respect voor je knappe prestatie! Groet uit Zuid-Scharwoude!

Willem de Maaré

Nou Peter, je zit vandaag op nog ongeveer 150 km te gaan of ietsje minder. De laatste overnachtingsplaats kan ik op mijn kaart niet vinden. Dus dat was flink klimmen vandaag. Hier regent het eindelijk eens een keer goed. Nog anderhalve week en je bent klaar en dan heb je een formidabele prestatie geleverd. Volgende week woensdag begint het EK wielrennen ik Alkmaar en daar heb ik het druk mee als vrijwilliger dus misschien geen tijd om te reageren. In ieder geval veel succes verder.

Marjan Leijen

Succes met de laatste kilometers! Geniet ervan :)

Ron Janssen

Peter, wij kwamen vorig weekend je echtgenote tegen met haar vriendin bij het witte kerkje in Groet. Ik zei tegen Marian, dat jij zulke mooie foto's maakt en vroeg aan haar met wat voor dure camera jij die foto's maakt. Met een iPhone X zei Marian. Ik heb zelf een iPhone 6, dat moet dus straks ook een iPhone X worden. Daarmee maak je veel mooiere en scherpere foto's. Peter, nog even volhouden!! Het is echt prachtig wat jij de laatste 4 maanden hebt gepresteerd!! Je doet veel mensen een plezier met je mooie verhalen en foto's!!

Jan Houtenbos

Cruz ferro, onvergetelijke plek

Sil Groenveld

Peter wat hebben Nico en ik een bewondering voor jou tocht naar Santiago de Compostella. Wij hebben afgelopen week in Duitsland in 7 dagen de Moselsteig-Eifelsteig gewandeld. Hierbij begonnen wij met 40 graden de 1e dag. Eigenlijk geen temperatuur om aan de wandel te gaan. Maar wij hebben die dag 20 km gelopen. Ook een van de andere dagen met regen wat veel beter wandeld dan 40 graden. Nogmaals respect voor jou.
Veel succes met de laatste km's. Zet hem op. En vooral daarna genieten met Marian.
Groetjes Nico en Sil

Nel

Wat weer een prachtige verhalen en mooie foto's.
Bijzonder (teken?) dat je me belde op Dick zijn geboorte dag. Fijn om je stem even te horen. Geniet van de dames als ze komen en veel succes met het laatste stuk.
Groetjes Nel

Vok en Nel

Wat een prestatie, en nu bijna aftellen voor de laatste kilometers. Gelukkig komt Marian je het laatste stuk weer vergezellen. Zo krijgt ze toch een beetje het gevoel wat je ongeveer meemaakt. Groetjes van ons

Rita Modder

Peter, leuk dat Marian en Atie van de week komen. En je hebt al het einde in zicht van je reis, onvoorstelbaar zoveel kilometers in de benen. Heel veel succes en een goeie aankomst in Santiago .
groetjes Rita

Frank Langeveld

Vandaag (3 augustus) staat er een aardig artikel over 'de Camino' in het Algemeen Dagblad. Misschien kan een van de thuisblijvers/volgers een exemplaar voor je bewaren.

Jan en Hanny Beeldman

Veel succes, Peter, dit laatste stuk van je reis.
We genieten van je verhalen en van de prachtige foto’s.
Hartelijke groeten,
Jan en Hanny

Klaas Wortel

Hoi Peter, je beschrijft mooi veel plekken waar ik ook was. Ik zie het allemaal weer voor mij. De pelgrim die Cruz de Ferro aanschouwt zal Santiago bereiken. Dat gaat dus goed komen. Het uitzicht en de rust op de hoogste plekken vond ik adembenemend. De weg erheen vaak lastig. Buen Camino.

Karin en Bas

Hey Peter.
Succes met de laatste loodjes en veel plezier met Marian en Atie.
Een Topper ben je hoor.

Agaath

Weer mooie verhalen en foto,s ,de laatste lootjes en weer heerlijk dat Marian en Atie komen.Nog lekker genieten,

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!